Acasa Interviu INTERVIU cu Malcolm Ward, designer-sef Opel: Marca s-a reintors la traditie. Este incitanta, moderna, accesibila si germana

INTERVIU cu Malcolm Ward, designer-sef Opel: Marca s-a reintors la traditie. Este incitanta, moderna, accesibila si germana

de Adrian Mitrea

Malcolm Ward (sursa - 0-100.ro)

Opel s-a reintors cu fata la traditia marcii si este acum incitanta, moderna, accesibila si germana, a declarat designerul-sef al Opel, Malcolm Ward, intr-un interviu acordat 0-100.ro la Salonul Auto de la Paris (27 septembrie-14 octombrie). Cel mai nou model Opel, ADAM, desavarseste atributele marcii, iar inspiratia pentru a-l crea a venit din lumea telefoanelor mobile si a modei. Despre noile modele Opel, dar si despre omul Malcolm Ward – familist cu trei copii si pasionat de arhitectura din adolescenta – poti citi pe larg in interviul de mai jos.

Adrian Mitrea: La standul Opel sunt doar masini ADAM. De ce?

Malcolm Ward: Vrem sa transmitem un mesaj puternic in ceea ce priveste aceasta masina si vrem sa aratam cu adevarat gama foarte variata de elemente de personalizare pentru ADAM. Lumea nu prea a inteles despre ce este vorba cand am difuzat primele poze si deci vrem sa aratam posibilitatile de configurare.

Adrian Mitrea: Dar aveti 30.000 de variante de personalizare, nu 13…

Malcolm Ward: Da, asa este. Ce avem aici sunt doar cateva exemple. Sunt convins ca in viata reala nimeni nu va vedea niciodata doua masini ADAM identice. (…) Avem trei culori pentru acoperis, pe langa cele 12 culori pentru caroserie. Numarul acestora din urma va creste pe masura ce masina imbatraneste pe piata. Mai sunt 31 de tipuri de jante si diverse pachete estetice.

Adrian Mitrea: In ceea ce priveste interiorul lui ADAM, cate combinatii sunt posibile?

Malcolm Ward: N-as putea sa spun. Sunt doua tipuri de scaune, 12 culori. Noi folosim expresia ADAM & You. Poti personaliza masina si dupa ce ai cumparat-o. Daca te uiti la alte masini, exista doar liste mai mici sau mai mari din care sa alegi, iar dupa ce ai facut-o, gata. S-a sfarsit. La ADAM toate aceste insertii din interior pot fi schimbate. Mergi la dealer si cumperi unele noi, oricand vrei. Sunt foarte usor de inlocuit si va fi avantajos ca pret.

Cand cumpara o masina noua, clientii se gandesc la momentul cand o vor vinde si sunt puternic influentati de acest lucru.

Deci cand cumperi o masina ai grija sa fie pe placul tau, dar iei in calcul sa fie si pe placul altora. Astfel s-a ajuns la interioare deschise la culoare, negre si gri.

La ADAM vei putea alege niste ornamente ciudate, nebunesti, pentru ca vei zice „asa sunt eu”. Cand o vinzi poti schimba acele ornamente cu unele neutre, mai simple, sau cumparatorul masinii tale o va putea transforma cum doreste. Acesta este un aspect.

Un altul este ca, din punct de vedere personal, vei putea schimba ambianta din masina in functie de anotimp, spre exemplu.

Acelasi lucru se poate face si cu colantele de pe caroserie. In fiecare an vor fi lansate noi elemente de design, la fel ca in moda. Deci ADAM este o masina care traieste cu tine si pe care o poti personaliza si ulterior momentului cumpararii, in functie de preferintele si evolutia ta.

Adrian Mitrea: Aceasta strategie de personalizare ma trimite cu gandul la industria telefoanelor mobile. A fost o sursa de inspiratie pentru tine?

Malcolm Ward: Da, cu siguranta. Asta se intampla si nu ne putem indeparta de realitatea inconjuratoare. Telefoanele mobile au culori si tot felul de accesorii care le fac foarte individuale.

Adrian Mitrea: Nu este ciudat ca pe o masina Opel sa existe atatea variante de personalizare, mai multe decat la o masina premium, mai ales in contextul in care in ultimii doi ani am tot auzit declaratii din partea oficialilor General Motors ca Opel ar trebui sa faca masini mai accesibile, mai simple. Care este strategia pana la urma?

