Chiar daca algoritmul de calcul este corect, taxa pe poluare auto este in multe cazuri prea mare si astfel descurajeaza importul in Romania a unor vehicule aduse din alte state ale UE, arata o hotarare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, publicata joi (7 aprilie). Ca efect al acestei hotarari, Guvernul ar trebui sa plafoneze taxa la un procent rezonabil, astfel incat sa nu aiba ca efect descurajarea achizitiei de masini second-hand din alte state membre UE, scrie HotNews.ro.
O hotarare cu un mesaj important
CJUE conchide ca – dat fiind ca taxa auto poate fi si de 30% din valoarea masinii, e descurajata inmatricularea de masini second-hand in tara, arata hotararea remisa de CEJ la cererea instantei din Sibiu care s-a sesizat de la cazul unui roman nemultumit de valoarea mare a taxei pe care a fost obligat sa o plateasca.
„Cu toate acestea, din dosarul prezentat Curtii rezulta fara echivoc ca reglementarea mentionata are ca efect faptul ca vehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri ridicate a valorii taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala. Nu se poate contesta ca, in aceste conditii, OUG nr. 50/2008 are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre”, arata paragraful 58 al hotararii.
Ca efect al acestei hotarari, Guvernul ar trebui sa plafoneze taxa la un procent rezonabil, in orice caz mai mic decat in prezent, iar celor care au contestat taxa ar trebui sa li se restituie diferenta.
CJUE mentioneaza totusi ca algoritmul de calcul este corect
„Un sistem precum cel instituit prin OUG nr. 50/2008, care ia în considerare, la calcularea taxei de inmatriculare, deprecierea autovehiculului prin utilizarea unor bareme forfetare, detaliate si fundamentate din punct de vedere statistic, bazate pe elementele referitoare la vechimea și la rulajul mediu anual real ale acestui vehicul, la care se poate adăuga, la cererea contribuabilului și pe cheltuiala acestuia, realizarea unei expertize cu privire la starea generală a vehiculului menționat și a dotărilor sale, asigură că această taxă, atunci când este aplicată vehiculelor de ocazie importate, nu depășește valoarea reziduală a taxei menționate încorporată în valoarea vehiculelor de ocazie similare care au fost înmatriculate anterior pe teritoriul național și au fost supuse, cu ocazia acelei inmatriculari, taxei prevăzute de OUG nr. 50/2008.”, arata paragraful 47.
Cazul unui om nemultumit de valoarea taxei auto
Totul a inceput in 2008 cand un sibian, Ioan Tatu, a cumparat din Germania un Mercedes de 11 ani vechime pe care a dat 6.600 euro si pentru care a platit in tara 2.000 de euro pentru a-l inmatricula. Masina dispune de motor de 2,1 litri si e conforma normei Euro 2.
Ioan Tatu a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitand sa i se restituie valoarea taxei achitate, sustinand ca taxa in cauza discrimineaza vehiculele de ocazie importate din alte state membre, in conditiile in care, in cazul vehiculelor importate, taxa va fi integral aplicata cu ocazia primei inmatriculari in Romania, in timp ce, pentru cele care fusesera inmatriculate in Romania anterior introducerii taxei, aceasta nu va fi, in realitate, perceputa.
Tribunalul Sibiu a decis sa adreseze Curtii Europene de Justitie urmatoarea intrebare preliminara: „Contravin dispozitiile OUG nr. 50/2008 cu modificarile ulterioare dispozitiilor [articolului 110 TFUE]; se instituie intr-adevar o masura vadit discriminatorie?”
Articolul mentionat (110 TFUE) este cheia in toata chestiunea si practic obliga fiecare stat membru sa aleaga taxele aplicate autovehiculelor si sa le stabileasca regimul astfel incat acestea sa nu aiba ca efect favorizarea vanzarii vehiculelor de ocazie nationale si descurajarea, in acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare.
Intr-un raspuns preliminar dat in ianuarie de un avocat al Curtii se mentiona ca„daca taxa ar fi fost stabilita la un nivel mai scazut, poate ca ar fi existat mai putine controverse si mai putine litigii. In prezenta cauza, taxa, care ajunge dupa toate aparentele la aproximativ 30% din valoarea vehiculului importat, a fost stabilita fara indoiala la un nivel ridicat.”
Taxa pe poluare auto depaseste in multe cazuri valoarea masinii
In cazul de fata, romanul nemultumit a platit o taxa care reprezenta 30% din valoarea masinii, insa in multe cazuri taxa depaseste valoarea masinii, mai ales daca avem autoturisme mai vechi de zece ani si cu motoare puternice. Chiar si inainte de modificarea de la 1 ianuarie 2011 – cand s-au introdus taxe pentru masinile Euro 5 si in unele cazuri taxele s-au triplat pentru masinile mai vechi – cele mai mari taxe de prima inmatriculare ajung si la 30.000 de euro.
E adevarat ca aceasta valoare se aplica unor masini cu motoare de peste 3,2 litri si 20 de ani vechime – deci rar aduse in tara – insa valoarea taxei o depaseste cu mult pe cea a masinii.