Ford va produce la Craiova un numar de masini „semnificativ” mai redus fata de cel asumat prin contractul de privatizare si va plati penalitati, amana unele investitii si renunta la un ajutor de stat in valoare de 57 milioane euro pentru formarea profesionala. Totodata, ajutorul de stat pentru investitii este plafonat la 75 milioane euro – acestea sunt principalele prevederi incluse in actul aditional la contractul de privatizare al Automobile Craiova, convenit intre autoritati si constructorul auto american Ford, reiese dintr-o stire MEDIAFAX.
Actul aditional va fi aprobat printr-o ordonanta de urgenta, proiectul de act normativ fiind promovat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Ordonanta vizeaza modificarea si completarea legii prin care a fost privatizata Automobile Craiova.
click aici sa vezi cum arata uzina Ford Craiova in ianuarie 2012
Actul aditional a fost elaborat in urma unor runde de negocieri care au avut loc in perioada mai 2010-decembrie 2011 intre reprezentantii Ford si o comisie guvernamentala.
Grupul auto american a preluat in 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, iar conform contractului de privatizare avea obligatia sa realizeze pana la 19 martie 2012 investitii tehnologice si de mediu de 675 milioane euro si un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unitati. Tranzactia a presupus pe langa vanzarea pachetului de actiuni detinut de stat la societate si acordarea unor ajutoare de stat autorizate de Comisia Europeana, dar si recuperarea unui ajutor de stat ilegal acordat.
CE a considerat ca Romania a acordat Ford un ajutor de stat ilegal in valoare de 27,56 milioane de euro si a solicitat Guvernului sa recupereze aceasta suma. Dupa recuperarea integrala a ajutorului de stat, AVAS a ramas obligata sa raporteze trimestrial stadiul indeplinirii programului de restructurare. Ulterior, Comisia a aprobat un ajutor de stat de 143 milioane de euro pentru investitiile de 675 milioane de euro la uzina de la Craiova si un ajutor de 57 milioane de euro pentru formarea profesionala a angajatilor. Totodata, CE a aprobat acordarea unei garantii de stat care sa permita companiei Ford Romania sa contracteze un imprumut de la BEI pentru a produce masini ecologice.
„Pe parcursul derularii contractului, Ford Motor Company a constatat modificarea semnificativa a elementelor avute in vedere la privatizare, atat din punctul de vedere al conditiilor de piata, la nivel mondial cat si la nivel national, implicand dupa o reanalizare a climatului economic, luarea unor masuri de restructurare a planului de afaceri initial. Din aceste considerente, in contextul crizei economice si financiare globale, care a afectat dramatic economiile din tarile cele mai dezvoltate, cu efecte semnificative pe piata producatorilor din industria auto din intreaga lume, Ford a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de vanzare-cumparare de actiuni”, se arata in proiect.
Pe baza noilor elemente de piata, a analizei privind situatia competitorilor si a constatarii unor intarzieri din motive obiective in derularea procesului de restructurare a celor trei companii controlate direct sau indirect, Ford a negociat cu comisia guvernamentala incheierea unui act aditional, care prevede simplificarea procesului de restructurare, prelungirea pana la 31 decembrie 2012 a termenelor de realizare a obligatiilor post-privatizare asumate de cumparator prin contract si simplificarea procedurii de eliberare a garantiilor pentru executarea investitiilor.
Totodata, actul aditional implica acomodarea ajutoarelor de stat autorizate cu noile conditii din planul de afaceri si din contractul de privatizare si achitarea penalitatilor prevazute in contract, drept compensatie pentru nerealizarea numarului de autovehicule asumat, potrivit MEDIAFAX.
In proiect se arata ca elementele negocierii au fost transmise CE in vederea obtinerii unui punct de vedere.
„In principal, modificarile se refera la simplificarea procesului de restructurare a celor trei societati comerciale la care cumparatorul detine direct sau indirect actiuni, avand in vedere necesitatea corelarii cu evenimentele petrecute in realitate, tinandu-se cont de imposibilitatea de actiune a AVAS in indeplinirea asumarilor diligente, din contract. Ford, fiind in imposibilitatea de a realiza achizitia de actiuni prevazuta in contract, constatand intarzierea definitivarii platformei industriale in care urma sa realizeze investitiile si deruland, la nivel international, un amplu proces de reasezare a capacitatilor de productie si a tipurilor de autovehicule pe care intentioneaza sa le lanseze in fabricatie, a solicitat reasezarea termenelor de realizare a investitiilor asumate prin contractul de vanzare – cumparare de actiuni, de la data de 19 martie 2012 la data de 31 decembrie 2012, fara a se modifica cuantumul total al investitiilor ce urmeaza a fi realizate„, se spune in nota de fudamentare.
In cadrul negocierilor s-a constatat ca angajamentul investitional va fi realizat in totalitate, capacitatile de productie la care s-a angajat Ford vor fi dezvoltate pe platforma de productie de la Craiova, dar numarul de autovehicule pe care le va produce, in intervalul stabilit prin actul aditional, va scadea „semnificativ”.
Modificarile aduse contractului constau si in adaptarea mecanismului de garantare a investitiilor la noul program asumat de cumparator, urmand ca garantiile constituite de Ford sa fie eliberate pe masura confirmarii realizarii investitiilor.
„In concordanta cu prevederile din contract, asa cum se va modifica prin actul aditional, au fost renegociate si incluse in contract prevederi despre ajutoarele de stat, respectiv: ajutorul de stat pentru investitii s-a plafonat la 75 milioane euro; Ford a renuntat la ajutorul de stat pentru pregatirea profesionala„, se mai arata in nota de fundamentare.
Potrivit contractului, Ford Romania ar fi trebuit sa ajunga intr-un interval de patru ani, pana in septembrie 2011, la un volum de productie de peste 250.000 unitati, in caz contrar compania americana urmand sa plateasca statului daune de pana la 25% din valoarea achizitiei Automobile Craiova. Nivelul sanctiunilor scade, conform contractului, la 10% din valoarea contractului la o productie intre 200.000 si 225.000 de vehicule si la 5% daca se vor construi intre 225.000 si 250.000 unitati.
Ford a anuntat la sfarsitul lunii ianuarie ca va produce la Craiova, in acest an, 60.000 de unitati B-Max, iar pentru anul viitor estimeaza constructia a cel putin 100.000 de masini. Modelul B-Max, produs exclusiv la fabrica de la Craiova, va ajunge in showroom-urile din Romania in luna iulie, insa comenzile vor fi onorate incepand cu luna septembrie. Conceptul B-Max a fost prezentat in luna martie a anului trecut la Salonul Auto de la Geneva, iar in iunie Ford a inceput sa fabrice la Craiova primele prototipuri.
Constructorul american a asamblat la Craiova, in intervalul aprilie 2010-octombrie 2011, un numar de peste 17.000 autoutilitare Transit Connect. Ulterior, productia utilitarei a fost mutata la fabrica Ford din Valencia, in urma deciziei grupului american de a reorganiza activitatea tuturor fabricilor pe care le detine in Europa.