In 1907 examenul pentru obtinerea permisului auto avea doua probe: una de viteza pe sosea si una de franare la care examinatorul arunca in fata automobilului aflat in plina viteza un sac umplut cu paie, se arata intr-un comunicat al Opel Romania remis cu ocazia Zilei Permisului de Conducere. La sediul DRPCIV s-a organizat o expozitie la care sunt prezentate permise vechi de conducere si alte documente, fiind insa aduse si masini care in trecut s-au aflat in dotarea Politiei, inclusiv un Opel Super Six si un Land Rover seria 2A 109.
Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) a sarbatorit pe 11 octombrie Ziua Nationala a Permisului de Conducere Romanesc si a organizat o expozitie ce a inclus masini clasice aflate la un moment dat in dotarea politiei romane: Opel Super Six, Dacia 1300, Volga GAZ 21, ARO M 461 si Land Rover seria 2A 109.
Pe langa masini au mai fost expuse si permise de conducere, placute de inmatriculare si documente cu privire la istoria reglementarilor legate de circulatia auto.
Printre masinile expuse se numara un Opel Super Six care a facut parte din dotarea politiei romane in anii ’40. Proprietarul actual al modelului, Viorel Burcea, l-a reconditionat prin mijloace proprii pe parcursul a doi ani de zile si l-a readus in stare de functionare. Vehiculul istoric este unul dintre cele mai vechi aflate in evidentele organizatiilor de profil din Romania.
Interesant este ca in documentele de acum 75 de ani se mentioneaza ca modelul dispunea, printre alte dotari, de roata de rezerva, tablou de bord complet, stergatoar de parbiz automat, plafoniera, cufar de voiaj si trusa originala de scule, iar „caroseria masinei este de o linie eleganta aerodinamica spatioasa si confortabila, avand scaunul din fata reglabil.”
Conform materialelor comunicate de catre DRPCIV, prima incercare de reglementare juridica cu referire exclusiva la circulatia pe drumurile publice a avut loc in tara noastra in 1859, cand s-a elaborat cu titlu experimental „Ordonanta pentru reglementarea trasurilor din Bucuresti.”
Conform actului normativ, birjarii nu aveau voie sa conduca decat la pas, trebuiau sa circule cu atentie in drumurile stramte si sa nu stropeasca pietonii. Noua ani mai tarziu, un nou regulament prevede si ca „nimeni nu e volnic a conduce trasura fara livret”, ca trasurile trebuie sa fie curate, hrana cailor trebuie sa constea in fan, ovaz sau orz, iar orice trasura cu cai in stare de slabire se va opri de la a mai circula. Conducatorii lor trebuie sa fie imbracati curat, cu haine cuviincioase si n-au voie a fuma cand sunt in mers cu musterii. Mai mult, birjarii prinsi pe capra beti se vor aresta, iar toate trasurile vor avea noaptea felinare aprinse. Varsta minima pentru conducerea trasurii era stabilita la 21 de ani.
La data de 11 octombrie 1913 a intrat in vigoare „Regulamentul pentru circulatiunea autovehiculelor”, unde pentru prima oara au fost prevazute norme privind forma permisului de conducere. Anterior, conducerea unui autovehicul fusese conditionata de posesia „brevetului” de sofer, obtinut in urma unui examen.
Decizia a venit ca urmare a cresterii ingrijoratoare a numarului de autovehicule: impresionanta cifra de 138 de utilaje a fost inregistrata in anul 1908. Examenul pentru obtinerea permisului s-a organizat pentru prima oara in decembrie 1907 si a constat in proba de viteza pe sosea si o proba de franare: examinatorul arunca in fata automobilului aflat in plina viteza un sac umplut cu paie.