Michelin isi reinnoieste in proportie de 80% gamele de anvelope pentru turisme si camioane, in mai putin de doi ani, si prezinta viziunea Performanta Totala, concentrandu-se tot mai mult pe dezvoltarea unor anvelope capabile sa ofere simultan cele mai bune performante in diferite domenii. Michelin investeste anual aproape 600 milioane euro in cercetare si dezvoltare.
Michelin Performanta Totala reprezinta strategia globala aplicata fiecarei categorii de anvelope. Indiferent daca sunt folosite vara sau iarna, pe sedanuri de dimensiuni mari sau mici, pe masini sport, SUV-uri sau vehicule utilitare, anvelopele Michelin sunt concepute si fabricate astfel incat sa ofere intotdeauna cele mai bune performante. In perioada cuprinsa intre 2010 si sfarsitul anului 2012, Michelin va reinnoi in proportie de 80% gamele sale de anvelope pentru turisme comercializate in Europa.
Aceasta reprezinta 11 linii diferite de produs, inclusiv marci precum MICHELIN Energy, MICHELIN Primacy, MICHELIN Pilot, MICHELIN Agilis care vor fi inlocuite, modernizate sau perfectionate. Ca parte a acestei strategii, Michelin lanseaza doua noi anvelope care, initial, vor fi comercializate pe pietele europene de inlocuire: noua anvelopa MICHELIN Energy Saver+, conceputa pentru o gama larga de vehicule, de la masini compacte la sedanuri, si noua anvelopa MICHELIN Agilis+ pentru vehicule utilitare.
Anumiti parametri de performanta se afla intr-un aparent conflict, asa-numitul conflict de proiectare. in cazul anvelopelor, exista doua tipuri de conflicte majore.
Din punct de vedere al sigurantei, este necesar sa se gaseasca o solutie pentru opozitia dintre franarea pe carosabil umed si franarea pe carosabil uscat. Pe carosabil uscat, suprafata cauciucului aflata in contact cu solul trebuie sa fie cat mai mare, asa cum se intampla pe pista de curse cu anvelopele slick. Pe de alta parte, insa, pe suprafete umede, banda de rulare trebuie sa dispuna de niste blocuri care sa permita evacuarea eficienta a apei, dar si de nervuri care sa asigure spargerea peliculei de apa si contactul direct al anvelopei cu solul.
Anvelopele au in componenta 200 materiale diferite, inclusiv elastomeri, plastifianti, aditivi chimici, agenti de intarire, compusi textili si metalici. Provocarea consta in combinarea tuturor acestor materiale astfel incat anvelopa sa ofere siguranta, aderenta si un randament kilometric sporit.
Din punct de vedere al eficientei energetice, provocarea consta in reducerea consumului de carburant simultan cu cresterea longevitatii benzii de rulare. Pentru a creste randamentul kilometric, cea mai simpla solutie este aceea de a adauga mai mult cauciuc la banda de rulare, astfel incat aceasta sa dureze mai mult. in acest mod, insa, creste consumul de carburant, deoarece exista mai mult cauciuc care se deformeaza ori de cate ori roata se invarteste.
