Opel Zafira a fost reinventata din temelii si impresioneaza in zilele noastre cel putin la fel de mult cum a facut-o originala Zafira, cand a fost lansata in 1999. A treia generatie a acestui model, cea din acest test, se cheama Zafira Tourer si este comercializata in paralel cu generatia anterioara a Zafira, dupa reteta de succes Astra si Astra Classic.
clici aici pentru galeria foto
Concept
Daca prima generatie a fost dezvoltata cu ajutorul inginerilor Porsche, care, prin divizia de consultanta pot ajuta orice producator auto sa-si dezvolte sau sa-si rafineze masinile, inseamna ca Opel a avut asteptari si pretentii mari cu acest model inca de la inceput. A existat chiar si Zafira OPC. Ce mai vremuri!
Noul model este perfect inspirat din Zafira Tourer Concept, prezentat in premiera mondiala in martie 2011 la Salonul Auto de la Geneva. Este unul dintre acele putine cazuri cand un concept devine realitate asa cum e.
Aceasta a treia generatie, duce mai departe ce au reusit sa impuna predecesoarele sale: interior versatil, sapte locuri, confort, dinamica foarte buna. Insa chiar si asa, sa nu-ti imaginezi ca aceasta masina e perfecta.
Design
Opel Zafira Tourer, ajunsa si pe piata din Romania in 2012, afiseaza noul design Opel (cu elemente estetice tip aripa sau bumerang). Interiorul este preluat de la modelele Insignia si Astra, dar usor reconfigurat. Instrumentele de bord si toate comenzile sunt identice, insa ambalate intr-un bord diferit. Oricum, Opel e un pic in urma fata de restul marcilor in ceea ce priveste modernitatea afisajelor cu cristale lichide. Sunt mai de scoala veche.
Tehnologie, confort si dotari
Modul in care a fost conceput habitaclul acestei a treia generatii Zafira este insa de-a dreptul spectaculos! Scaunul din centru-spate poate fi rabatat, iar marginile lui se transforma intr-o cotiera imensa. Zafira Tourer este singurul monovolum care iti da motive reale sa-l folosesti doar cu patru locuri sau sase, totul de dragul imensei cotiere.
Cu aceasta masina am parcurs 5.000 de kilometri in zece zile, pe ruta Bucuresti-Paris si retur. A fost masina cu care am mers in toamna lui 2012 la Salonul Auto de la Paris. Asa ca nu prea are secrete pentru noi.
Cotiera supradimensionata poate fi un bun suport pentru laptop, cot, cap si chiar picioare – daca te plictisesti si vrei sa stai si in pozitii mai putin conventionale intr-o masina. Aceasta cotiera din spate este un companion foarte placut la drum lung si consider ca este punctul de maxima atractie al masinii. Pacat ca nu e standard pe toate versiunile de echipare.
In plus, spatarele scaunelor din spate sunt reglabile, insa nu se duc spre spate atat de mult pe cat ti-ar fi cu adevarat confortabil sa dormi bine. O inclinatie cu inca cateva grade ar fi fost ideala. Cine stie, poate la facelift…
La functionalitate se adauga desigur spatiile pentru depozitare. Zafira Tourer are 13 de astfel de spatii inchise, 10 descoperite si sase suporturi de pahare. Aproape oriunde iti trece prin cap sa pui ceva, in Zafira Tourer ai unde! Dar pe acest model nu exista nici macar optional masute din plastic pe spatarele scaunelor din fata, explicatia celor de la Opel fiind ca acel tip de masute de regula sunt o gluma proasta (subtiri, nepractice, etc…) si au preferat sa nu le puna deloc.
De mare spectacol este spatiul dintre scaunele din fata. La baza exista un loc imens in care incap si sticle de 1,5 litri, la mijloc se afla o „felie” din plastic cu suport de pahare, iar deasupra sta cotiera. Cele doua piese sunt mobile, pentru o functionalitate maxima, si culiseaza pe circa 20 cm inainte si inapoi.
Partea proasta e ca aceste doua bucati mobile sunt mediocre prin conceptie si scartaie de fiecare data cand le atingi sau cand masina ruleaza pe un carosabil nu foarte neted. Nici liniile bordului nu se aliniaza perfect cu ale portierelor. Pe scurt, Zafira Tourer sufera un pic la partea de calitate a conceptiei si executiei interiorului. Sunt niste mici detalii, insa daca ele ar fi fost tratate cum trebuie masina ar fi lasat o impresie mult mai buna.
Iluminarea foarte moderna a habitaclului, cu tehnologie LED de culoare rosie, salveaza putin situatia. E cel mai frumos iluminat monovolum din segment, cu lumini inspirat dispuse in portiere si pe sina metalica centrala. Un interior maro sau bej e de preferat. Ar pune in evidenta mult mai bine habitaclul modern decat o face pielea neagra de pe masina din test.
Sa nu uitam al treilea rand de scaune. Locurile din portbagaj sunt decente si beneficiaza si ele de suporturi pentru pahare, intre ele. Mult mai util este insa portbagajul de 710 litri in configuratia cu cinci locuri. E pur si simplu imens!
Pe sosea
Masina din test are echipare de top, Cosmo, fara prea multe optionale, insa cu un motor din partea superioara a gamei: 2 litri turbo diesel de 165 Cai Putere (CP) si 350 Newton-metri (Nm) cuplu maxim. E un propulsor foarte placut in exploatare si destul de vanjos incat sa nu simti ca tragi de masina atunci cand e incarcata. Pana la Paris si inapoi, cu patru oameni si portbagajul plin-ochi, rareori am simtit nevoia de mai multa putere. E un motor foarte potrivit pentru Zafira Tourer.
Consumul mediu pe 5.000 de kilometri a fost 6,2 litri/100 km. Ceea ce nu e deloc rau avand in vedere nivelul de incarcare si masa proprie a masinii (1,8 tone).
Zafira beneficiaza de suspensii si directie foarte apropiate de cele ale modelului Astra, asa ca e o masina foarte placuta in exploatare, cu un comportament echilibrat si previzibil.
Te poate purta pe serpentine cu placere, cu viteze mult peste limita de suportabilitate a stomacului pasagerilor.
Concurenti
Pe piata monovolumelor teritoriile sunt bine impartite si fiecare model are individualitatea sa. Astfel, Zafira concureaza cu modele foarte respectabile cum ar fi Renault Grand Scenic, Citroen Grand C4 Picasso, Ford Grand C-Max, Chevrolet Orlando, Mazda5, Peugeot 5008, Seat Alhambra, Volkswagen Touran si Dacia Lodgy. La limita ar putea fi numit si Fiat Freemont.
Concluzii
Zafira Tourer porneste de la aproape 22.000 de euro cu TVA, iar o versiune identica cu cea din test are un pret de circa 30.500 euro cu TVA. Trecand peste sunetele enervante ale cotierei si peste unele imbinari perfectibile, e o masina de familie aproape ireprosabila, practica si confortabila. Pur si simplu face toate lucrurile pentru care a fost conceputa. Iar pentru cei care o gasesc prea scumpa sau neinteresanta exista alternative serioase oferite de marcile franceze si japoneze.