Opel a inceput in 2008, odata cu lansarea modelului Insignia, o calatorie a transformarii si va lansa in urmatorii ani masini-simbol, iconice, care sa surprinda prin calitate si stil, avand ca scop final imbunatatirea imaginii Opel si acoperirea unui spectru cat mai larg al nevoilor si asteptarilor clientilor, spune Mark Adams, vicepresedinte Opel/Vauxhall Design, intr-un interviu acordat 0-100.ro la Salonul Auto de la Geneva (1-13 martie).
Asemenea calatoriilor initiatice pe care le parcurg personajele din basme, Opel face acum primii pasi in cladirea unei noi imagini, care sa corespunda masinilor pe care le produce in prezent. Mark Adams recunoaste ca Opel s-a grabit cu unele modele si spune ca eliminarea lor din portofoliu nu echivaleaza cu o lupta pierduta deoarece vechile masini-simbol vor reveni mai puternice ca niciodata, la momentul potrivit.
Adrian Mitrea: Avem aici langa noi Zafira, deocamdata concept, si vedem o noua identitate pentru Opel. Aceasta identitate va fi preluata de toate modelele Opel lansate de acum incolo?
Mark Adams: Noua identitate pentru Opel a fost lansata odata cu Insignia (in 2008 – n.r.). Acum incercam sa o dezvoltam si sa cream personalitati unice pentru fiecare model de masina.
Deci nu vei vedea exact aceeasi executie pe alte masini, vei vedea diferite personalitati, caractere, in functie de tipul de vehicul. Va fi un design pur Opel, cu elemente de individualizare pentru fiecare masina in parte.
Adrian Mitrea: Acest bumerang ce leaga farurile de proiectoare va fi regasit pe versiunea de serie a Zafira, cea care va fi lansata in toamna?
Mark Adams: Da, da. Va fi in varianta de productie. Introducem aceasta executie de tip aripa pe masinile noastre, nu doar in fata, ci si in spate. Este un element de design cu care Opel este consecvent, dar care si evolueaza in timp.
Adrian Mitrea: Prima data cand am vazut Opel Ampera si acest bumerang sau aripa am crezut ca este un detaliu pe care il veti pastra doar pe masinile electrice. Banuiesc ca m-am inselat…
Mark Adams: Vom evolua. Opel Ampera marcheaza clar inceputul unui nou tip de vehicul. (…) Am vrut sa avem o identitate puternica pe masina asta, insa acest design va fi dezvoltat si extins si la altele.
Adrian Mitrea: Tehnologia de pe Opel Ampera (propulsie electrica sustinuta, in caz de nevoie, de un generator pe benzina – n.r.) poate fi transferata si la o masina ca Zafira, de exemplu?
Mark Adams: Totul e posibil. Tehnologia de pe Opel Ampera reprezinta o adevarata inovatie, si, ca orice tehnologie noua, presupune o investitie mare si costuri ridicate.
Acum spargem prima bariera si oamenii care au creat tehnologia acum o dezvolta. O vom adapta si pentru alte vehicule cu siguranta!
Adrian Mitrea: Cate derivate ale Opel Ampera vom vedea?
Mark Adams: Cu siguranta avem un plan clar, dar nu voi dezvalui strategia noastra acum. (…) Sigur vom dezvolta noi modele.
Adrian Mitrea: Va ganditi in principal la masini mai mari sau mai degraba la unele mai mici decat Ampera?
Mark Adams: Cu aceasta tehnologie poti adopta si o abordare si cealalta.
Adrian Mitrea: Ai descris Zafira Tourer Concept ca fiind „un lounge pe patru roti”. Stiu ca Opel va lansa un crossover mic in 2012 si un automobil mic de oras in 2013. Care sunt cuvintele care descriu cel mai bine acele modele? Acesta este un lounge, acelea ce sunt?
Mark Adams: In ultimii doi ani ne-am consolidat gama de baza: Insignia, Astra, Meriva. Acestea sunt cele mai importante modele pentru Opel. De acum incolo ne vom concentra pe expansiunea gamei si vrem sa cream masini iconice, simboluri. Spre exemplu, GTC Paris arata o parte sportiva si emotionala a marcii Opel. Zafira Tourer Concept arata versatilitate, spatiu si calitate premium.
In ceea ce priveste automobilul de oras si micul crossover de care spuneai, noi folosim intern denumirea de Proiectul Junior. Vor transmite o senzatie premium si vor arata partea amuzanta si pasionala a marcii Opel. Cream aceste masini pentru a extinde si exprima mai bine personalitatea marcii Opel. Aratam ca avem mai multe fatete, ca nu suntem o companie unidimensionala. Avem multe atribute pe care putem cladi.
Adrian Mitrea: Cum ramane cu segmentele pe care nu le acoperiti in prezent, cum ar fi de exemplu cel al SUV-urilor compacte, precum Volkswagen Tiguan?
Mark Adams: Avem Antara, care a fost si restilizat.
