Producatorii auto straini ar putea fi obligati sa imparta cu companiile omoloage din China inovatiile pe care le detin in domeniul constructiei de masini electrice, in schimbul dobandirii accesului la cea mai mare piata auto din lume.
Ministerul chinez al Industriei alcatuieste un plan pe 10 ani, prin care se doreste plasarea Chinei printre liderii globali in domeniul tehnologiei destinate automobilelor hibride si electrice, relateaza Wall Street Journal (WSJ), care citeaza mai multi constructori auto familiari cu planurile guvernului de la Beijing, scrie Automotive News Europe.
Ministerul Industriei ar putea solicita producatorilor auto straini sa intre in parteneriate de tip joint-venture cu firme din China, in care ultimele sa detina majoritatea actiunilor, scrie WSJ.
Cea mai mare parte a constructorilor se teme de posibilitatea ca autoritatile de la Beijing sa doreasca preluarea controlului asupra drepturilor de proprietate intelectuala.
In calitatea sa de cea mai mare piata auto din lume, China reprezinta o sursa esentiala de vanzari si profit pentru multi producatori auto straini.
In prezent, politica industriala a Chinei stabileste ca, pentru a avea acces la piata, companiile auto straine trebuie sa intre in parteneriate cu firme locale.
In acelasi timp, Chinei ii lipseste un constructor auto national care sa poata concura la nivel global, de la egal la egal, cu Toyota, Volkswagen (VW) si General Motors (GM).
Oficialii guvernamentali chinezi vad astfel segmentul masinilor electrice si hibride ca pe o oportunitate de a crea un asemenea producator local de anvergura mondiala.
China poate deveni un mediu ostil pentru investitii
O schita a planului Ministerului Industriei ce vizeaza sectorul automobilelor electrice include investitii de 15 miliarde dolari in statii de alimentare si infrastructura adiacenta.
Documentul prevede crearea a trei pana la cinci companii auto chinezesti competitive la nivel mondial, cu o capacitate de productie de trei milioane de masini hibride pana in anul 2020. China spera ca acest lucru va ajuta la infiintarea altor doi sau trei constructori de piese, relateaza Wall Street Journal.
In luna iulie 2010, Camera de Comert a Statelor Unite ale Americii a avertizat ca politicile Chinei „forteaza companiile straine sa puna in balanta profiturile de astazi cu supravietuirea de maine”.
Guvernul de la Beijing sustine insa ca firmele straine nu trebuie sa isi faca griji in legatura cu mediul de investitii din China.