Emisiile poluante ale masinilor noi vandute anul trecut in Romania au fost peste media UE, insa tara noastra a fost printre cele care au facut progrese semnificative fata de 2010, arata cel mai nou raport al Agentiei Europene de Mediu. Intra in articol pentru a vedea cum ne situam fata de alte state, care este greutatea medie a masinilor noi vandute si ce motorizari aleg clientii europeni.
Emisiile medii ale tuturor masinilor noi inmatriculate in UE au fost de 135,7 g CO2/km, ceea ce reprezinta o scadere de 3,3% fata de 2010. Agentia Europeana de Mediu noteaza ca, desi tinta pentru 2015 (medie de 130 g CO2/km) nu s-a atins inca, industria a facut progrese importante mai ales ca media emisiilor era de 172 g CO2/km in 2000, iar acum e cu 20% mai mica.
In 2011, la nivelul UE, emisiile medii ale masinilor pe benzina au fost de 137,7 g CO2, in timp ce la diesel media a fost de 134,5 g. Diferenta dintre benzina si diesel s-a micsoarat mult, ajungand acum la putin peste trei grame CO2/km, in conditiile in care acum un deceniu era de 13 grame. In 2011 peste 55% din cele 12,8 milioane masini noi inscrise in circulatie in tarile UE aveau motor diesel. Ca si comparatie, in 2000 numai 31% din masinile noi vandute in UE erau diesel, acum balanta inclina spre acestea din urma.
Anul trecut s-au inmatriculat doar 8.700 masini electrice in intreaga Uniune, astfel ca, desi au zero emisii de CO2, sunt prea putine pentru a influenta media totala.
Portugalia, Malta si Danemarca au fost tarile in care s-au inmatriculat in medie cele mai nepoluante masini, cu o medie de circa 125 g CO2/km. La polul opus se situeaza Bulgaria, Letonia si Estonia, unde media a fost de peste 150 g CO2/km. Romania se situeaza peste medie europeana, insa s-a progresat mult fata de 2010, cand media a fost de 148,5 g CO2/km, iar in 2011 a scazut semnificativ, la 140,8 g CO2/km.
Agentia Europeana de Mediu a dat si informatii privind greutatea medie a masinilor noi inmatriculate in UE anul trecut, cresterea fiind usoara, de la 1.364 kg in 2010, la 1.389 kg in 2011. Greutatea masinilor pe benzina a fost de 1.223 kg, iar la diesel de 1.523 kg. In Romania media a fost de 1.324 kg, cu 43 kg mai mult decat in 2010.
Un set de date se refera la capacitatea motorului, media europeana fiind de 1.630 cmc, la benzina fiind de 1.430 cmc, iar la diesel 1.800 cmc. Exista si date despre puterea medie a motorului, insa incomplete fiindca nu au fost actualizate pentru toate statele. Media puterii motorului la nivelul UE a fost in 2011 de 86 kW/117 CP, la masinile pe benzina media fiind de 78 kW106 CP, iar la cele diesel, de 93 kW/126 CP.
Concluzia Agentiei Europene de Mediu este ca industria auto a reusit sa reduca emisiile semnificativ si face pasi importanti spre indeplinirea tintelor de emisii la nivelul UE: 130 g CO2/km in 2015 si 95 g CO2/km in 2020.