Acasa BMW BMW aniverseaza 25 de ani de la introducerea pe piata a motoarelor moderne cu 12 cilindri

BMW aniverseaza 25 de ani de la introducerea pe piata a motoarelor moderne cu 12 cilindri

de Adrian Mitrea

BMW V12 (sursa - BMW)

Cea de a doua generatie BMW Seria 7, prezentata in 1986, dispunea de doua versiuni de top, ale caror motoare cu sase cilindri dispusi in linie erau primite cu  entuziasm in presa auto. Se anunta atunci si o premiera: primul automobil german premium cu propulsor cu 12 cilindri, dupa o jumatate de secol. Asa a inceput istoria moderna a motoarelor cu 12 cilindri la BMW, ce a condus la „cursa a inarmarii” in intregul segment premium.

In februarie 1987 BMW a prezentat specificatiile tehnice ale motorului cu 12 cilindri de la BMW 750i, inaintea premierei mondiale de la Salonul Auto de la Geneva, care avea loc luna urmatoare. Noul motor, care a fost conceput integral de la zero, dezvolta 300 Cai Putere (CP) dintr-o capacitate cilindrica de 5 litri.

Motor BMW V12 (sursa - BMW)BMW promitea rafinament, un nivel redus de zgomot si un echilibrul deosebit intre performante si consum. Compania germana a inregistrat 3.000 de precomenzi chiar inainte de lansarea de la Geneva. Au fost disponibile doua variante: 750i si 750iL, versiunea cu ampatament lung a Seria 7.

Panourile luminoase de afisare, la salon, dezvaluiau avantajele acestei capodopere ingineresti, precum „puterea fara limite combinata cu functionarea cursiva”. Acest ultima aspect a fost ilustrat de o imagine care prezenta monede, care se aflau in echilibru pe blocul motor si care ramaneau in pozitie verticala chiar si atunci cand propulsorul functiona.

Elemente distinctive: grila radiatorului mai lata si evacuari patrate

Cea mai distinctiva partea a modelului cu motor V12 era cea frontala. Grila BMW dubla a radiatorului si priza de aer de pe capota erau mult mai late decat la alte modele, fiind necesar un flux de aer mai mare pentru racire. Versiunile Seria 7 cu motoare cu sase, respectiv 12 cilindri se distingeau si prin evacuari, care la 750i erau de forma patrata, un ecou simbolic al grilei radiatorului din fata.

BMW 750iL: versiunea cu ampatament lung, confort la superlativ

BMW 750iL a stabilit noi standarde. Multe dintre functiile sale, bazate pe electronica avansata a gamei Seria 7, erau unice. BMW 750iL a fost echipat standard cu transmisie automata cu patru trepte, in timp ce suspensia pneumatica spate cu functie de autoreglare (de asemenea o dotare standard) mentinea garda la sol constanta in orice moment, indiferent de incarcare, iar noul computer de bord monitoriza toate functiile automobilului. O alta noutate era sistemul de servodirectie Servotronic. Avantajul principal al acestuia era ca asistarea directiei era invers proportionala cu viteza masinii – spre deosebire de sistemele conventionale de servodirectie care se bazau pe turatia motorului. Cand automobilul stationeaza, directia poate fi rotita complet, de la un capat la celalalt, cu forta minima – si invers, cand se conduce la viteza, ansamblul furnizeaza genul de senzatie directa a directiei care anterior era rezervata doar celor mai sportive sisteme. Lista de dotari era completata de noi sisteme precum spalarea sub presiune a farurilor, spalarea cu intensitate mare a parbrizului si inchiderea centralizata cu comanda prin infrarosu.

Prima generatie BMW 750iL (sursa - BMW)Pasagerii versiunii L beneficiau si aer conditionat cu control automat, cu variatie separata a temperaturii pe cele doua parti ale automobilului si ventilatie auxiliara preprogramabila. Acest sistem de aer conditionat furniza si trei setari diferite de distributie automata a aerului. Cele trei programe puteau fi selectate separat pentru partea conducatorului si cea a pasagerului, ceea ce oferea un total de sase optiuni distincte. De asemenea, era posibil si controlul separat al distributiei aerului la nivelul picioarelor. Standard, interiorul era complet echipat cu tapiterie cu piele Nappa. Pe langa scaune, tetiere si cotiera centrala din spate, piele Nappa era folosita si la panourile usilor, montantii B, consola centrala, tunelul transmisiei, partea inferioara a panoului de instrumente si torpedou. Tapiteria cu piele era disponibila in sapte nuante diferite si putea fi adaptata corespunzator la culoarea caroseriei. Optional, tapiteria integrala cu piele era disponibila si cu piele de bivol.

