SUV-ul Mercedes-Benz Clasa GL este primul automobil din lume care adopta un suport motor din plastic, solutia fiind dezvoltate de compania BASF. Acest nou suport motor este pentru propulsorul turbo diesel cu 6 cilindri si comparativ cu suportul anterior, realizat din aluminiu, are proprietati acustice imbunatatite, caracteristici termoizolante mai bune, greutate mai redusa, fiind in acelasi timp capabil sa sustina aceeasi sarcina.
Suportul motor, care sustine motorul, este produs din Ultramid A3WG10 CR, o poliamida armata marca BASF, optimizata pentru a suporta solicitari mecanice mari.
Functiile si cerintele suportului motor sunt: sarcina statica, sarcina de durata, accident. Suportii motorului sunt supusi la o sarcina permanenta (greutatea motorului), in timp ce absorb, in plus, intregul cuplu al motorului. Pana acum, aceste suporturi au fost fabricate numai din aluminiu.
Pentru a inlocui aluminiul in aceasta piesa cheie, cu un rol important si in cazul accidentelor auto, materialul plastic trebuie sa indeplineasca cerinte mecanice exigente. Cu toate ca Ultramid A3WG10 CR este foarte rigid, a fost, de asemenea, necesar sa se demonstreze ca in conditiile unei incarcari permanente materialul prezinta o tendinta suficient de mica de fluaj (deformatie lenta a unui material supus unor solicitari continue). In plus, suportul din material plastic al motorului trebuie sa reziste si la flexiuni puternice, in functie de conditiile de instalare din compartimentul motor. Principalul avantaj al suportului Ultramid fata de cel din aluminiu il reprezinta caracteristicile acustice. Datorita calitatilor de amortizare specifice materialului plastic, noul suport de motor contribuie la un sunet mai echilibrat.
Un avantaj suplimentar este reprezentat de faptul ca plasticul are o conductivitate termica mult mai scazuta fata de aluminiu. In consecinta, suportul de motor realizat din Ultramid asigura cauciucului natural aflat in lagare o protectie termica superioara, crescand astfel durata lor de utilizare. In ceea ce priveste emisiile de CO2, reducerea greutatii suportului cu peste 30% reprezinta un mare avantaj.
Numeroasele teste pe care suportul din plastic trebuie sa le treaca cu succes includ atat reparatiile necesare in cazul accidentelor minore, cat si comportamentul piesei la accidente frontale majore. In primul caz, suportul trebuie sa ramana intact. In al doilea caz, acesta trebuie sa cedeze rapid astfel incat sa impiedice patrunderea motorului in spatiul dedicat pasagerilor.
Solutia dezvoltata de BASF a trecut testele de impact si a tinut cont de ambele situatii de accident inca din fazele incipiente de dezvoltare. Utilizand Ultrasim, un instrument universal propriu de simulare cu ajutorul caruia se prevede comportamentul piesei la impact. Sarcina maxima (la franare), valorile de rezistenta sub sarcini dinamice si sub cele de impact in caz de accident au fost similare cu cifrele obtinute la testele realizate si au atins valorile impuse si pentru suportul anterior din aluminiu. Astfel, BASF a reusit sa introduca, inca de la inceput, intarituri pentru ca suportul sa reziste la sarcini mari si sa ofere o izolare termica cat mai buna, reducand, astfel, si numarul de prototipuri necesare pentru obtinerea produsului final.
BASF este lider mondial in domeniul chimic: The Chemical Company. Portofoliul sau cuprinde o gama larga de produse, de la substante chimice de baza, produse pentru industria materialelor plastice, produse performante si produse pentru protectia plantelor, pana la petrol si gaze. In 2012 BASF a realizat vanzari de 72,1 miliarde euro si avea mai mult de 110.000 de angajati la sfarsitul anului. Actiunile BASF sunt listate la bursele de marfuri din Frankfurt (BAS), Londra (BFA) si Zurich (AN).