Acasa Piata Auto ANALIZA: Unde produc masini cele mai mari grupuri auto

ANALIZA: Unde produc masini cele mai mari grupuri auto

de Vlad Barza

(sursa - HotNews)

Pentru unele grupuri auto tara de origine a devenit neimportanta ca si productie, altele produc mult in locuri surprinzatoare sau exotice care nu sunt asociate de obicei cu industria. Alte companii au preferat sa-si pastreze productia mai ales in tari cu mana de lucru scumpa, in timp ce altele, din contra, au ales sa faca volume mari in India si China, arata datele OICA. In ce tari produc masini cele mai importante 15 grupuri auto si cat mai conteaza pietele nationale pentru cele mai mari companii din auto puteti afla intrand in articol.

Toyota

Dupa ce General Motors a fost multe decenii cel mai mare producator auto mondial, in 2008 a pierdut acest loc in fata Toyota care anul trecut a realizat 8,55 milioane automobie, dintre care aproape jumatate au fost produse in Japonia. Asia a fost continentul unde Toyota a realizat peste doua treimi din productia sa mondiala, 6,24 milioane vehicule, avand uzine si in tari precum Pakistan, Vietnam si Thailanda. In America, Toyota produce peste 1,6 milioane de masini/anual, iar in UE, aproape 400.000. Cele mai importante tari producatoare de vehicule Toyota au fost Japonia (4 milioane), SUA (945.000), China (772.000). Toyota produce in 22 de tari.

General Motors

GM a fost nevoita sa-si reduca productia auto pentru a se restructura si a renuntat la mai multe marci aflate in agonie, astfel ca de la peste noua milioane de vehicule/an, a ajuns sa produca 8,45 milioane (in 2010), din care peste doua milioane au fost vehicule comerciale. In America s-au realizat peste 3,6 milioane automobile, iar in Asia 3,3 milioane. In tarile UE s-au produs peste 1,2 milioane masini (majoritatea covarsitoare fiind Opel). China a fost cea mai importanta tara de productie (2,26 milioane turisme). urmata de SUA cu 1,7 milioane vehicule dintre care 1,1 milioane au fost popularele camionete. In Coreea de Sud productia de Chevrolet si Daewoo s-a apropiat de 750.000 unitati. GM produce in 21 de tari.

Volkswagen

Grupul german vrea sa devina pana in 2018 cel mai mare producator auto, iar 2010 a fost un an in care a dovedit ca e pe drumul cel bun. Grupul care detine zece marci a produs 7,34 milioane automobilr, dintre care peste 4 milioane au fost produse in tarile UE, iar 1,7 milioane in Asia. Germania este de departe cea mai mare tara producatoare, cu 2,38 milioane masini, urmata de China (1,69 milioane vehicule) si Brazilia (circa 825.000). Europa Centrala e de baza pentru VW, productia in Slovacia, Cehia, Ungaria si Polonia depasind 800.000 masini/an, inclusiv modele scumpe precum Porsche Cayenne si Audi TT. Grupul produce masini in 17 tari.

Hyundai – Kia

Alianta Hyundai – Kia a produs anul trecut 5,74 milioane de automobile, dintre care circa 2,2 milioane au fost Kia, iar restul Hyundai. Asiatici au facilitati de productie in opt tari, insa peste jumatate din productie e realizata in Coreea de Sud (3,16 milioane vehicule). In China sunt construite anual peste un milion de masini ale celor doua marci, iar uzinele din Cehia si Slovacia au realizat peste 420,000 de masini ale celor doua marci in 2010. In SUA, productia a trecut de 600.000, iar in India s-a trecut de 450.000 unitati.

Ford

Ford a produs 4,98 milioane de vehicule anul trecut, dar uzina de la Craiova a contribuit cu doar 10.000 de utilitare Transit Connect. Cifrele de vanzari au fost puternic ridicate de segmentul camionetelor si al vehiculelor comerciale usoare, foarte populare in SUA unde productia totala a fost de 2,8 milioane vehicule. Ford a produs masini in 19 tari, dintre care 1,3 milioane in tarile UE si 2,8 milioane in cele doua Americi. Ford a produs in Germania peste 740.000 de masini, in China peste 400.000 de vehicule, iar in Mexic peste 390.000.

Nissan

Nissan a produs aproape patru milioane de vehicule anul trecut, dintre care aproape o treime in Japonia si jumatate de milion in Mexic. Uzina din Marea Britanie a scos peste 400.000 vehicule, insa Nissan are productie si in tari precum Filipine, Thailanda si Africa de Sud. Anul trecut Japonia a fost cea mai importanta tara de productie (1,13 milioane vehicule), urmata de China cu peste 900.000 si Mexic cu peste 500.000. Marca nipona are uzine in 14 tari.

Honda

Marca Honda a mentinut un nivel ridicat al productiei si este pe locul sapte in clasmentul grupurilor auto, cu 3,6 milioane de masini realizate anul trecut, din care doua milioane in Asia si 1,42 milioane in cele doua Americi. In Europa exista uzine in Marea Britanie si Turcia. Partea interesanta este ca nu Japonia este tara cu cea mai importanta productie, ci SUA (954.000 fata de 941.000). China incheie podiumul, cu peste 650.000 unitati. Marca nipona face masini in 16 tari, printre care Pakistan si Filipine.

