Acasa Dacia INTERVIU cu Stephen Norman, director de marketing al Renault: Dacia este un succes, insa in ziua cand vom deveni aroganti ca Skoda se va produce o incurcatura

INTERVIU cu Stephen Norman, director de marketing al Renault: Dacia este un succes, insa in ziua cand vom deveni aroganti ca Skoda se va produce o incurcatura

de Vlad Barza

Stephen Norman (sursa - Renault)

Dacia este un succes insa Renault trebuie sa ramana cu picioarele pe pamant si sa nu devina aroganta cum s-a intamplat cu Skoda de cand a fost preluata de Volkswagen, a spus directorul de marketing al Renault, Stephen Norman, intr-o discutie la salonul de la Paris. De ce nu scoate Dacia masini in culori mai vesele, cum merge prioiectul de a vinde masini pe internet si care sunt asteptarile pentru lansarea marcii in Marea Britanie puteti citi in interviul de mai jos.

Vlad Barza: Acum un an Dacia a lansat in Italia experimentul Dacia Store, magazinul online prin care se pot cumpara masini prin internet. Cum au mers vanzarile, care sunt concluziile si ce au spus clientii despre idee?

Stephen Norman: Acum avem know-how-ul necesar pentru a vinde masini pe internet oriunde in lume pentru ca am construit o platforma ce poate fi folosita oriunde e nevoie si am implementat-o si in Olanda. Ideea este ca oamenii viziteaza site-ul din curiozitate, insa nu merg atat de departe incat sa faca si tranzactia, deci practic nu cumpara masina prin internet. Cand clientii vor dori insa sa cumpere masini prin internet noi vom putea sa le oferim posibilitatea asta imediat.

Vlad Barza: Dar ati vandut macar o masina prin Dacia Store, prin acest sistem care promitea cumpararea unei masini cu doar 15 click-uri?

Stephen Norman: Au fost cativa, insa nu asta e ideea. Intr-o buna zi oamenii vor dori sa cumpere masini online, iar Renault este cred singurul producator auto care are un site functional ce permite cumpararea de masini online. Cand va fi timpul avem un mare avantaj fiindca totul e pregatit si intreg sistemul poate fi lansat in numai cateva saptamani, oriunde in lume.

Vlad Barza: La intalnirile anterioare spuneati ca v-ati dori mult ca gama Dacia sa aiba culori mai vii, mai deschise, mai vesele. Vedem pe noul Clio culori precum galben, portocaliu, rosu aprins, insa pe Dacia nu. De ce?

Stephen Norman: Este o mare frustrare in legatura cu asta si chiar v-as incuraja ca ziarist pe domeniul auto sa puneti presiuni in tara dumneavostra pentru ca asta sa se si intample.

Vlad Barza: Bun, dar deciziile se iau in Franta banuiesc…

Stephen Norman: Nu, nu cred ca se iau in Franta. E vorba de decizii industriale in legatura cu numarul de vopsele utilizate intr-o fabrica. Cred pur si simplu ca e nevoie de mai mult lobby in aceasta chestiune si sunt total de acord cu ce spuneam acum un an sau doi ca trebuie sa avem culori mai deschise, mai luminoase pe Dacia.

Vlad Barza: Banuiesc totusi ca faceti si studii pentru a afla exact ce prefera clientii?

Stephen Norman: Nu sunt sigur ca avem astfel de studii pentru ca e cerere mare si uzina de la Pitesti lucreaza la maxima capacitate si deci nu am avut probleme cu vanzarile. Ca inginer de productie situatia este multumitoare, ca om de marketing nu este deloc placuta, fiindca sunt sigur ca ar fi cerere mai mare pentru Dacia daca masinile ar avea culori mai luminoase.

Vlad Barza: Dar daca simtiti ca este nevoie de astfel de masini, nu puteti forta lucrurile pentru ca ele sa devina realitate?

Stephen Norman: Este o limita si in ceea ce priveste influenta oamenilor de marketing…

Vlad Barza: Acum ca Logan sedan are un design mai modern, cum vedeti vitorul modelului Renault Symbol care a ramas intr-un fel in urma?

Stephen Norman: Va trebui sa evolueze si el, va avea o noua generatie. Dacia a ridicat standardele si asta va avea efect si asupra Renault care va evolua deasemenea.

Vlad Barza: Cum vedeti parcursul Dacia in Marea Britanie. Clientii au vazut deja masinile, livrarile vor incepe in primele luni din 2013. Ce reactii ati primit de la oamenii care au vazut masinile?

