Acasa Piata Auto Noua taxa de poluare auto a fost aprobata in Parlament. Urmeaza publicarea in Monitorul Oficial si intrarea in vigoare

Noua taxa de poluare auto a fost aprobata in Parlament. Urmeaza publicarea in Monitorul Oficial si intrarea in vigoare

de Adrian Mitrea

Motor Mercedes-Benz (sursa - Daimler)

Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, initiat de Ministerul Mediului si Padurilor, a fost aprobat de Camera Deputatilor in sedinta de joi, 15 decembrie 2011, si va intra in vigoare dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei. Actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita, a anuntat Ministerul Mediului.

Noua forma a taxei pe poluare auto a trecut de Senat pe 31 octombrie, iar acum, pe 15 decembrie, si de Camera Deputatilor, Camera decizionala in acest caz.

„Potrivit proiectului de lege, care are la baza principiul poluatorul plateste, taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor (de catre cumparator – n.r.), in cazul instrainarii acestora, dupa ce intra in vigoare aceasta lege”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Mediului.

poti descarca documentul proiectului de lege de aici

Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Aceasta se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului, se mai arata in documentul oficial.

Acest proiect de lege solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene, potrivit Ministerului Mediului. In aceste hotarari este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 (taxa pe poluare auto – n.r.) nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule.

„Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de impadurire a terenurilor degradate, reconstructia ecologica si gospodarirea durabila a padurilor; Programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei si solului, inclusiv monitorizarea calitatii aerului; Programul pentru cresterea productiei de energie din surse regenerabile; Programul vizand protectia resurselor de apa, sisteme integrate de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclisti”, precizeaza Ministerul Mediului.

Cateva schimbari esentiale fata de taxa actuala

Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul inmatriculat pe teritoriul Statului Roman anterior datei de 1 ianuarie 2007.

(3) Obligatia de plata a taxei intervine si in cazul autovehiculului inmatriculat pentru prima data, in Romania, dupa 1 ianuarie 2007 care intruneste cumulativ urmatoarelor conditii:

  • a) pentru el nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule;
  • b) face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, se precizeaza in articolul 4 al propunerii. trebuie precizat ca la revanzarea unei masini inmatriculata inainte de 1 ianuarie 2007 in tara, cumparatorul va plati taxa.

Taxa se calculeaza in functie de emisiile de CO2, cilindree si norma de poluare. In proiect, formulele de calcul sunt prezentate la pagina 3 si apoi sunt prezentate tabele detaliate cu diversi coeficienti.

Cine poate cere restituiri

Cei care au platit taxa auto intre iulie 2008 si momentul din prezent pot solicta sa li se dea diferenta de bani inapoi daca au platit o taxa mai mare decat reiese din calculele pe noua lege.

  • (1) Atunci cand taxa pe poluare pentru autovehicule achitata de catre contribuabili in perioada 1 iulie 2008 si data intrarii in vigoare a prezentei legi, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, este mai mare decat taxa rezultata din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii in Romania, se pot restitui sumele reprezentand diferenta de taxa platita, pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
  • (2) Sumele prevazute la alin. (1) se restituie la cererea contribuabilului, adresata organului fiscal competent, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului, se arata la Art 11.

Pentru ce masini NU trebuie platita taxa

(1) Taxa nu se plateste atunci cand autovehiculele sunt:

  • a) incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;
  • b) acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;
  • c) confiscate sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
  • d) destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.

(2) In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonoma “Registrul Auto Roman”, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Ce isi propune acest proiect

Prezentul proiect de Lege isi propune continuarea strategiei de reducere a emisiilor de poluanti cu impact asupra mediului, prin aplicarea unei taxe autovehiculelor in raport cu gradul de poluare. (…) Cu atat mai mult aceasta taxa isi atinge finalitatea prin faptul ca sumele colectate sunt destinate in exclusivitate finantarii proiectelor si programelor pentru protectia mediului.

In acest mod, dand eficienta deplina principiului „poluatorul plateste”, taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va fi platita, o singura data, de catre toti cei care achizitioneaza autovehicule si le inmatriculeaza si de catre cei care au achizitionat, dar pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa pe poluare.

Taxa se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului,

Acest demers tine cont si de functionarea in Romania a unei piete auto competitive, in plina expansiune, cresterea continua si constanta a numarului de autovehicule puse in circulatie si nu in ultimul rand, de existenta unui parc auto imbatranit fizic si moral, generator de poluare si cu efect de producere a accidentelor rutiere cu consecinte dintre cele mai grave.

Totodata, propunem introducerea unei metode de calcul care sa permita taxarea corecta si reala a poluatorilor, bazata pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsa de acestia, ajungandu-se astfel la reducerea taxei cu circa 30% fata de situatia actuala.

Totodata, desi in acest moment nu exista o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor prevazute de art. 110 TFUE declansata de Comisia Europeana, aceasta poate lua decizia de a declansa o astfel de actiune invocand incompatibilitatea O.U.G. 50/2008 cu art. 110 TFUE, avand in vedere Hotararea Curtii de Justitie in cauza Tatu. In vederea preintampinarii unei astfel de posibilitati iminente, se impune abrogarea acestui act normativ si instituirea unei taxe de mediu care sa descurajeze poluarea produsa de autovehicule, respectand totodata exigentele instantei europene.

Lasa un comentariu