General Motors (GM) a anuntat ca demareaza un intreg preces de reducere a greutatii automobilelor, pentru a le face mai performante si mai eficiente, iar un prim pas este introducerea unui aliaj cu activare la caldura si cu memoria formei, care inlocuieste o componenta motorizata mai grea, a anuntat compania. Acest nou „material inteligent” debuteaza pe noul Chevrolet Corvette.
„Cea de-a saptea generatie a acestui autovehicul sport reproiectat este primul model la care au fost utilizate materiale din aliaj usor cu memoria formei dezvoltate de General Motors, in locul unui dispozitiv de actionare motorizat mai greu, cu rolul de a deschide si inchide orificiul de ventilatie care evacueaza aerul din portbagaj. Astfel, portbagajul poate fi inchis mai usor decat la modelele anterioare, la care capacul portbagajului se inchidea cu o mai mare dificultate din cauza aerului blocat in portbagaj. Dat fiind ca intr-un autovehicul obisnuit exista aproximativ 200 de componente motorizate mobile care pot fi inlocuite cu materiale inteligente cu greutate redusa, GM are in vedere pe viitor o reducere semnificativa a greutatii autovehiculelor”, a anuntat GM.
Aliajele cu memoria formei – formate de obicei din cupru-aluminiu-nichel sau nichel-titan – sunt materiale care isi pot modifica forma, rezistenta si/sau rigiditatea prin activare la caldura, sarcina, camp magnetic sau tensiune electrica. Aliajele cu memoria formei „isi amintesc” forma originala si revin la aceasta dupa dezactivare.
„La fabricarea noului model Corvette, un cablaj din aliaj cu memoria formei deschide orificiul de ventilatie de fiecare data cand portbagajul este deschis, utilizand caldura generata de curentul electric in mod similar lampilor de iluminare a portbagajului. Cand este activat, cablajul se contracta si deplaseaza un brat de parghie care deschide orificiul de ventilatie, facilitand astfel inchiderea portbagajului. Dupa inchiderea portbagajului, curentul electric este oprit, cablajul se raceste si revine la forma initiala, ceea ce determina inchiderea orificiului de ventilatie pentru a mentine temperatura din habitaclu”, explica GM.
Aliajul cu memoria formei utilizat la noul model Corvette este rezultatul a cinci ani de cercetari si lucrari de dezvoltare in domeniul materialelor inteligente, pentru care GM a obtinut 247 de brevete, noteaza compania.
GM este unul dintre producatorii auto preocupati de reducerea greutatii masinilor si, spre exemplu, in 1953 a utilizat fibra de sticla pentru caroserii, pentru a le face mai usoare.
Chevrolet Corvette, masina sport americana ce are in spate o istorie de 60 de ani, a ajuns la a saptea generatie. Versiunea de caroserie coupe a fost dezvaluita in premiera mondiala la Salonul Auto de la Detroit (14-27 ianuarie), sub numele de Corvette Stingray, iar varianta decapotabila va veni ca premiera mondiala la Salonul Auto de la Geneva (7-17 martie).
Tot la Geneva va fi prezentat europenilor si Spark electric.