Comisia Europeana spune ca actualele camioane la care cabina are „forma de caramida”, nu sunt sigure si nici eficiente, si tocmai de aceea a propus norme care sa permita producatorilor sa conceapa camioane mai aerodinamice, fapt care va reduce consumul de carburant cu 7-10 %, va scadea emisiile de gaze cu efect de sera si va spori totodata siguranta utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, arata un comunicat al CE. Inainte de a deveni act normativ, actuala propunere trebuie sa fie adoptata de Parlamentul European si de statele membre. Noile camioane si-ar putea face aparitia pe drumuri pana in 2018-2020.
Propunerea va permite utilizarea cabinelor cu forma rotunjita si a eleroanelor aerodinamice in partea din spate a remorcii. Aceste masuri vor imbunatati considerabil aerodinamica vehiculelor, reducand cu aproximativ 5 000 euro pe an costul carburantului consumat de un camion tipic de transport pe distante lungi, care efectueaza un parcurs de 100 000 km. Aceasta reprezinta o reducere de 7-10% a emisiilor de gaze cu efect de sera (sau 7,8 tone de CO2 pentru acelasi camion de transport pe distante lungi, care efectueaza un parcurs de 100 000 km).
In acelasi timp, va fi imbunatatit campul de vizibilitate al conducatorului auto, fapt ce va contribui, in fiecare an, la salvarea vietilor unui numar de 300 pana la 500 de utilizatori vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii si biciclistii.
„Caramida este forma cea mai putin aerodinamica pe care ne-o putem imagina! Iata de ce trebuie sa imbunatatim forma camioanelor care circula pe drumurile noastre. Aceste schimbari fac ca transportul rutier sa devina mai curat si mai sigur. Ele vor reduce facturile de combustibil ale transportatorilor rutieri si vor oferi producatorilor europeni un avantaj in cursa pentru proiectarea camionului viitorului, un camion mai ecologic pentru piata mondiala”, sustine Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei responsabil cu transporturile.
Normele care stabilesc specificatiile vehiculelor grele de marfa dateaza din 1996. In prezent, acestea trebuie actualizate pentru a tine seama de evolutiile tehnologice.
Principalele avantaje oferite de propunere sunt:
- O mai buna performanta de mediu: in UE, transporturile depind de petrol si de produsele petroliere in procent de 96 % din necesarul de energie. Reducerea consumului de carburant al transportului rutier de marfa pe distante lungi cu 7-10 % va aduce o contributie economica si de mediu extrem de importanta. In plus, propunerea autorizeaza o greutate suplimentara, pentru a permite, in mod specific, utilizarea bateriilor mai grele necesare pentru sistemele alternative de propulsie (hibrid, electric) ale camioanelor ” in principal in mediul urban ” si ale autocarelor. Capacitatea de incarcare a camioanelor va ramane insa neschimbata.
- O mai mare siguranta rutiera: actuala „forma de caramida” a partii din fata a cabinei poate spori gravitatea vatamarilor provocate utilizatorilor drumurilor, in caz de coliziune. Ea reduce, de asemenea, campul vizual lateral al conducatorului auto. Acest aspect prezinta un pericol deosebit pentru biciclisti si pietoni in intersectii. O forma mai rotunjita mareste campul vizual, iar in cazul unei coliziuni la viteza redusa ” de obicei, in mediul urban ” reduce riscul de vatamare grava.
- Avantaje pentru transportatorii rutieri: aerodinamica imbunatatita a vehiculelor va reduce cu aproximativ 5 000 euro pe an costul carburantului consumat de un camion tipic de transport pe distante lungi, care efectueaza un parcurs de 100 000 km.
- Oportunitati industriale pentru producatorii de vehicule: producatori europeni de vehicule grele sunt lideri de piata, iar sectorul acestora este unul dintre cei mai mari investitori corporativi in cercetare si dezvoltare. Conceperea noilor cabine aerodinamice si a eleroanelor spate va da producatorilor ocazia de a dezvolta noi modele, sprijinind crearea de locuri de munca si cresterea economica in Europa.
- Controale mai coerente si reducerea deteriorarii drumurilor: pana la o treime din vehiculele controlate sunt supraincarcate, fapt ce cauzeaza deteriorarea drumurilor si compromite siguranta. Sistemele de cantarire la bord conectate la tahograful digital si statiile de cantarire in mers, amplasate pe drumurile principale, vor permite o coerenta sporita a controalelor, de la o tara la alta. Se estimeaza ca supraincarcarea reprezinta, la ora actuala, un cost de 950 de milioane EUR pe an pentru contribuabili.
- Promovarea transportului intermodal: se vor reduce formalitatile administrative, fapt care va facilita transferul containerelor de 45 de picioare intre diversele moduri de transport: naval, rutier si feroviar.
In iunie 2012, vicepresedintele Kallas a furnizat orientari privind conditiile in care camioanele mai lungi pot traversa frontierele. Scopul principal al acestor orientari era sa sublinieze faptul ca utilizarea vehiculelor mai lungi este o chestiune care trebuie decisa la nivelul statelor membre, in conformitate cu principiul subsidiaritatii, in functie de conditiile locale.
Niciun stat membru nu este obligat sa autorizeze utilizarea unor vehicule mai lungi, daca considera acest lucru ca fiind neoportun. Cu toate acestea, orientarile indicau faptul ca utilizarea vehiculelor mai lungi poate fi autorizata de state membre invecinate, cu conditia ca autorizatia sa se limiteze strict la transportul intre cele doua state membre care permit deja acest lucru si sa nu afecteze in mod semnificativ concurenta internationala. Aceste orientari sunt acum incluse in directiva revizuita.
Inainte de a deveni act normativ, actuala propunere trebuie sa fie adoptata de Parlamentul European si de statele membre. Noile camioane si-ar putea face aparitia pe drumuri pana in 2018-2020.