Acasa Daimler Zvonurile despre Daimler in Romania continua – Ar fi interesati de o fabrica de motoare la Arad

Zvonurile despre Daimler in Romania continua – Ar fi interesati de o fabrica de motoare la Arad

de Vlad Barza

(sursa - Mercedes)

Grupul german Daimler ar fi interesat sa deschida la Arad, o fabrica de componente pentru motoare, a spus Manfred Engelmann, presedintele asociatiei economice germano-romane, citat de Radio Romania Actualitati si de agentia locala newsar.ro. In ultimele saptamani s-a vorbit mult pe tema unei posibile uzine Daimler in tara, dar nemtii nu au confirmat absolut nimic. Cert este ca Daimler detine in judetul Alba fabrici de componente care realizeaza anual afaceri de 30 milioane euro, cat despre marea uzina auto, Romania a pierdut acum cinci ani lupta cu Ungaria.

„Au fost aici (n.r. – la Arad) au facut un audit, s-au orientat si au plecat mai departe la Cugir, unde deja fac cutii de viteza pentru A-Klasse”, a declarat Manfred Engelmann. Nemtii nu au abandonat insa ideea de a construi o fabrica la Arad, unde potrivit lui Manfred Engelmann ar urma sa produca „tot componente auto, in domeniul motoarelor”

Dupa o declaratie a premierului Ponta, legata de un mare investitor german care ar urma sa vina in Romania, s-a pornit in presa romana o furtuna a zvonurilor, cele mai optimiste fiind ca Daimler ar vrea sa deschida in tara noastra o fabrica de automobile.

Luand insa in considerare faptul ca Daimler are suficienta capacitate de productie in Europa, mai ales ca uzina din Ungaria a inceput si productia modelului CLA, este putin probabil ca germanii sa se gandeasca la o extindere.

Si despre rivalii Mercedes-Benz, respectatele companii Audi si BMW s-a scris ca ar putea deschide uzine in aceasta zona a Europei, dar inalti oficiali de la cele doua grupuri au negat interesul.

Daimler in Romania: Componente auto la Cugir si Sebes

Daimler nu produce masini in Romania, chiar daca au fost discutii atat in primii ani dupa Revolutie, cat si acum cinci-sase. Daimler are insa o prezenta in judetul Alba pe partea de cutii de viteze.

Povestea dintre Daimler si Uzina Mecanica din Cugir a inceput in toamna anului 1995, la o expozitie nationala in Bucuresti cand aceasta a fost selectata sa participe la un concurs de proba cu alte firme din Ungaria, Slovacia si Polonia.

In 1996, in urma concursului de proba la care este selectata si UMC, Daimler AG acorda firmei un contract de livrare (roti dintate FAG

In 2000 se extind contractele de livrare, astfel ca se ia hotararea pentru infiintarea unei firme mixte pe amplasamentul Cugir sub conducerea Daimler AG.

Ca intreprindere mixta intre Daimler AG, Fabricatia de cutii de viteze din Hedelfingen / Stuttgart si SC Uzina Mecanica Cugir SA / Ministerul Industriilor din Romania, in 2001 ia fiinta Star Transmission Cugir.

Compania s-a tot extins si a castigat cativa clienti noi pana la inceperea crizei economice in 2008-09 cand un timp productia s-a injumatatit, a fost implementat un program de reducere drastic a cheltuieililor, dar compania s-a mentinut pe linia de plutire si a castigat un nou client.

In 2010 au avut loc relocari de productie din Germania, la Cugir pentru cutii de viteze si pentru roti de lant, iar la finalul acelui an se inaugureaza la Sebes prima linie de montaj pentru cutii de viteza.

In momentul de fata, compania este un furnizor international de componente pentru industria de automobile. STC produce roti dintate, arbori, alte componente pentru motoare, cutii de viteze si casete de directive si monteaza cutii de viteze.

In prezent, STC are peste 600 angajati, iar productia se realizeaza in cele doua fabrici: Cugir – productie de serie mare, piese si componente, si Sebes – productie de serie mica, prototipuri si dispozitive, inclusiv montaj cutii de viteze

Daimler detinea pana acum 78% din actiunile STC, insa acum detine 100%, a declarat recent, ministrul Economiei, Varujan Vosganian.

Conform datelor Ministerului Finantelor, Star Transmission a avut in 2011 afaceri de 132 milioane lei si pierdere neta de 3,3 milioane lei. Numarul mediu de angajati era de 623.

Cum si de ce a pierdut Romania in 2008 „meciul” cu Ungaria pentru uzina Mercedes

Acum cinci ani s-a scris mult pe tema uzinei pe care Mercedes ar fi putut s-o deschida in tara noastra. A fost un val de declaratii din partea unor oficiali romani care dadeau ca sigura instalarea prestigioasei companii germane la noi in tara. Nemtii au fost discreti, si cand au facut anuntul final in primavara lui 2008, Romania a ramas cu buza umflata.

Germanii au ales in iunie 2008 Ungaria, in detrimentul Romaniei, pentru a construi aceasta uzina despre care s-a speculat imens la noi. S-a scris atunci ca Mercedes ar putea investi ba la Cluj, ba in Banat, ba pe fosta platforma Aro, insa pana la urma grupul a ales Ungaria, atras si de infrastructura mult mai buna.

La uzina din orasul Kecskemet statul a acordat ajutoare de 125 milioane euro, iar investitia totala a ajuns la 800 milioane euro. Numarul de angajati este de 3.000.

Productia de test la uzina din oraselul Kecskemet a inceput in februarie 2012. Uzina a fost inaugurata oficial pe 29 martie 2012 si de atunci lucrurile au evoluat rapid. Astfel, cadenta productiei a tot crescut, anul trecut s-au realizat in total 40.000 de masini Clasa B, iar in ianuarie 2013 a demarat si productia CLA, un „pui de CLS” cu care germanii modernizeaza o gama de modele criticata pentru ca ar fi cam „batranicioasa” ca design.

Mercedes in cifre – Unde produce si unde vinde

Mercedes-Benz Cars are 17 unitati de productie pe plan mondial in tari precum Germania, SUA, China, Franta, Ungaria, Africa de Sud, India, Vietnam si Indonezia. Compania a produs 1,45 milioane masini anul trecut, din care 425.000 au fost Clasa C si derivate ale sale, iar 295.000 au fost SUV-uri. Compania are 98.000 de angajati pe plan mondial, din care 84.000 in Germania.

Mercedes vinde in Germania o cincime din ce produce, la acelasi nivel se afla si SUA, in timp ce China conteaza cuy 14% din total.

Probleme mari pentru producatorii auto in Europa

In conditiile in care piata auto europeana e in scadere de cinci ani, foarte multe companii au luat masuri si vor inchide uzine. Ford, Opel si Peugeot-Citroen vor inchide unitati de productie, iar cu cat o companie e mai dependenta de pietele europene, cu atat ii este mai greu sa se redreseze. Exista insa si exceptii, precum marcile de volum din grupul Volkswagen, dar si marcile germane premium Audi, BMW si Mercedes. La acestea mai este loc de crestere fiindca 2012 a fost an cu vanzari record.

Lasa un comentariu