Noua varianta a taxei pe poluare auto a intrat in vigoare vineri, 13 ianuarie, iar calculatorul oficial este acum functional, dupa cateva zile in care diverse calculatoare online neoficiale afisau valori de taxa diferite pentru masini identice. Principala noutate adusa de legislatia taxei pe poluare auto pentru 2012 este ca taxa va fi platita pentru toate masinile pentru care nu a fost, de cumparator, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate. Cei mai afectati de noua taxa sunt cei care doresc sa vanda sau sa cumpere o masina cu motor Euro 3 veche de sapte-zece ani deoarece taxa este dubla fata de o masina similara, mai noua cu doi-trei ani si cu motor identic, dar conform normelor Euro 4. Iata cateva exemple de calcul pentru masini populare pe piata second-hand precum Logan, Astra, Golf, Seria 3.
Precizari importante
- Calculatorul public este util si pentru cei care au platit taxa din 2007 pana acum si vor sa ceara diferenta dintre taxa achitata de ei si noua varianta. O precizare extrem de utila tine de faptul ca cei care vor restituiri trebuie sa calculeze suma punand in calculator varsta pe care masina o avea in momentul inmatricularii, nu vechimea din prezent, a spus pentru HotNews.ro, Gheorghe Popescu, seful Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). Asadar, daca de exemplu ati inmatriculat in 2008 o masina de import produsa in 2005, in calculatorul noii valori a taxei (legea 9/2012) trebuie sa puneti la rubrica „vechimea autovehicului” intervalul „3-4 ani”, nu vechimea din prezent.
- Taxa va fi platita de cumparator, nu de vanzator, pentru toate masinile pentru care nu s-a platit taxa deja. Taxa se va plati cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate. Deci vor fi taxate inclusiv masinile (pe atunci noi) scutite de taxa in 2008-2009 (Euro 4 cu motor mai mic de 2.000 cmc).
- Link catre calculatorul oficial
Pentru o Dacia Logan cu motor de 1,4 litri pe benzina (75 CP) Euro 3, din 2004-2005, care se comercializeaza pe piata second hand cu 2.500-3.500 euro, taxa pe poluare auto va fi putin peste 1.000 euro. Pentru Aceeasi masina, cu acelasi motor, dar Euro 4, din 2006-2007, taxa este mult mai mica, circa 350 euro.
Pentru un Opel Astra cu motor de 1,7 litri turbo diesel, Euro 3, din 2002-2003, taxa va fi de putin peste 2.000 euro. Pentru Astra cu aceeasi motorizare, dar Euro 4, din anii 2005-2006, taxa este la jumatate din valoare (circa 1.000 euro). Pentru un Opel Astra cu motor pe benzina de 1,6 litri, Euro 4 din 2005-2006, taxa este de circa 500 euro. Pentru aceeasi masina si acelasi motor, dar cu norma de poluare Euro 3, taxa trece usor de 1.500 euro.
In cazul motorizarilor turbo diesel de 1,9 litri sau 2 litri, raspandite in randul masinilor second hand de 6-10 ani vechime, taxa este de aproape 2.500 euro daca propulsorul este Euro 3 si de circa 1.200 euro daca este Euro 4. In aceste situatii se gasesc multe masini Volkswagen (Golf, Passat), BMW si Audi.
Pentru un Daewoo Matiz cu motor Euro 3 taxa este de sub 350 euro, iar daca masina este mai noua si corespunde normelor Euro 4 atunci taxa va fi mai mica de 150 euro.
Pentru masinile vechi de 7-8 ani cu motoare de 3 litri Euro 3 taxa ajunge la aproape 6.000 euro, insa daca propulsorul este Euro 4 atunci cuantumul taxei poate fi mai mic de 2.500 euro. In cazul in care masina are propulsor Euro 2 si are 10-11 ani vechime taxa trece usor de 9.000 euro.
Important! Vor plati taxa pe poluare auto si cumparatorii masinilor inmatriculate in Romania in decembrie 2008-decembrie 2009, care la acel moment erau noi si au fost scutite de taxa (doar cele Euro 4 cu motoare mai mici de 2.000 cmc). Pentru o masina cu motor de aproape 2 litri taxa este de aproape 1.800 euro. Pentru masinile din acelasi an, tot scutite, dar cu propulsor de 1,4 litri taxa este de 400-500 euro.
Nota: Toate aceste calcule sunt orientative, pentru a vedea concret taxa pe poluare aferente masinii care te intereseaza foloseste calculatorul oficial. Exemplele de marci si modele au fost alese in functie de prezenta lor pe piata second hand. In fond nu conteaza marca sau modelul pentru calcul. Motorizari de 1,6 litri (aspirat) de 100-110 CP echipeaza masini precum Renault Megane, Skoda Octavia, Opel Astra, Volkswagen Golf si multe altele. Pentru toate aceste masini taxa va fi aproape identica.