PSA Peugeot – Citroen

Grupul francez a produs 3,6 milioane de automobile anul trecut, dintre care peste 2,3 milioane in tarile UE si aproape 900.000 in Asia. Franta a fost cea mai importanta piata (aproape 1,3 milioane masini), iar pe locul secund este Spania (522.000 unitati) si pe trei Iranul (482.000 unitati). Europa Centrala este foarte importanta pentru PSA care realizeaza aici peste 10% din totalul masinilor (Cehia + Slovacia). Grupul are uzine de productie auto in 17 tari printre care Nigeria, Maroc si Malaezia.

Suzuki

Suzuki e de mult timp in top zece al grupurilor auto mondiale, insa e mult mai putin globalizata decat alte companii mari, fiindca 80% din productia de 2,8 milioane vehicule este concentrata in doua tari: Japonia si India. Nu e de mirare ca Suzuki realizeaza in India (unde se vand sub marca Maruti) mai multe masini decat in Japonia (1,2 milioane, fata de circa 1,07 milioane). Niponii au productie in Ungaria unde realizeaza in volume mici si masini Opel si Fiat. Niponii produc anual aprope 300.000 de vehicule in China si 75.000 in Pakistan.

Renault

Grupul francez a raportat o productie de 2,71 milioane vehicule anul trecut, iar un sfert dintre ele au fost pe platforma Logan. In tarile UE a produs 1,62 milioane unitati, Franta fiind cea mai importanta tara de productie, cu peste 630.000 de vehicule. Spania a fost pe locul secund, cu circa 400.000 de unitati, iar Romania a depasit si ea 320.000 cu uzina Dacia. In Turcia si Coreea de Sud productia a fost in jur de 300.000 de masini, iar in Slovenia s-a trecut de 200.000 unitati (Twingo).

Fiat

Grupul italian a produs anul trecut 2,41 milioane de unitati, dintre care circa 1,2 milioane in UE si peste 850.000 in America de Sud. Ponderea productiei va fi cu totul alta anul acesta cand Fiat este actionar majoritar la Chrysler, insa anul trecut cea mai mare productie Fiat nu a fost in Italia, ci in Brazilia (765.000). In Italia s-au realizat 740.000 masini ale grupului, iar in Polonia, 440.000. Productia Alfa Romeo a fost anul trecut de circa 120.000 unitati, cea a Lancia de circa 98.000, Ferrari a depasit 6.600, iar Maserati, 5.800. Chrysler a produs anul trecut 1,57 milioane vehicule, dintre care mai mult de jumatate au fost construite in SUA si 475.000 in Canada. Si Mexic a avut o productie importanta de 250.000 unitati.

Daimler

Grupul care produce masini Mercedes si smart a avut o productie de peste 1,9 milioane automobile, dintre care 1,37 miliioane in tarile UE. Ca si BMW, si la Mercedes cea mai mare parte e realizata in Germania (1,19 milioane). In SUA s-au produs 206.000 de masini, iar in Japonia 139.000. Grupul produce autoturisme in 15 tari.

BMW

Marca germana premium a avut o productie de circa 1,48 milioane in doar sase tari, din care Germania si-a luat partea leului, cu circa 941.000 unitati. In Marea Britanie au fost produse 219.000 masini Mini, iar in SUA au iesit de pe liniile de asamblare peste 150.000 masini ale marcii germane. In Austria, China si Africa de Sud productia nu a depasit 60.000 de unitati.

Mazda

Mazda produce vehicule in 11 tari, iar volumele au ajuns anul trecut la 1,3 milioane unitati, dintre care 912.000 in Japonia si 228.000 in China. Printre tarile de productie se numara Zimbabwe si Ecuador.

Mitsubishi

Marca nipona a realizat 1,17 milioane de masini in 13 tari, dar sub 3% au iesit de pe liniile de asamblare europene (28.000 de masini in Olanda). Peste jumatate din productia totala a fost in Japonia, aproape 200.000 in Thailanda si peste 120.000 in China.

Grupurile chineze

In China, orice producator auto strain este obligat sa-si deschida uzina in parteneriat cu o companie locala, astfel ca nu e de mirare ca aceste companii chineze ating volume ametitoare de productie, insa „grosul” il reprezinta masinile sub sigla companiei straine. O ierarhie interesanta arata cate masini a produs in total fiecare grup chinez, incluzand atat masinile sub sigla proprie, dar mai ales cele sub sigla marcilor cu care s-au aliat.

Astfel, Shanghai Auto industry Group a asamblat peste 3,6 milioane de vehicule anul trecut, First Auto Work a trecut de 2,5 milioane, Dongfeng a depasit 2,7 milioane, iar Chana Automobile Group a trecut de 2,3 milioane.

Bilant pentru autoturisme si vehicule comerciale

Anul trecut s-au produs 60,3 milioane de autoturisme pe plan mondial, iar cele mai mari cinci grupuri au realizat aproape jumatate din productia totala.

Productia totala de vehicule comerciale usoare a fost de 13,3 milioane unitati, din care 2,2 milioane au fost produse de GM, aproape doua milioane au fost produse la Ford, Chrysler a trecut de 1,2 milioane unitati, toate cele trei marci americane exceland la capitolul camionete (pick-up truck) extrem de populare in SUA.

In total s-au produs 77 milioane de automobile pe plan mondial inj 2010.