4 tipuri de teste pentru performante
- Teste de laborator, pentru materiale si produse semi-finite
- Teste pe diferite aparate
- Teste obiective si subiective pe carosabil si pe circuit
- Teste realizate in conditiile de utilizare ale clientilor
Anvelopa este formata dintr-un amestec special de materiale. Pe toata durata sa de exploatare, anvelopa este supusa unui numar foarte mare de deformari, fiind capabila sa se adapteze la o serie intreaga de conditii, unele dintre acestea, extrem de dificile. Mai jos sunt enumerate patru exemple elocvente:
- La o viteza de 80 km/ora, compusii inclusi in banda de rulare aflata in contact cu solul dispun de mai putin de o milisecunda pentru a ghida, accelera si frana vehiculul
- Ori de cate ori treceti peste o groapa sau loviti bordura, unele zone ale anvelopei se deformeaza in proportie mai mare de 150%
- In timpul verii, pe autostrada, atunci cand afara temperatura este de 30 grade Celsius, temperatura anvelopei atinge o valoare de 80 grade Celsius
- Atunci cand masina vireaza pentru a evita un obstacol, greutatea exercitata pe flanc creste cu mai mult de 500 kg
Cifre interesante
- 6.000 de cercetatori, ingineri si chimisti Michelin din Europa, cele doua Americi si Asia, concentrati asupra designului si materialelor necesare dezvoltarii si fabricarii anvelopelor viitorului
- 592 milioane euro sunt alocate anual de Michelin pentru cercetare si dezvoltare
- Exista un singur centru tehnologic Michelin, cu acoperire globala in sfera sa, cu trei centre de lucru pe trei continente: America de Nord, Asia si Europa
- Numarul diferitelor profesiilor implicate in procesul de cercetare si dezvoltare este 350. Printre acestea se numara: cercetatori, ingineri, dezvoltatori, tribologi (studiaza mecanismele de frecare, lubrifiere si uzare a suprafetelor in miscare, aflate in contact), experti in mecanica fluidelor, acusticieni, biologi, agronomi, metalurgisti, laboranti si tehnicieni
- 400 este numarul instrumentelor de simulare utilizate de Michelin
- 700 este numarul metodelor certificate de masurare si testare folosite de Michelin, de la analize nanometrice la teste pe anvelope gigant, cu o inaltime mai mare de patru metri si cu o greutate de peste cinci tone
- 80 grade Celsius este intervalul de temperatura pentru testele efectuate pe aparatele Michelin, care pot realiza analize la o temperatura a mediului ambiant cuprinsa intre -30 grade Celsius si +50 grade Celsius, la viteze de pana la 450 km/h
- La Michelin 1,8 miliarde kilometri sunt parcursi anual in cadrul testelor de anduranta si al testelor efectuate pentru verificarea longevitatii benzii de rulare, echivalentul inconjurului globului la fiecare 12 minute
- 75.000 este numarul de teste realizate anual impreuna cu clientii, pentru un numar total de 96 milioane kilometri pentru anvelopele pentru turisme, 18 milioane kilometri pentru anvelopele pentru vehicule utilitare si 360 milioane kilometri pentru anvelopele pentru camion
Curiozitati si previziuni
- 1,6 este numarul mediu de vehicule pe familie, in Europa
- 1,6 este numarul exprimat in miliarde al vehiculelor care se vor afla in circulatie in 2030, dublu fata de numarul actual
- 71,5% dintre kilometrii parcursi intr-o saptamana sunt facuti pe drumul dintre casa si serviciu
- 66% este procentul cu care pretul benzinei fara plumb a crescut in perioada 2005 si 2012. Pretul motorinei a crescut cu 63% in aceeasi perioada
- Transportul rutier este responsabil pentru 18% din emisiile de CO2 rezultate din activitatea umana, anvelopele fiind responsabile pentru 4% din carburantul consumat pentru a invinge rezistenta la rulare. Aceasta reprezinta echivalentul unui rezervor din cinci.
- Mai mult de 60% din productia mondiala de petrol este folosita in transporturi
- Jumatate din populatia globului traieste astazi in zone urbane, iar acest procent este asteptat sa creasca pana la 60% in 2030 si pana la 70% in 2050. Explozia urbana este evidenta in zilele noastre, cu mai mult de 450 de orase in intreaga lume cu o populatie de peste un milion de oameni si aproximativ 20 metropole a caror populatie depaseste 10 milioane oameni.
Compania Michelin a fost infiintata in anul 1889, iar in prezent are 70 de fabrici in 18 tari si 111.000 angajati. Dintre acestia, centrul tehnologic are peste 6.000 de angajati pe trei continente (America de Nord, Europa si Asia). Michelin si-a inceput activitatea in Romania in anul 2001, iar in prezent detine trei fabrici: RomSteel Cord Zalau (cord metalic), Silvania Zalau si Victoria Floresti (judetul Prahova). Compania are in Romania circa 3.000 de angajati.
Michelin are un buget anual pentru cercetare si dezvoltare de aproape 600 milioane euro (in 2011). Michelin are o productie anuala de 175 milioane anvelope, peste 10 milioane de harti si ghiduri comercializate in 170 de tari, precum si 575 milioane itinerarii calculate prin ViaMichelin.
Michelin are un portofoliu de marci care acopera toate segmentele pietei: Michelin, BFGoodrich, Kleber, Uniroyal, Riken, Tigar, Taurus, Kormoran, Warrior, Pneu Laurent, Recamic si Michelin Remix.