La 750iL, pasagerii din spatele era cei mai privilegiati. Asemenea scaunelor fata, cele doua locuri individuale din spate ofereau numeroase reglaje electrice atat pentru sezut, cat si pentru spatar. Tetierele spate, disponibile standard si reglabile electric, se ridicau din pozitia de baza doar atunci cand era detectata presiune asupra sezutului. Aceasta masura a fost luata pentru a preveni ca tetierele sa limiteze vizibilitatea in spate atunci cand scaunele nu erau ocupate. Imediat ce pasagerul se aseza pe scaunul din spate, tetiera se ridica automat. Luminile pentru citit si jaluzeaua pentru luneta erau alte dotari pentru pasagerii din spate.

Doi in unu: premiera mondiala a controlului electronic al amortizoarelor

Lansarea modelului 750i a reprezentat inceputul unei noi ere a confortului prin premiera mondiala a controlului electronic al amortizoarelor (Electronic Damper Control). Prin oferirea a doua setari pentru amortizoare, acest sistem permite conducatorului sa opteze intre un reglaj orientat spre confort, si unul mai rigid, pentru mai multa sportivitate. Amortizoarele aveau doua sisteme de supape ce actionau independent si operau in pistoane duble. Un electromotor era utilizat pentru schimbarea intre cele doua rate de amortizare. In premiera, sistemul cu doua supape permitea obtinerea unor caracteristici de compresie si detenta care sa fie adaptat preferintelor – stil sportiv sau orientat spre confort. Cele doua rate de amortizare erau in raport de trei, adica reglajul sport furniza o suspensie de trei ori mai rigida decat cel de confort. Conducatorul nu trebuia decat sa actioneze comutatorul de pe consola centrala pentru a selecta in avans programul dorit.

O capodopera tehnica: motorul cu 12 cilindri

Desigur, atractia absoluta a modelului BMW 750i a fost motorul cu 12 cilindri. Obiectivul a fost intrarea pe un nou teritoriu in domeniul tehnologiei propulsoarelor, in partea superioara a pietei auto. Motorul V12 de 5 litri, cu carter din aliaj, s-a evidentiat prin masa totala de numai 240 kg. Puterea maxima (300 CP la 5.200 rpm) si cuplul maxim (450 Nm la 4.100 rpm) au mers dincolo de orice oferte comparabile la acea vreme.

Mai presus de orice, motorul BMW cu 12 cilindri impunea combinatia intre calitatile functionale optime si masa redusa. Inevitabil, aceasta a insemnat utilizarea unui carter din aluminiu. Deschiderea celor doua randuri de cilindri era un unghi de 60 de grade. Principalele dimensiuni erau similare cu cele ale motorului de 2,5 litri de la BMW 325i, inclusiv alezajul de 84 milimetri. Motorul era construit pentru optimizarea procesului de ardere, pentru o eficienta crescuta.

Inovator in motorul cu 12 cilindri au fost si cele doua sisteme de control electronic, cate unul pentru fiecare rand de cilindri, care gestionau injectia si aprinderea combustibilului. O caracteristica deosebit de avansata a fost interfata dintre gestiunea motorului si celelalte sisteme electronice precum controlul transmisiei si programele de stabilitate ASC si MSR.

15 ani pentru creare: predecesorii motorului V12

Motorul modelului 750i a fost primul propulsor cu 12 cilindri lansat in productie de un constructor german in perioada postbelica. Dar nu a fost si cel dintai motor cu 12 cilindri pe care BMW l-a creat in acest interval. Dupa dezvoltarea legendarului motor BMW cu sase cilindri in 1971, la inceputul lui 1972 s-a decis realizarea unei activitati exploratorii pentru un agregat cu 12 cilindri, in cadrul proiectului codat M33. Solutia evidenta a fost combinarea a doua motoare cu sase cilindri, pentru a crea un V12 cu un unghi de 60 de grade. In 1974 era construit primul propulsor, cu capacitate de 5 litri, echipat cu injectie pe benzina. Dezvolta deja o putere maxima de 300 CP.