Si da… vom dezvolta acest segment. Nu vei vedea pe strazi in urmatorii ani masinile la care lucrez eu acum, dar pot sa-ti spun ca suntem avansati in ceea ce priveste dezvoltarea liniei de produse. Opel are un viitor foarte incitant!
Adrian Mitrea: In procente, cat de mult vreti sa acoperiti din piata, pentru ca acum e evident nu aveti masini in toate segmentele?
Mark Adams: Suntem un producator de volum. Piata s-a fragmentat foarte mult in zilele noastre si avem tot felul de subsegmente. Sunt tipuri de vehicule care nu existau acum cativa ani.
Cu fiecare pas pe care il facem trebuie sa ne asiguram ca pastram filosofia marcii si ca o dezvoltam armonios. Avem Proiectul Junior, vom lansa o noua decapotabila si noul GTC. Toate acestea vin in segmente de nisa, chiar daca e poate cam mult spus, insa e clar ca ele contribuie la dezvoltarea gamei. O vom dezvolta si mai mult, progresiv, in urmatorii ani.
Vrem sa castigam cota de piata, sa crestem progresiv si sa le aratam clientilor ca pot cumpara masini de calitate, fiabile, cu un pret interesant si pe care sa le iubeasca. Asta e treaba unui designer. Sa creeze masini care sa starneasca emotie.
Sunt mandru de noile noastre masini si ma bucur ca oamenii spun ca gama actuala creaza mai mult sentiment decat automobilele Opel din trecut.
Big Bang-ul a fost Insignia, iar de atunci incoace am vrut ca fiecare nou model pe care-l scoatem sa fie putin imprevizibil. Sper ca atunci cand va voi arata Junior sa spuneti „wow, nu ma asteptam la asta de la Opel!”.
Asa s-a intamplat cand am lansat Insignia. Oamenii nu se asteptau la o masina ca asta de la Opel.
Adrian Mitrea: Vorbeai mai devreme despre noua decapotabila pe care Opel o va lansa in 2013. Este un inlocuitor pentru Astra TwinTop sau pentru roadster-ul Opel GT?
Mark Adams: Nu, nu… Nu va fi o masina cu doua locuri, ci una mai mare, aspirationala. Nu te gandi ca este un inlocuitor direct pentru Astra TwinTop pentru ca va transmite o senzatie superioara, ceva ce n-a transmis Astra pana acum.
Vreau ca acea masina (decapotabila din 2013 – n.r.) sa reflecte ambitiile si adevaratele valori Opel.
Adrian Mitrea: Cu cea masina Opel se va intoarce la acoperisurile textile soft top? A fost un zvon anul trecut…
Mark Adams: O sa te dezamagesc din nou, n-am sa dau detalii despre noua masina. Lasam totul asa cum a picat, un zvon. Va fi o surpriza!
Adrian Mitrea: Personal am apreciat Opel GT, insa performantele comerciale slabe nu s-au ridicat la asteptarile Opel si de aceea ati renuntat la el. Veti crea un inlocuitor pentru el?
Mark Adams: Daca ma intorc la ce spuneam, e clar ca vrem sa ducem marca Opel mai departe.
Stim ca perceptia oamenilor despre Opel nu este atat de buna pe cat sunt produsele noastre. Trebuie sa aducem perceptia la nivelul realitatii obiective din prezent. Acest proces a inceput prin lansarea masinilor de baza, Insignia, Astra, iar acum facem si ceilalti pasi.
Facem o masina prietenoasa cu mediul, responsabila, cum e Opel Ampera.
Opel GTC e partea emotionala.
Nu vrem sa pasim prea departe si prea repede. Asta nu inseamna ca in timp nu vom mai produce masini mai exotice, insa o vom face doar atunci cand imaginea de marca si dezvoltarea celorlate produse vor conduce firesc la asta.
Fiecare pas pe care-l facem e parte a unei calatorii. Totul este planificat si fiecare actiune este atent cantarita. Nu vrem sa pasim prea departe pentru ca oamenii nu vor putea face legatura dintre acele masini si marca noastra.
Adrian Mitrea: Inteleg… asteptati momentul oportun pentru un anumit produs.
Mark Adams: Da. Privim intotdeauna la orizont si incercam sa luam cele mai bune decizii pentru a ajunge acolo unde ne-am propus. Tot timpul ne intrebam care sunt prioritatile, care sunt primii pasi…
Adrian Mitrea: Cum explicati ca parerea oamenilor despre Opel nu este la fel de buna ca masinile?
Mark Adams: Cred ca in trecut au avut experiente cu masini Opel care nu se ridicau la nivelul la care am ajuns azi.
Trebuie sa reparam asta, trebuie sa facem oamenii sa se uite din nou la noi. Cred ca am si reusit asta, cu Insignia. A fost cumparata de oameni care n-ar fi luat in calcul Opel in trecut.
Au cumparat masina, au condus-o si acum spun „wow… Opel s-a schimbat!”.
Ca sa schimbi perceptia ai nevoie de timp. Suntem intr-o calatorie, spunem o poveste cu fiecare nou model pe care-l lansam si sper ca in timp oamenii sa si inteleaga mesajul pe care-l transmitem.