Japonia a pierdut o productie de aproape 230.000 de vehicule in doua saptamani, de la primul cutremur devastator, produs pe 11 martie, si pana in prezent. Cei mai afectati sunt constructorii Toyota, Nissan si Honda, insa impactul asupra pietei auto europene va fi minim, se arata intr-un raport al firmei de cercetare J.D. Power.
Toyota este producatorul cu cele mai multe fabrici (doua: Miyagi si Kanto) in zona lovita de cutremure si tsunami. Nissan are o singura uzina in regiune (Tochigi), iar restul marcilor japoneze nu fabrica masini in acea zona.
Totusi, deficientele energetice provocate de cedarea centralelor nucleare de la Fukushima si Onagawa, infrastructura distrusa si pagubele suferite de furnizorii de componente auto au afectat productia a sapte marci nipone: Toyota (pierdere de 95.000 unitati), Nissan (-32.000 masini), Honda (-30.000 vehicule), Mazda (-20.000 unitati), Mitsubishi (-14.000 masini), Suzuki (-24.000 vehicule), Fuji Heavy Industries/Subaru (-14.000 unitati), estimeaza J.D. Power.
In Europa au fost vandute anul trecut 2,2 milioane de masini Japoneze, dintre care 40% fabricate in Japonia. Astfel, impactul asupra livrarilor catre clienti va fi minim pe Continent, cu atat mai mult cu cat marcile nipone au uzine si furnizori in Europa pentru a satisface cererea de aici.
Totusi, unii producatori auto europeni care asteptau piese din Japonia se confrunta cu mici intarzieri. Este cazul Opel, care a stabilit anumite zile in care sa opreasca productia la uzinele Eisenach (Germania) si Zaragoza (Spania).
J.D. Power estimeaza ca volatilitatea yenului ar putea influenta puternic Mazda, Mitsubishi, Subaru si Isuzu pentru ca aceste marci exporta 70-80% din productia realizata in Japonia. Spre comparatie, Nissan, Toyota si Honda exporta 59%, 53%, respectiv 30%, fiind expuse mai putin riscului valutar.