Citroen C-Zero, alaturi de Mitsubishi i-MiEV din care deriva, se numara printre primele masini electrice care au inceput sa circule deja pe drumurile din Romania. Daca in urma cu 2-3 ani masina electrica parea o utopie, acum o poti vedea in showroom-uri, o poti cumpara si o poti conduce, chiar aici, in Romania.
E drept ca pretul e prohibitiv. Un Citroen C-Zero ca cel din acest scurt test costa 36.650 euro cu TVA inclusa. Taxa pe poluare (sau taxa de prima inmatriculare) e zero. Benzinaria va deveni o constructie urbana pe care o vizitezi doar ca sa-ti cumperi guma de mestecat si suc.
Statul acorda un bonus de 3.700 euro celor care-si cumpara automobile electrice, insa pretul ramane oricum ridicat. Asta nu inseamna, totusi, ca masina electrica trebuie ingnorata.
Adica cine are bani de asa ceva ar face bine sa profite repede, inainte ca energia electrica sa fie taxata excesiv precum carburantul. Desigur, socoteala rationala spune clar ca automobilul electric nu e (cu mult) mai rentabil decat o masina diesel sau benzina, dar urmand mereu socotelile si ratiunea masini precum Ferrari n-ar trebui sa existe si cu totii ar trebui sa cumparam Logan, nu?
Practic, dupa ce conduci macar un pic Citroen C-Zero, e aproape imposibil sa nu te indragostesti de masina si, mai ales, de propulsia electrica. Sunetul de mic avion cu reactie, lipsa vibratiilor si silentiozitatea generala mai mare in comparatie cu o masina pe benzina sau diesel sunt principalele diferente pe care le observi la primul contact.
Citroen C-Zero are un motor electric de 64 Cai Putere (CP), cu 2 CP mai putin decat Mitsubishi i-MiEV din care deriva. Initial credeam ca masinile acestea doua sunt identice. La exterior se aplica asta, insa interiorul si setarile Citroen-ului sunt mai sic, mai rafinate. Bordul e maro, tapiteria pare mai de calitate si antifonarea mai buna. Cu alte cuvinte, C-Zero pare un pic mai de calitate decat i-MiEV, dar se simte mai putin agresiv, iar sunetul motorului e mult diminuat. Pacat, pentru ca sunetul este, poate, cea mai fascinanta trasatura a automobilelor electrice.
O alta diferenta consta in modul de lucru al cutiei de viteze cu o singura treapta. La i-MiEV e mai complexa, in timp ce la C-Zero e mai simpla, avand exact functiile unei cutii de viteze automate (P – treapta de parcare, R – marsarier, N – neutru, D – mers inainte). In plus fata de acestea, modelul Mitsubishi are si pozitiile B (Braking – frana de motor mai puternica, pentru a utiliza cat mai putin frana de serviciu si pentru a recupera cat mai multa energie la franare) si C (City – reducerea puterii motorului si eficientizarea consumului de energie electrica).
Bateria litiu-ion de pe Citroen C-Zero asigura o autonomie reala de circa 100 de kilometri (150 km spune producatorul). Reincarcarea dureaza circa 6-8 ore la o priza conventionala si costa mai putin de 2 euro.
In concluzie, automobilul electric pare ca un smartphone. Adica deocamdata e o fita, e scump, trebuie reincarcat in fiecare seara, adesea ti se pare inutil, dar are un farmec aparte care te face sa-ti doresti unul!
Poti citi si vedea aici clipuri similare celui de mai sus cu cinci masini electrice ale momentului.
3 comentarii
cat costa o baterie de antrenare si unde se gaseste excluzand citroen
Baterie de antrenare a cui?
Și de ce excluzând Citroen, din moment ce mașina este un Citroen?
Ai vrea să cumperi bateria de la Porsche?
Mergea o baterie cu eticheta chinezeasca, , adica sa cumperi direct din China , cum face si Citroen ;), dar acum isituatia este diferita, a aparut Spring.
Cel putin Dacia spune adevarul, Spring e facuta in China!
Sunt curios daca o primesc luna asta (februarie 2022) cei care au comandat-o in 2021 ., pare o masina electrica excelenta,, raportul calitate/pret, 225 km autonomie, iar aceleratia pana la 50km/h destul de buna, restul pama la 125 .km/h..:D.nu sunt recomandate depasirile!
Ideea este sa foloseasca Spring., dar sa fie .sanatosi…la cap )