Acasa Romania Mai putine portite de fentare a taxei auto in 2011. Scutire pentru Euro 6, electrice si hibride

Mai putine portite de fentare a taxei auto in 2011. Scutire pentru Euro 6, electrice si hibride

de Adrian Mitrea

Esapament Abarth 500 (sursa - 0-100.ro)

Ministerul Mediului a finalizat lucrarile la proiectul de modificare a taxei pe poluare auto. Varianta trimisa spre aprobare Guvernului inchide cateva portite prin care putea fi fentata taxa auto si prevede scutirea de la plata taxei pentru masini cu propulsoare Euro 6, electrice si hibride, au declarat pentru 0-100.ro surse oficiale.

Asa cum a spus in repetate randuri ministrul Mediului, Laszlo Borbely, documentul trimis Guvernului prevede introducerea taxei pe poluare auto pentru masinile Euro 5 (scutite in prezent – n.r.) si majorarea cuantumului cu 25-50% pentru autovehicule cu norme de poluare sub Euro 5.

Iata pe scurt principalele modificari pentru 2011:

  • vor fi scutite de plata taxei si masinile pentru stingerea incendiilor (pe langa cele ale serviciilor de ambulanta si medicina, cele speciale pentru acordarea primului ajutor de urgenta si cele de descarcerare care erau scutite deja);
  • se inchide portita prin care se putea evita taxa pe poluare auto prin urmatorul procedeu: masina era radiata, ultimul proprietar primea de la stat valoarea reziduala a taxei si ulterior reinmatricula masina fara a mai plati taxa de aceasta data;
  • textul privind reducerea cuantumului taxei pentru vehicule echipate cu filtru de particule se modifica astfel: In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute din constructie cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonoma Registrul Auto Roman, cuantumul taxei se reduce cu 25%. Au fost adaugate cuvintele ingrosate, limitand astfel posibilitatea obtinerii unei reduceri a taxei auto prin montarea ulterioara a unui filtru de particule;
  • cei care vor sa inmatriculeze in Romania o masina vor trebui sa depuna si documente care sa faca dovada dobandirii autovehicului respectiv;
  • autovehiculele cu motoare Euro 5 nu vor mai fi scutite de la plata taxei pe poluare auto;
  • autovehiculele cu motoare Euro 6, cu propulsie electrica sau hibrida vor fi in continuare scutite de la plata taxei pe poluare auto.

Ce „a uitat” sa faca Ministerul Mediului?

Ministerul Mediului si reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania promiteau, la inceputul acestui an, ca taxa auto din 2011 va fi modificata in asa fel incat fiecare proprietar de masina sa plateasca o taxa pe poluare anuala, pe un principiu similar impozitului pe vehicule, fiindca, nu-i asa, autovehiculele polueaza in fiecare an si in functie de numarul de kilometri parcursi, nu o singura data, la inmatriculare.

Totusi, formula la care a ajuns Ministerul tine oarecum cont de principiul „poluatorul plateste” fiindca, spre exemplu, taxa pentru o masina noua, Euro 5, va fi mai mare decat pentru una veche de un an, tot Euro 5, considerandu-se ca prima va avea o „viata” mai lunga cu un an si va putea polua mai mult.

Acest tip de gandire a legislatiei este mai putin just decat aplicarea unei taxe anuale, din cateva motive serioase. Spre exemplu, ce se intampla daca cineva cumpara o masina noua si plateste taxa pe poluare auto pentru 15 ani, cat estimeaza autoritatile ca „tine” acel vehicul, dar face un accident care distruge complet masina la trei zile de la achitarea taxei?

O ultima sansa de a prinde „taxa veche”

Pentru autovehiculele achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 31.12.2010 si care nu au fost inmatriculate in Romania pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (adica modificarile pentru 2011 ale taxei auto – n.r.) se aplica nivelul taxei pe poluare pentru autovehicule prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, cu modificarile ulterioare (a se citi taxa veche – n.r.), in vigoare pana la data publicarii prezentei ordonante de urgenta (modificarile pentru 2011 – n.r.).

Prin autovehicule achizitionate in vederea inmatricularii in Romania inainte de data de 31.12.2010 se intelege:

  • autovehiculele pentru care a fost lansata comanda ferma anterior datei de 31.12.2010 si pentru care se face dovada platii integrale sau a unui avans;
  • autovehiculele ce au fost introduse in tara si pentru care se face dovada cu carnet de TIR/CMR/CIM si/sau dovada radierii din tara de provenienta, documente emise inainte de 31.12.2010;
  • autovehiculele pentru care s-a eliberat dovada de inmatriculare provizorie de catre autoritatile din tara de provenienta a autovehiculului, emisa inainte de 31.12.2010.

Pentru a putea inmatricula autovehicule dupa taxa veche, proprietarul trebuie sa se prezinte la autoritatea fiscala competenta pentru calculul taxei pe poluare, in vederea luarii in evidenta, in termen de 20 de zile calendaristice de la intrarea in vigoare a modificarilor taxei auto pentru 2011. Este nevoie de o cerere insotita de unul dintre documentele care sa ateste dobandirea masinii pana la 31.12.2010 si o eventuala declaratia pe proprie raspundere, in forma autentica, din care sa reiasa ca autovehiculul a fost achizitionat anterior datei de 31.12.2010 in vederea inmatricularii in Romania.

Mirajul masinii „aduse de afara”

Cei mai multi dintre cei care-si doresc o masina la mana a doua, adica persoanele care critica cel mai dur taxa auto, sunt si aceia care prefera „masinile aduse de afara”, considerand ca peste hotare gasesc preturi mai bune si autovehicule mai bine intretinute.

Acest mit al masinilor „de afara” incepe usor, usor sa se ruineze pentru ca masinile cumparate ca fiind noi, din Romania, in ultimii 3-10 ani, sunt suficiente si au preturi mai bune decat „in afara”.

E adevarat, lucrurile statea altfel in perioada 2005-2007, dar criza a reasezat preturile in piata auto locala, fie ca vorbim de vehicule noi, fie de cele la mana a doua, si de cele mai multe ori este mai avantajoasa cumpararea unei masini cu numere romanesti, de la un proprietar din Romania.

1 comentariu

anca 16 ianuarie 2011 - 19:55

cine spune ca platim taxa veche la o masina cumparata in 2010

Reply

Lasa un comentariu