Acasa Tehnologie Industria auto se pregateste de asaltul hackerilor. Cum se vor apara masinile super inteligente ale viitorului?

Industria auto se pregateste de asaltul hackerilor. Cum se vor apara masinile super inteligente ale viitorului?

de Vlad Barza

Interior Audi A7 Sportback (sursa - 0-100.ro)
Interior Audi A7 Sportback (sursa - 0-100.ro)

Desi pana in prezent nu au fost cazuri in care hackerii sa atace cu succes sistemele electronice ale unui automobil, industria se pregateste sa pareze pe viitor astfel de atacuri, fiind constienta ca numarul sistemelor electronice va creste, iar hackerii vor vedea masinile ca fiind tinte interesante, arata un material al Financial Times. Retele VPN, firewall-uri eficiente si sisteme de operare inchise sunt cateva dintre lucrurile cu care industria auto vrea sa respinga viitoarele atacuri informatice, peste cativa ani cand ele vor aparea.

In prezent, masinile nu reprezinta tinte viabile pentru hackeri chiar daca acestea se pot sincroniza cu telefoanele mobile, au uneori acces la internet, primesc si transmit date si inregistreaza informatii legate de diagnoza si telematica.

Totusi, masinile nu sunt inca tinte atat de interesante pentru hackerii care au mult mai mare rasunet daca „pun la pamant” sistemul informatic al unei banci, spre exemplu. In plus, cei care vor sa se razbune pe proprietarul unei masini pot foarte usor sa vandalizeze masina, nu sa se gandeasca la un atac informatic.

Totusi, in cativa ani lucrurile au mari sanse sa se schimbe, mai ales ca industria deja testeaza masini care se conduc singure, iar daca infractorii informatici ar reusi sa „sparga” sistemele de operare, consecintele ar fi mult mai dure decat la un computer unde user-ul pierde datele personale.

Industria auto nu se confrunta cu atacuri informatice asupra vehiculelor, insa se pregateste sa faca fata atunci cand atacurile vor deveni realitate. Hans Roth, director de marketing la producatorul de componente Harman, spune ca toate sistemele informatice ale masinii trebuie sa fie protejate de firewall-uri, fiindca recall-urile pentru probleme de informatica sunt foarte scumpe.

In prezent, atacurile informatice in lumea autorismelor nu sunt o problema fiindca legatura la internet se gaseste in special la sistemul de divertisment si nu vorbim de sisteme esentiale ale masinii. Totusi, informatica va avansa, iar o solutie de siguranta va fi ca soft-urile ce controleaza ABS-ul sau motorul sa se gaseasca pe retele diferite fata de cele ce au legatura cu sistemul de divertisment, e de parere Dirk Hoheisel, membru al board-ul Bosche pe partea de electronica auto.

O alta solutie de siguranta tine de pastrarea inchisa a diverselor sisteme de operare propuse de constructorii auto. Sisteme precum Sync de la Ford si Touch de la Toyota permit instalarea unui numar restrans de aplicatii si doar dintr-o sursa sigura, ideea fiind ca posibilitatea instalarii de malware sa fie minima.

Un reprezentant al Ford spune ca update-urile informatice sunt codificate si acceptate sunt doar cele de la Ford, tocmai pentru pastrarea sigurantei.

Interesant este ca o serie de companii din industrie testeaza posibile scenarii, au echipe specializate pe criptare software si invita auditori care sa verifice cat de sigure, sau nesigure, sunt sistemele software.

Industria vorbeste de ani buni despre masinile care „comunica:” intre ele si isi dau de stire daca sunt blocaje in trafic sau daca s-a produs vreun accident. Mai multi producatori testeaza masinile autonome care stiu sa franeze, sa evite obstacole si sa „citeasca:” semnele de circulatie, iar scenariul cel mai grav ar fi ca hackerii sa atace astfel de vehicule si, spre exemplu, sa dezactiveze franele.

Totusi, un astfel de scenariu tine mai degraba de SF decat de realitate, insa companiile auto sunt nevoite sa se gandeasca la ce ar putea urma.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre