Acasa Industrie Africa de Nord a devenit noua „Mecca” pentru producatorii auto europeni

Africa de Nord a devenit noua „Mecca” pentru producatorii auto europeni

de Vlad Barza

In uzina Renault din Maroc (sursa - HotNews)

In cele patru mari tari din Africa nordica vanzarile de masini noi vor ajunge dupa jumatatea deceniului la peste 900.000 unitati/an, iar companiile auto europene, dar si furnizorii de componente, sunt dornice sa investeasca intr-o regiune care poate compensa macar partial dezastrul din pietele din sudul Europei. Renault are cele mai multe capacitati de productie in nordul Africii si e lider de piata la vanzari, iar grupul Peugeot-Citroen sta si el bine, arata o analiza Automotive News.

In cele patru mari tari ale Africii de Nord (Maroc, Egipt, Algeria si Tunisia) vanzarile auto cumulate au fost de 660.000 masini anul trecut, insa ar putea ajunge la 930.000 in 2016, arata datele companiei de cercetare IHS Automotive. In aceste conditii, nu e de mirare ca tot mai multe companii investesc in mod serios acolo, cel mai clar exemplu fiind al Renault care a deschis in februarie uzina de la Tanger unde acum se fabrica Lodgy, Dokker si Dokker VAN, iar din 2013 se adauga si noul Sandero.

Uzina, unde investitiile vor atinge un miliard de euro, ar putea construi si Logan, iar capacitatea de productie va atinge 400.000 unitati/an. Mai mult, Renault va deschide si o controversata uzina in Algeria care va deservi in special piata locala unde marcile Dacia si Renault se vand extrem de bine, depasind nivelul de 100.000 de unitati in primele zece luni ale acestui an. Algeria este de departe cea mai mare piata auto din cele patru, cu vanzari anuale de circa 400.000 masini/noi.

Renault si Dacia au peste 30% din piata auto nord-africana, Peugeot-Citroen trece de 20%, iar grupul Hyundai-Kia are cam o zecime. Automotive News noteaza in analiza ca si Volkswagen ar putea pe termen mediu sa investeasca in regiune, iar un fapt foarte important tine si de venirea furnizorilor in zona. Peste 200 de companii produc in regiune diverse componente, atrasi de costurile mici cu forta de munca si de apropierea de Franta si Spania, costurile de transport ale acestor piese catre uzinele auto din aceste doua tari fiind scazut.

Din cei 200 de furnizori stabiliti in regiune, circa 120 sunt in Maroc si  produc mai ales elemente legate de cablaje. E de asteptat ca gradul de integrare locala a productiei sa creasca, mai ales ca numarul de masini/1000 de locuitori este mult sub media europeana, astfel ca loc de crestere este.

Un element foarte important care ajuta dezvoltarea industriei auto in Africa de Nord este dorinta foarte mare a guvernelor de a aduce investitori si de a le pune la dispozitie aproape tot ce au nevoie. In Maroc autoritatile au facut autostrazi si au investit sute de milioane de euro in modernizarea portului Tanger pentru a atrage Renault, iar faptul ca aceste tari nu trebuie sa se supuna unor reguli precum cele din UE permite guvernelor sa dea ajutoare de stat dupa cum doresc.

Regiunea s-a confruntat insa cu instabilitate politica adusa de Primavara Araba si de protestele cu care aceasta a venit. In tari precum Egipt si Tunisia s-au schimbat oamenii politici de la varf, iar instabilitatea ingrijoreaza in general investitorii. Totusi, guvernele din aceste tari nu-si pot permite sa piarda investitii care creeaza locuri de munca si care asigura un nivel de trai mai bun in anumite regiuni industriale, Se poate spune deci ca tarile nord-africane sunt sigure pentru companiile internationale chiar si in aceste conditii politice tulburi.

Exceptia ar fi Egiptul unde, si dupa caderea lui Mubarak, instabilitatea si manifestatiile violente au continuat, iar economia sufera enorm din cauza lipsei unei strategii clare de redresare.

Concluzia este clara: Africa de Nord reprezinta o regiune unde marii jucatori auto vor investi fiindca piata totala are acolo mari sanse sa depaseasca un milion de unitati spre final de deceniu. In plus, multe din masinile fabricate acolo pot fi rapid aduse in piete precum Franta, Spania sau Italia, distantele fiind reduse, iar caile de comunicatie fiind diverse.

1 comentariu

Bancu. Nicolae. 4 mai 2021 - 14:37

Africa. Producție. Auto. Și. Mărcile. Auto. Care. Le. Produc. Care. Sunt. Sunt. Rezistente. Garanție. Au ui. Auto. Valabil. Și. Maintreb. Dacă. Sint. Rezistente.

Reply

Lasa un comentariu