Acasa Industrie Cum va aplica Renault ce a invatat la Dacia pentru a face din Lada o marca respectata

Cum va aplica Renault ce a invatat la Dacia pentru a face din Lada o marca respectata

de Vlad Barza

Uzina Lada din Togliatti (sursa - Renault)

In martie 2012 la uzina Lada – AvtoVAZ din orasul rus Togliatti va demara productie de vehicule bazate pe platforma B0 (Logan), ca parte a unei cooperari extinse intre Renault-Nissan si cel mai mare producator auto rus. Se va incepe cu Lada Largus, un VAN bazat pe Logan MCV, dar vor fi cinci modele peste cativa ani si capacitatea anuala va fi de 350.000 unitati. Renault asambleaza din 2005 Logan in Rusia si si-a extins mult productia, insa componente care sunt aduse acum din Romania, precum cutii de viteze sau motoare, vor ajunge sa fie produse pe plan local.

Lada, un brand cu probleme

Inainte ca planurile cu Renault sa capete contur, Lada era intr-o situatie delicata. In 2008 a fost aproape de faliment, insa guvernul a salvat-o fiindca era prea importanta sa se prabuseasca. Un pas catre competitivitate a fost renuntarea la peste 20.000 de angajati, insa problemele de imagine si de fiabilitate au ramas, in ciuda lansarii unor modele ceva mai dezirabile precum Kalina, Priora si – in curand Granta. In ochiul cumparatorului rus tanar Lada are o imagine de masinia pe penibila, de „cazan”, mai ales ca aproape orice producator strain mare produce in Rusia, astfel ca alternative sunt.

Avantajul Lada ramane pretul, multe modele fiind la sub 7.000 de euro. Totusi, o investitie si pe partea de design, dar si pe partea de fiabilitate va face din Lada o masina dezirabila si ar putea sa o ajute sa reintre pe pietele din Vestul Europei. Aici intervine Renault care a anuntat planurile prin care vrea sa faca o marca respectata din lada folosind ce a invatat si aplicat in ultimul deceniu la Dacia.

Situatia din prezent si tinte optimiste

Renault produce Logan in Rusia din 2005 la uzina Avtoframos de langa Moscova unde in cateva luni se va ajunge la cinci modele (Logan, Sandero, Duster, Megane, Fluence) fiindca s-a investit pentru dublarea capacitatii de productie la 160.000 vehicule/an. Alianta mai are o uzina Nissan la St Petersburg unde productia anuala e de 50.000 de unitati, insa inceperea productiei de masini in colaborare cu AvtoVAZ schimba totul.

AvtoVAZ, producatorul masinilor Lada are o capacitate de 900.000 masini/an, iar celelalte uzine ale aliantei duc capacitatea comuna a noii entitati la 1,1 milioane/an. Tinta este ca in 2016 productia celor trei marci sa ajunga la 1,6 milioane vehicule, mai ales ca va fi inclusa si uzina IzhAVto care produce acum 200.000 de masini anual, dar va ajunge in 2016 la un nivel aproape dublu. IzhAvto are probleme financiare, dar are toate sansele sa fie preluat pana la finele anului de AvtoVAZ.

Baza cresterii va fi insa productia de modele pe platforma B0 (Logan) la uzina Lada din Togliatti. Se va incepe in 2012 cu VAN-ul Lada Largus si apoi se vor adauga patru noi modele, astfel incat capacitatea de productie de masini pe aceasta platforma va ajunge la 350.000/an. Vor fi cate doua modele sub sigla Renault si Lada, plus unul sub sigla Nissan.

Lada, desi detine 27% din piata masinilor noi in Rusia, este perceputa ca o marca invechita, in ciuda faptului ca a mai lansat ceva modele noi. Cota sa de piata a fost masiv erodata de masinile straine, mai ales ca toate marile grupuri auto au uzine in cea mai intinsa tara din lume.

Lada va beneficia de experienta Renault in domeniul low-cost

Lada este perceputa ca fiind o marca mult mai putin fiabila decat Dacia, insa deja s-au investit 400 milioane euro in liniile de asamblare care vor produce masini din gama B0. In plus, o echipa de 100 de ingineri a fost instruita la mai multe uzine ale aliantei, inclusiv in Romania, astfel incat sa creasca si calitatea componentelor din moment ce si acest lucru era o mare problema in Rusia: gasirea unor furnizori care sa produca la un nivel de calitate similar cu cel din tarile cu traditie.

In plus, Renault spune ca s-a lucrat masiv la calitatea pieselor, astfel incat ponderea celor cu defectiuni s-a micsorat de trei din 2009 incoace. In plus, Renault – Nissan selecteaza o baza soldia de furnizori mai ales ca, in conformitate cu regulile din Rusia, gradul de integrare locala trebuie sa fie mare astfel ca o parte din componentele care sunt aduse acum din Romania si alte uzine vor fi produse in Rusia. In acest sens Renault face programe intensive de training si va produce motoare, cutii de viteze si alte componente la fabrici din Rusia pentru masinile de pe platforma B0 ce vor fi vandute acolo.

Rusia in cifre

Federatia Rusa are 145 de milioane de locuitori si un parc auto de 34 milioane vehicule. Salariul mediu lunar este 550 euro, iar vanzarile anuale de masini noi ar putea ajunge la 3,6 milioane in 2016, iar in acest an depasesc doua milioane lejer.

Renault a vandut 96.000 de masini anul trecut si 74.000 in primul semestru din 2011. Renault are 6% din piata masinilor noi in Rusia, Lada are 27%, insa obiectivul este sa se ajunga la o cota cumulata de 40% dupa aceste investitii. Renault are 130 de puncte de vanzare in Rusia, dar vrea sa-si dubleze numarul pana in 2015.

Lasa un comentariu