Totusi, cu o masa de 315 kilograme, motorul era prea greu. De aceea, BMW a inceput un al doilea proiect de dezvoltare, care se baza pe noul motor cu sase cilindri, mai mic si mai usor. Si M66 era V12 cu deschidere de 60 de grade si a fost dezvoltat in doua versiuni de capacitate, 3,6 si 4,5 litri. Aceasta din urma, a carei putere pe bancul de teste a fost de 275 CP in 1977, era mai usoara cu 40 de kilograme decat M33. Pe parcurs si acest proiect a fost abandonat din cauza situatiei critice in care se afla piata mondiala a energiei – criza combustibilului nu era cel mai indicat mediu de lansare a unui sedan cu motorizare cu 12 cilindri.

Prin 1982 situatia se ameliorase semnificativ, iar echipa de dezvoltare BMW a reluat discutiile in luna noiembrie a acelui an. Nu a trecut mult timp pana ce a devenit clar ca, de aceasta data, noul varf de gama al motorizarilor nu va fi creat prin simpla unire a doua motoare cu sase cilindri. In fapt, s-a decis dezvoltarea unui propulsor nou, de la zero. Activitatea de design a inceput la 1 decembrie si, dupa mai putin de un an, la inceputul lunii octombrie 1983, primul motor era deja in activitate pe bancul de teste.

BMW 750i: conceptul potrivit la momentul oportun

Motorul, care intre timp ajunsese pe linia de productie, a oferit performante impresionante noii limuzine.

„Puterea venea intr-un flux constant, fara complicatii si fara niciun indiciu de agresivitate. In acelasi timp, livrarea puterii, cursiva si fara dificultati, era combinata cu o accelerare puternica, care impunea respect. Si in ceea ce priveste finetea, automobilul BMW are un avans clar”, scria un jurnalist auto din Germania.

„Nu vei auzi motorul V12 nici la peste 150 km/h; orice zgomot de la motor este inlocuit de zgomotul drumului si cel al vantului. Performantele dinamice specifice BMW nu lasa nicio dorinta neimplinita. Prin urcarea lina in turatie si acceleratia interesanta, iti vei dori sa turezi motorul doar pentru distractie”, se entuziasma un alt ziarist.

In acord cu alti constructori auto si luand in considerare capacitatile pneurilor din acea vreme, viteza maxima a modelului BMW 750i a fost limitata electronic la 250 km/h. Altfel, automobilul ar fi fost capabil sa atinga o viteza maxima de aproximativ 270 km/h.

1994: un nou 750i, mai puternic, mai rafinat si mai eficient

In iulie 1994, cariera primului model BMW Seria 7 cu motor cu 12 cilindri a ajuns la final, dupa ce primul 750i a fost retras din productie pentru a face loc unei noi generatii. Fusesera vandute aproximativ 50.000 de unitati.

BMW 750iL E38 din 1994 (sursa - BMW)Fiecare al saselea BMW Seria 7 fusese echipat cu motor V12. Fara indoiala, ideea plasarii acestei nave-amiral la limita superioara a gamei de modele a fost un succes total.

A fost o decizie evidenta ca a treia generatie BMW Seria 7 va fi propulsata tot de un model cu 12 cilindri.

In toamna anului 1994, primul client a intrat in posesia noului BMW 750i. Dezvoltat pe baza M70, motorul M73 avea o capacitate de 5,4 litri si producea o putere maxima de 326 CP. Totusi, nu cresterea puterii a fost principalul obiectiv al dezvoltarii. Puterea era gestionata de o transmisie automata cu cinci trepte, cu control adaptiv. Mult imbunatatit, sistemul DSC, o noua premiera, oferea control al stabilitatii avansat. Optional era disponibil si un computer de bord cu navigatie.

Al treilea sedan BMW V12: 760i cu injectie directa si suspensie activa

BMW 750i a continuat sa aiba o cariera incununata de succes, iar vanzarile primelor doua generatii 750i/iL au ajuns la un total de 73.776 unitati in momentul in care urmatorul BMW Seria 7 a fost prezentat publicului, in toamna anului 2001. Controlerul iDrive, inovator si intuitiv, si noul limbaj de design, au confirmat pozitia BMW ca lider in privinta tehnologiilor si a inovatiilor.