Stephen Norman: As crede ca in afara Romaniei, cel mai mare potential nevalorificat de Dacia este Regatul Unit fiindca spre exemplu acolo Skoda a devenit un succes cu mult inainte ca Volkswagen sa o cumpere in 1994 si chiar si Lada a fost un succes. Aceste doua marci au fost in anii 60′ 70′ si 80′ subiect de glume, insa oamenii tot cumparau masinile fiindca acesta isi meritau bani. Si Dacia se vindea atunci, chiar daca in volume mici in UK.

Unul dintre lucrurile amuzante in ceea ce-i priveste pe britanici tine de faptul ca le place sa faca lucrurile cu totul diferit fata de alti oameni. E ciudat, e greu sa traiesti cu ei – sotia mea poate sa va confirme asta (rade). Ideea este ca eu cred ca intrarea Daciei in Marea Britanie va constitui cel mai mare succes al marcii dupa Romania si Franta. Ar putea fi chiar cel mai mare succes la export al Dacia.

Vlad Barza: Aveti si tinte clare de vanzari, mai multe mii de masini pe an, chiar si peste 10.000?

Stephen Norman: Da clar, nici nu ne-am ridica din pat pentru 10.000…(rade) Nu lansezi o marca pentru 10.000 de masini. Nu lansam doar o masina, ci o marca.(…) Totusi nu trebuie sa devenim aroganti chiar daca povestea Daciei este una de succes pentru industria auto. In ziua in care incepem sa ne comportam ca Skoda se va produce o mare incurcatura.

Vlad Barza: Totusi in Marea Britanie Skoda are o imagine excelenta si e in primele locuri la fiabilitate..

Stephen Norman. Da insa cei care cumpara masinile Skoda sunt snobi. Sunt aceeasi oameni care cumpara Volkswagen, nu sunt oameni care la sfarsit de saptamana cand banii se termina, se zbat sa puna ceva pe masa. Nu vad nicio mandrie in a vinde obiecte scumpe unor oameni bogati. Nu vad nimic inteligent in asta. La inceputul carierei am vandut masini Land Rover si Jaguar si va spun din experienta ca nimic nu e mai rau. Oamenii sunt oribili si produsele nu erau exceptional de bune. Sa vinzi masini Dacia unor oameni cu posibilitati financiare mai reduse, cred ca pentru asta meriti un loc in Rai.(…)  Cand am adus vorba de Skoda am vrut practic sa spun ca aceasta marca a urcat si a facut masini mai scumpe dupa ce a primit un influx de bani si pur si simplu nu cred ca asta e directia in care trebuie sa o ia si Dacia.

E vorba si de multe diferente culturale. Am lucrat noua ani la Volkswagen si va pot spune ca e o mare diferenta intre o companie germana care cumpara una ceha si o companie franceza care lucreaza cu romanii. Pur si simplu vreau sa spun ca Renault nu a dat dovada de aroganta cand e vorba de Dacia. Renault a fost foarte atenta sa nu spuna ca stie totul. In cazul rivalilor nostri a fost ceva de genul „las ca stim noi cel mai bine”

Vlad Barza: Cum ati vedea lansarea unei masini de clasa mini macar in volume mici pentru a testa piata?

Stephen Norman: Ar putea urma si nu neaparat cu volume mici. Daca ar fi sa extindem gama mie mi se pare mai logic sa lansam un model mai mic decat sa lansam unul mai mare.

Norman a incheiat intalnirea cu o poveste amuzanta, insa de neinteles chiar si pentru el

„Daca vorbesti cu designeri auto, chiar si cu Laurens van den Acker (designerul sef al Renault n, r) care pentru mine este un gigant al design-ului, la putin timp dupa ce au lansat o masina, poate stand de vorba dupa vreun an de zile, de exemplu, ii auzi spunand „asta trebuia facut altfel, aici nu ar fi trebuit sa facem asa. Isi critica propria munca! Sunt nebuni! Nici nu stiu cum traiesc cu sotiile acesti oameni fiindca nu sunt multumiti de ceva mai mult de cinci minute!” (rade)

Cine este Stephen Norman

S-a nascut in 1954, a absolvit Universitatea din Leicester (Marea Britanie) si intre 1976 si 1994 a lucrat la Rover Group in Anglia, Spania, Belgia si Franta, unde a fost director de marketing intre 1987 si 1994. Apoi a lucrat la Volkswagen Franta pana in 2004, din 2000 fiind si presedinte al grupului pentru Franta. Din 2004 si 2007 a lucrat la Fiat unde a fost si director de marketing pe plan mondial, iar din septembrie 2007 lucreaza la Renault. Din octombrie 2010 ocupa functia de  Senior Vice President, Global Marketing and Communications

Lasa un comentariu