In orasul marocan Tanger, situat foarte aproape de sudul Spaniei, se va inaugura joi 9 februarie cea ma noua uzina a grupului Renault, unitate la care urmeaza a fi construite mai multe noi modele Dacia, capacitatea anuala putand ajunge la 400.000 de unitati. Uzina a starnit controverse si ingrijorari in Franta, dar si in Romania, temerile fiind ca spre aceasta unitate de productie se vor indrepta noile proiecte ale aliantei, in detrimentul uzinelor mai vechi.
Proiectul uzinei situate la 30 km de orasul Tanger (unde s-a investit in constructia unui port ultra-modern) a debutat in 2007 dupa ce autoritatile marocane au oferit multe facilitati grupului Renault, inclusiv scutirea de impozite si de taxe de export pentru primii cinci ani. Autoritatile au construit si infrastructura si au finantat un centru de formare a anagajtilor, arata o analiza publicata de AFP.
La deschiderea din 9 februarie va fi prezent atat regele marocului, Mahomed al VI-lea, cat si carismaticul sef al aliantei Renault – Nissan, Carlos Ghosn. Investitia la Tanger se cifreaza la un miliard de euro, uzina va ajunge initial la o capacitate de productie de 170.000 unitati/an, insa poate creste spre 340.000 unitati/an. (400.000 daca se va lucra si in week-end). despre avantajele si provocarile cu care Dacia – Renault se va confrunta in Maroc puteti citi pe larg aici.
Se incepe cu doua modele noi: masina de familie Lodgy care in iunie va ajunge in tara noastra, dar si o utilitara care va fi lansata spre final de an. Cu siguranta vor intra in productie alte noi modele in 2013, intrebarea care ingrijoreaza multa lume in Franta si Romania fiind daca o parte din productia uzinelor din aceste tari va fi transferata catre Tanger, unde costurile sunt mai mici. Un alt avantaj al Marocului tine de apropierea fata de porturile din Spania, Franta si Italia (trei tari in care s-au vandut aproape 50% dintre masinile Dacia in 2011).
S-a anuntat inca de acum cativa ani ca 90% din productia de la Tanger va fi destinata exportului, in timp ce restul se va vinde in Maroc, Algeria si alte tari din regiune). In plus, si Algeria negociaza cu Renault si spera sa aiba o uzina a aliantei pe teritoriul sau.
Cei de la Renault au spus in repetate randuri ca va exista cerere pentru masinile ce urmeaza a fi produse la Tanger, mai ales ca vanzarile de modele din gama Entry cresc de la an la an, in contextul in care se inmultesc si modelele disponibile. Anul trecut s-au vandut circa 800.000 de masini din gama Entry (avand la baza platforma B0 a Logan), insa daca piata merge bine, vanzarile ar putea trece de un milion de masini/an (s-a vehiculat si nivelul de 1,2 milioane dolari) – astfel ca uzina din Maroc s-ar justifica fara sa afecteze alte sit-uri.
De mai bine de un an se poarta discutii legate de implicatiile pe care uzina din Tanger le va avea asupra altor sit-uri de productie si asupra vanzarilor de masini sub brand-ul Renault. Sindicalistii francezi au spus ca masini precum Lodgy, care va costa de la 10 – 11.000 euro, vor afecta vanzarile monovolumului Scenic care, desi e mult mai bine dotat si superior tehnic, costa cu multe mii de euro mai mult decat noul model Dacia, iar pe vremuri de criza tot mai putini sunt dispusi sa dea bani in plus.
Oficialii Renault au contrazis ideile, subliniind ca Lodgy, respectiv Scenic se adreseaza unor clienti cu profil diferit, iar gradul de canibalizare va fi extrem de mic.