In scurt timp, la finalul anului 2002, a urmat si o noua nava-amiral cu motor cu 12 cilindri. Stralucind prin tehnologia avansata a transmisiei si specificatiile luxoase, modelele de top 760i/Li, echipate cu motor V12 de 6 litri, ce dezvolta o putere maxima de 445 CP, au impus inca o data noi superlative ale ingineriei auto, dintre toate remarcandu-se motorul cu 12 cilindri – primul de acest gen din lume ce era echipat cu injectie directa. Noul model avea patru supape pe cilindru si gestiune complet variabila a supapelor VALVETRONIC.

De asemenea, nici un alt sedan din clasa premium superioara nu oferea clientilor o asemenea varietate de optiuni pentru personalizare. Cel mai inalt nivel de echipare era o combinatie fara precedent: motor cu 12 cilindri, transmisie automata cu sase trepte, suspensie activa cu Dynamic Drive, EDC (Electronic Damper Control, adica control electronic al amortizoarelor) si suspensie pneumatica spate.

Noul BMW 760i/760Li: performante celor 12 cilindri duse din nou catre noi orizonturi

Motorul cu 12 pistoane, codificat intern N74, a fost redezvoltat complet in 2009. Datorita tehnologiei BMW TwinPower Turbo, injectiei directe pe benzina si Double VANOS (distributie continuu variabila a axului cu came), acest nou V12 stabileste standardele nu doar in privinta performantelor si a rafinamentului, ci si datorita unei eficiente remarcabile.

Cu o capacitate de 497,7 cmc per cilindru, motorul ofera dimensiunile exacte considerate de ingineri ca ideale. Alezajul de 89 milimetri si cursa de 80 mm ofera un raport de 0,9 intre cei doi parametri. Acest motor supraalimentat (raport de compresie 10,0:1) dezvolta o putere maxima de 400 kW/544 CP la 5.250 rpm, la o capacitate de 5.972 cmc. Cuplul maxim de 750 Nm este mentinut intre 1.500 si 5.000 rpm.

Datorita transmisiei disponibila standard (automata, cu opt viteze), BMW 760i realizeaza sprintul de la 0 la 100 km/h in 4,6 secunde, pentru ca viteza maxima sa fie limitata electronic la 250 km/h.

Fiecare aspect al blocului motor din aluminiu a fost conceput sa furnizeze rigiditate maxima, in combinatie cu o masa redusa. De exemplu, un design „closed-deck” al carterului, adica chiulasa este prinsa de placa de baza a carterului pentru maximum de rigiditate. Prin deschiderea de 60 grade intre randurile de cilindri, motorul V12 se apropie de optimul fizic in privinta vibratiilor.

Toate acestea au ca rezultat o acustica remarcabila a motorului. Controlat de sistemul de gestiune a motorului ca functie a parametrilor de operare, clapetele evacuarii adapteaza perfect acustica motorului la situatia de condus actuala. La turatii ridicate, de exemplu, sunetul motorului ofera conducatorului raspunsul sonor cu privire la puterea furnizata. Accelerarea deosebit de brusca este acompaniata de o acustica V12 puternica, care reflecta cu fidelitate caracterul dinamic al motorului BMW cu 12 cilindri.

Pe de alta parte, tehnologia superioara a suspensiei permite ca BMW 760i si BMW 760Li sa furnizeze performante dinamice remarcabile impreuna cu un confort deosebit. Dotarile standard ale ambelor modele includ Integral Active Steering (directie adaptiva integrala, cu bracarea puntii spate controlata electronic), Dynamic Damper Control (controlul dinamic al amortizoarelor) cu Driving Experience Control si stabilizare a ruliului Dynamic Drive. Ca toti membri actuali ai gamei BMW Seria 7, acest model de top este echipat cu suspensie pneumatica, care include suspensie spate cu functie de reglare automata a garzii la sol.

Diferentierile de ordin estetic fata de alte versiuni BMW Seria 7 sunt emblema V12, finisari V12 pe pragurile usilor, tevi de esapament duble pe fiecare parte a barei spate, numeroase decoratiuni din lemn si dotari standard bogate.

Gama BMW Seria 7 V12 (sursa - BMW)

Lasa un comentariu