Acasa Dacia Opinia nemiloasa a unui strateg francez: Renault e o marca muribunda eclipsata de Dacia

Opinia nemiloasa a unui strateg francez: Renault e o marca muribunda eclipsata de Dacia

de Vlad Barza

(sursa - Renault)

Renault a esuat acolo unde se astepta sa izbandeasca si a avut succes exact acolo unde NU era prevazut sa se intample asta, crede strategul francez Frederic Frery, care analizeaza de ce Dacia este un succes, iar marca Renault este in cadere libera.  Frery, profesor la Ecole Centrale Paris, spune – intr-un editorial pe blogul publicatiei Le Figaro – ca marca Renault se prabuseste fiindca are in gama masini vechi si neatractive, iar Dacia este un real succes, insa masinile marcii sunt fabricate mai ales de romani si marocani, in timp ce in Franta se anunta taieri, iar cumparatorii de acolo nu-si vor mai permite sa cumpere aceste masini.

In Franta s-a scris mult despre relatia dintre Dacia si Renault si despre faptul ca marca romana creste mult, iar brandul Renault e in scadere. Evident ca francezii trag semnale de alarma, sunt nemultumiti ca se produc tot mai putine masini in tara lor si ca se anunta reduceri semnificative la numarul de angajati. Totusi, putine opinii sunt atat de radicale precum cele ale profesorului Frederic Frery, autorul celui mai raspandit manual de strategie pentru companii utilizat in lumea francofona.

Profesorul scrie intr-un editorial pe blogul Le Figaro ca Renault a esuat exact la capitolul la care se astepta sa aiba succes, si anume relansarea marcii, in schimb are un succes urias exact la brandul Dacia, gandit initial doar pentru tarile mai sarace.

„Renault este muribunda si, incet, incet, este eclipsata de Dacia. Cum a devenit fosta noastra Regie nationala un constructor auto low-cost romanesc? Involuntar.”, raspunde strategul francez.

Succesul Dacia se explica tocmai prin faptul ca la inceput era considerata un proiect neinsemnat, pornind de la o uzina invechita, de la o marca fara valoare si de la masini „Frankenstein” (care foloseau piese imprumutate de la modelele existente). Frery spune ca si managerii Renault au fost surprinsi de succesul Dacia si s-au vazut nevoiti sa lanseze masinile si pe piete de prestigiu.

PSA Peugeot Citroen a fost criticata fara incetare de Guvern, insa Renault ar fi fost si ea tinta unor critici acerbe daca nu ar fi avut rezultate bune pe partea marcilor Nissan si Dacia, se mentioneaza in editorial.

Problema este, crede strategul, ca masinile Dacia nu pot fi fabricate in Franta fiindca e vorba de masini ce trebuie construite cu costuri mici ce nu s-ar incadra in exigentele salariale din Franta.

Concluzia lui Frery este plina de pesimism pentru Franta: Dacia produce in tari cu forta de munca ieftina, insa in tocmai Franta prosperitatea dispare, iar cetatenii nu-si vor mai permite sa cumpere nici macar masini Dacia.

„Cu faptul ca se pierde in marca Dacia, marca Renault ne poarta intr-un alt tip de logica: masinile sunt fabricate de romani si de marocani, insa vandute la francezii care, in curand, nu vor mai avea salariile care sa le permita sa si le cumpere. Dincolo de taierile anuntate de Renault, este in joc prosperitatea noastra, dar nu vom avea intotdeauna calea unei strategii involuntare pentru a ne salva”, incheie el.

Lasa un comentariu