Asa cum era de asteptat, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), apara controversatul proiect de lege al noului timbru de mediu, considerand ca este construit pe baza unor principii corecte, masurabile si care elimina confuzia, arata un comunicat de presa. Timbrul de mediu are toate sansele sa devina lege cat de curand, chiar daca la dezabaterea publica mai toata lumea a avut obiectii serioase in legatura cu modul de calcul.
In proiectul de ordonanta gandit sa modifice si sa completeze legea 9/2012 sunt cateva lucruri controversate. Se propune ca taxa sa fie crescuta cu cateva zeci de procente (in medie 10%, insa si 80% la unele modele) pentru masinile Euro 3 si Euro 4, vizate fiind cele mai populare masini rulate din tara, precum Volkswagen Golf, Opel Astra sau Ford Focus.
Pe de alta parte, la masinile Non Euro se propune ca taxa sa scada cu 90%, la cele Euro 1 cu 80% si la Euro 2 cu circa 60%. Taxele pentru aceste masini devin deodata mult mai acceptabile si contrazic cele spuse de autoritati in mod obsesiv in ultimii ani: nu vrem sa devenim cimitirul de masini al Europei, ci vrem sa innoim parcul auto.
Cei de la APIA apara insa proiectul la construirea caruia au contribuit substantial si spun ca el ajuta la stimularea innoirii parcului auto si constiuie un cadru legislativ durabil. APIA mai spune ca accelerarea introducerii noilor tehnologii pe autovehiculele fabricate astazi, le face pe acestea nu doar mai ¬curate¬, ci si mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant, chiar in comparatie cu cele de acum numai 3-4 ani.
La dezbaterea organizata vineri de Ministerul Mediului mai toate partile ce au luat cuvantul s-au aratat nemultumite de formula propusa pentru timbrul de mediu, oficialii de la minister au dat de inteles ca nu vor modifica nimic la coeficienti si ca ordonanta va fi aprobata cat de curand si publicata apoi in Monitorul Oficial.
Cele mai dure declaratii au fost facute de cei de la Dacia care spun ca timbrul de mediu propus pentru masinile diesel Euro 3 si Euro 4 sunt mult prea mici si au spus ca mentinerea lor la acest nivel ar putea duce la concedierea a sute, sau chiar mii de angajati. Sambata, grupul Renault a revenit cu lamuriri legate de solicitarile sale.
Iata comunicatul complet al APIA, remis marti:
Avand in vedere dezbaterea publica lansata de catre Ministerul Mediului pe tema instrumentelor de stimulare a innoirii parcului auto national, in principal pe subiectul timbrului de mediu, dar si interesul pentru acest subiect al membrilor operatorilor din piata,
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania isi precizeaza in cele ce urmeaza punctul de vedere, astfel :
1. Consideram ca principiile noului proiect de lege privind timbrul de mediu sunt corecte, masurabile si elimina confuziile, incurajand totodata achizitia de autovehicule cat mai putin poluante. In acelasi timp, ele sunt in conformitate cu liniile directoare ale noului concept privind taxarea autoturismelor promovate recent (dec. 2012) de catre Comisia Europeana, care are ca si obiectiv armonizarea acestor principii la nivelul tuturor statelor membre.
2. In acest context si avand in vedere importanta noului proiect de lege pentru dezvoltarea pietei auto autohtone, APIA considera ca industria auto are nevoie in Romania de un cadru legislativ durabil care sa garanteze recuperarea investitiilor facute (cu precadere in ultimii ani) in productia si distributia de autovehicule de catre constructori, importatori si distribuitori autorizati. Pentru aceasta, existenta unor instrumente de innoire a parcului auto, care stimuleaza achizitia de vehicule cat mai putin poluante, sunt elemente de politica sectoriala care trebuie folosite pentru atingerea obiectivelor de mediu dar si a celor de dezvoltare a activitatilor productive la nivelul economiei nationale, cu efecte directe asupra mentinerii locurilor de munca din Romania.
3. Pe de alta parte, apreciem ca innoirea parcului auto din Romania este un obiectiv strategic pentru Romania, in conditiile in care varsta medie a acestuia (cca. 11-12 ani) este semnificativ mai mare decat cea din Uniunea Europeana (cca. 8 ani). Acest indicator reflecta in mod sintetic nivelul de poluare a mediului din Romania, dar si masura in care acesta poate afecta sanatatea cetatenilor, emisiile poluante (NOx, CO, HC, particule) provenite de la autovehiculele cu norme de poluare inferioare (care in 2012 s-au dublat comparativ cu 2011), fiind factori recunoscuti de incidenta pentru multe afectiuni.
4. In plus, apreciem ca masurile de innoire a parcului auto trebuie sa aiba in vedere si vectori noi care sa stimuleze nu numai achizitia de autovehicule mai putin poluante (ex : timbrul de mediu), ci si circulatia lor pe drumurile publice din marile orase (ex: impozit anual, zone de filtrare a circulatiei celor poluante etc.), deoarece accelerarea introducerii noilor tehnologii pe autovehiculele fabricate astazi, le face pe acestea nu doar mai ¬curate¬, ci si mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant, chiar in comparatie cu cele de acum numai 3-4 ani.
5. Tinand cont de cele de mai sus, apreciem initiativa Ministerului Mediului, dar mai ales, disponibilitatea pentru dialog manifestata de catre autoritati, in conditiile in care acest subiect a generat de-a lungul timpului numeroase controverse atat in Romania cat si in alte state membre UE (care s-au confruntat cu o procedura de infringement), rezolvarea sa fiind acum supusa unor noi initiative in spatiul european.