Malcolm Ward: Cred ca ceea ce se intampla cu ADAM se potriveste la fix cu strategia despre care vorbesti. Avem un portofoliu foarte larg de produse, dar sunt anumite nise pe care nu le acopeream. Mokka este un exemplu, in segmentul SUV-urilor mici, iar ADAM ofera o perspectiva diferita a Opel care se potriveste cu marca. Nu vad o problema in asta. Mesajul pe care il transmitem cu ADAM este ca privim inainte. Este un design care vine in asteptarea exigentelor clientilor moderni. Despre asta este vorba.

Adrian Mitrea: Care sunt masinile pe care le considerati rivale pentru ADAM sau care sunt masinile de la care vreti clienti?

Malcolm Ward: Vom vedea cum evolueaza vanzarile. Am putea vorbi despre Fiat 500 si MINI in ceea ce priveste personalizarea, insa aceste doua modele sunt ancorate in trecut. Noi vrem sa punem o ancora in prezent si sa privim spre viitor. Cred ca vom atrage clienti de cele doua modele mentionate, dar sunt convins ca vor veni la noi si multi alti clienti noi.

Adrian Mitrea: Credeti ca vor fi in principal clienti de Opel sau majoritari vor fi cei care nu detin un Opel?

Malcolm Ward: Cu siguranta cei mai multi vor fi noi pentru marca. Aceasta este strategia noastra de crestere si consider ca ADAM este un produs cheie din aceasta strategie.

Adrian Mitrea: Odata cu Insignia am vazut un nou design pe masinile Opel, dar cat va dura el pana va fi schimbat? Daca ne uitam in trecut, o schimbare radicala a fost facuta odata cu lansarea Vectra B, apoi Astra G, iar apoi filosofia aceea a fost abandonata si a facut loc unui nou limbaj de design. Daca lucrurile vor merge la fel ca in trecut, in 2-3 veti renunta si la acest limbaj de design, nu? Il veti pastra sau de data aceasta il veti mentine mai mult timp?

Malcolm Ward: Cred ca directia de design este foarte buna. Cand am lansat Insignia am spus ca ceea ce se vede nu este o formula pe care o vom aplica pe principiul papusilor rusesti (Matrioska – n.r.). Fiecare masina are caracterul sau, insa este clar un ADN comun acolo. Am lansat modele populare cu acest design, iar mai nou aducem Ampera, Mokka, Cascada si ADAM. Acest limbaj de design ne permite o latime de banda foarte vasta. Nu exista niciun motiv sa ne indepartam de la acest limbaj estetic momentan.

Cand te uiti la GTC Astra si la ADAM pot fi identificate elemente comune, dar interesant este ca mesajul transmis de cele doua masini este diferit. GTC Astra este sportiva-agresiva, iar ADAM este sportiva-prietenoasa.

Adrian Mitrea: As vrea sa vorbim putin si despre modele Opel viitoare. De ce ati ales sa utilizati acoperis textil pentru Cascada?

Malcolm Ward: Sunt cateva lucruri de punctat. Cascada are o executie ceva mai premium si acoperisul textil se potriveste mai bine cu aceasta filosofie. De asemenea, acest tip de plafon ne permite sa reducem geutatea, cu un impact considerabil asupra tinutei de drum si consumului.

Adrian Mitrea: Cum ai descrie perioada in care Opel avea in gama ultima generatie Vectra si Astra G. De ce erau masini atat de simple?

Malcolm Ward: Am avut reactii si cereri de la clienti pentru asemenea masini: simple si usor de inteles. In plus, a trebuit si trebuie in continuare sa fim atenti sa nu exageram cu designul. Generatiile anterioare de masini Opel au transmis soliditate si au avut un raport bun calitate-pret, trasaturi binevenite dupa problemele de calitate din anii ’90 pe care Opel nu a avut cum sa le nege. Deci imaginea de soliditate, de “bine facut”, a fost foarte importanta.

Dar cand am demarat proiectul Insignia stiam ca este nevoie de o schimbare, de intoarcerea la traditia marcii: Opel este o marca germana incitanta si accesibila. Cu acest nucleu in minte sunt concepute noile modele Opel, iar ADAM cred ca se inscrie perfect in acest tipar: este accesibil, modern, incitant si german.

Adrian Mitrea: In gama Opel exista si masini de generatie mai veche, cum sunt Agila si Corsa. Cand intentionati sa le inlocuiti?

Malcolm Ward: Nu pot spune cand se va intampla acest lucru. E clar ca fiecare model are un ciclu de viata si in mod clar avem planuri de a inlocui aceste modele.

Adrian Mitrea: Sunt sanse sa vedem noua Corsa intr-un orizont de timp de un an, poate la Salonul Auto de la Frankfurt (toamna 2013 – n.r.)?

Malcolm Ward: Nu comentez.

