Grupurile auto General Motors (GM) si PSA Peugeot Citroen au anuntat miercuri, 29 februarie, formarea unei aliante globale care va permite companiilor sa desfasoare activitati economice mai eficiente. GM va cumpara 7% din PSA, devenind astfel al doilea mare actionar dupa familia Peugeot, iar primul automobil dezvoltat in comun va fi lansat pe piata pana in 2016.
GM si PSA vor imparti platforme, componente si module, iar la nivel global va fi creata o societate mixta (joint-venture) pentru achizitii de produse si servicii in valoare de 125 miliarde dolari/an, se arata intr-un comunicat de presa comun. Cele doua mari grupuri auto vor face economii anuale de circa doua miliarde dolari, pe un termen de cinci ani, potrivit estimarilor proprii anuntate in comunicat.
Fiecare companie va continua sa-si vanda masinile independent.
PSA Peugeot Citroen va opera o majorare de capital de un miliard de euro, actionarii PSA avand drept de preemptiune.
„In prima faza, GM si PSA Peugeot Citroen intentioneaza sa se axeze pe automobile mici si medii, MPV-uri si crossovere. Companiile iau in calcul dezvoltarea unei noi platforme comune pentru vehicule cu emisii scazute. Primul vehicul pe platforma comuna este asteptat pe piata pana in 2016”, se arata in comunicat.
Parte a acestei aliante sunt explorate si alte cai de cooperare, in plan logistic. GM va semna un contract cu Gefco pentru ca aceasta firma de logistica, subsidiara a PSA, sa ofere servicii complete GM in Europa si Rusia.
Documentul a fost semnat de Dan Akerson, presedinte si director general executiv (CEO) al GM, si de Philippe Varin, presedinte al bordului de conducere al PSA.
La nivel mondial, grupul GM vinde masini sub marcile Chevrolet, Opel, Vauxhall, Cadillac, GMC, Buick, Holden, Baojun, Isuzu, Daewoo, Jiefang si Wuling.
PSA are doua marci, Peugeot si Citroen.
PSA spunea in ianuarie ca este deschis catre un parteneriat cu un alt mare grup auto, insa la vremea aceea se zvonea ca acel partener ar fi Fiat-Chrysler. Pe de alta parte si GM cauta solutii pentru a reduce costurile la Opel, marca ce a avut cativa ani grei in Europa unde mai multe mii de angajati au ramas fara loc de munca, iar o uzina a fost inchisa.
Peugeot-Citroen este obisnuita sa colaboreze cu alti mari jucatori din industrie, lista cooperarilor din prezent fiind lunga. Cu BMW si Ford este o colaborare pe partea de motoare, cu Mitsubishi este pentru masini electrice si SUV-uri, cu Fiat este pe partea de utilitare usoare, iar cu Toyota pentru masini de clasa mini.