Adrian Mitrea: Ce masina conduci?

Malcolm Ward: Am o Astra GTC… un OPC. Sunt unul dintre cei privilegiati sa conduca asa ceva. Oamenii se opresc sa uite la ea. Voi primi in curand si un ADAM, dar am trei copii si va fi mai greu cu spatiul…

Adrian Mitrea: Ce marci si ce modele iti plac in mod deosebit?

Malcolm Ward: Daca ma uit in jur, cred ca toti producatorii auto fac o treaba buna. Fiecare marca are produse interesante si cu totii se concentreaza pe design, intelegand deci cat este de important acest aspect. Eu personal apreciez aceste lucruri, mergand de la executia tehnica si functionala a unui Volkswagen si pana la expresivitatea marcilor premium. Si Ford a facut lucruri interesante, la fel si marcile franceze Acestea din urma au reusit sa transmita intocmai acest aer frantuzesc si cred ca acest lucru este important.

Adrian Mitrea: Au existat comentarii despre ADAM ca seamana prea tare cu Fiat 500. Daca ai pune ADAM in spatele unei cortine albe transparente, pare un Fiat 500 si invers. Nu le-ai putea confunda cu Volkswagen up! sau Peugeot 107. Ce spuneti despre asta?

Malcolm Ward: Asa este. Interesanta ideea cu cortina alba. Dar cand vezi un Opel ADAM in realitate se poate observa ca este mai jos, mai sportiv si mai lat. Masinile sunt forme in trei dimensiuni si din punct de vedere vizual Opel ADAM nu are absolut nimic in comun cu Fiat 500.

Silueta este asemanatoare si la Insignia, Passat si Mondeo, dar in realitate sunt masini complet diferite.

Adrian Mitrea: Sunt unele elemente sau trasaturi care amintesc de Fiat 500. De exemplu butonul City si optiunile variate de personalizare. Ati vrut sa faceti un Fiat 500 mai bun?

Malcolm Ward: Nu m-as lega atat de tare de Fiat 500. Acel model este pentru clientii cu orientari retro, ADAM este pentru cei moderni, pasionati de moda. Vom vedea in cele din urma ce zice piata.

Adrian Mitrea: Care sunt lucrurile care te inspira cel mai mult in viata si munca ta?

Malcolm Ward: In ceea ce priveste munca, imi place foarte mult munca de echipa si cultura organizationala: “Nu renunta niciodata, straduieste-te mai mult”.

Traversam ani sub un cer cam innorat, dar atitudinea si mentalitatea sunt extraordinare si oamenii au convigerea ferma ca vom iesi la lumina.

Personal sunt inspirat de omaneni. Doar oameni. Fiecare persoana in parte. Imi place sa observ oameni si sa stau de vorba cu ei. Este lucrul care ma inspira cel mai mult.

Adrian Mitrea: Care sunt lucrurile pe care le-ai invatat de la tatal si mama ta?

Malcolm Ward: Cred ca… rabdarea.

Adrian Mitrea: Unde iti petreci vacantele si care ti-a placut cel mai mult?

Malcolm Ward: Asta e chiar buna!… (rade) Sunt din Marea Britanie si traiesc in Germania, asa ca am petrecut ceva timp in Anglia cu parintii si fratele meu. Eu la randu-mi am familie si… Am fost prin Italia in trecut, iar mai recent am petrecut mult timp in Franta. Cand ai copii mici nu poti calatori prea departe…

Adrian Mitrea: Preferi calatoriile cu avionul sau cu masina?

Malcolm Ward: Oricum este mai potrivit. N-am preferinte.

Adrian Mitrea: Unde ai fi fost acum ca persoana, daca nu aici?

Malcolm Ward: E interesant… Are mare legatura cu calea pe care o alegi cand esti mai tanar. Aveam 16 ani, nu stiam daca vreau sa devin arhitect sau sculptor. Tata lucra la Vauxhall la acea vreme. Si bunicul a lucrat acolo, deci avem traditie in familie. Eu desenam masini la acea vreme, dar total dezinteresat, fara un scop anume.

Atunci mi s-a spus ca as putea deveni designer auto intr-o zi si ca as putea castiga bani din asta. Mi-am zis “Wow!” Asa a inceput totul. Poate as fi fost arhitect.

Adrian Mitrea: Dar cumva ai ajuns sa le faci pe ambele, design auto si sculptura, nu?

Malcolm Ward: Asa este. Automobilul este o simbioza intre arhitectura, sculptura, design.

Malcolm Ward (sursa - 0-100.ro)

comenteaza si pe gmclub

Lasa un comentariu