Abarth 500 e o mica bestie derivata din Fiat 500 si transforma in sarbatoare fiecare oprire la semafor si fiecare demaraj in forta. Aparent, Abarth 500 e un Fiat 500 tunat, insa in realitate iti dai seama ca ai de-a face cu doua masini total diferite.
Concept
Prin traditie, Abarth a fost si este marca de performanta a Fiat, cam asa cum BMW are M si Mercedes-Benz AMG. De fapt Abarth inseamna mai mult decat M si AMG, pentru ca acestea doua sunt privite ca divizii, nu ca marci, cum este cazul Abarth.
click aici pentru galeria foto
Abarth 500 este cel mai mic si mai ieftin model al gamei Abarth si a pornit de la ideea ca oamenii sunt dornici sa conduca masini mici si naravase. Esenta marcii Abarth consta in posibilitatea de a personaliza masina, iar ca parte a acestei strategii clientii din Romania pot participa la modificarea masinii lor si pot lucra cot la cot cu mecanicii. In plus, isi pot invita si prietenii la operatiunile de modificare.
In 2008 si 2009 au fost vandute peste 15.000 de masini Abarth in lume, interesul clientilor fiind in crestere. Acest fapt a determinat si deschiderea showroom-ului din Romania.
Design
La primul contact vizual, Abarth 500 pare o fetita draguta careia ii sta bine cand e un pic imbufnata. E aproape obligatoriu sa zambesti cand vezi masina asta… si in primele minute habar n-ai ce are sa-ti faca!
Fiindca este un Abarth, nu un Fiat, automobilul are toate siglele inlocuite si scorpionul se face vazut peste tot pe unde ai fi tentat sa privesti: pe volan, pe grila din fata, pe portbagaj, pe motor si pe aripile spate.
Evacuarea dubla, eleronul si jantele din aliaj usor de 16 inch tradeaza temperamentul coleric al acestei masini-jucarie, de putin peste 3,5 metri lungime.
Tehnologie, confort si dotari
Evident, toata aceasta insiruire poate parea o cosmetica ieftina, italiana. Asta pana ce pornesti motorul! O mica vibratie nervoasa iti traverseaza coloana vertebrala si aproape iti ridica parul de pe maini. Nu degeaba austriacul Karl Abarth, care da numele acestei marci de performanta a Fiat, s-a facut remarcat prin sisteme de esapament de inalta performanta.
La interior, Abarth 500 pastreaza aceeasi nota sportiva de la exterior. Scaunele de tip scoica au sustinere laterala exemplara, iar pielea e prezenta acolo unde trebuie: pe volan, pe schimbatorul de viteze si pe maneta franei de mana. Interesant e ca atunci cand strangi in mana volanul sau levierul franei, degetele ti se cufunda usor in piele, la fel ca la masinile foarte scumpe.
Cam aceeasi senzatie tactila ti-o asigura si „acoperisul” ceasurilor de bord, care este si brodat cu ata rosie.
Din pacate, aceste detalii relevante pentru perceptia calitatii contrasteaza foarte puternic cu elementele din plastic. Practic, tot ce inseamna plastic in habitaclul acestei masini iti poate rade un strat de piele daca nu esti atent…
Fiinca Abarth 500 e sinonim cu echipare de top, sunt putine elemente care lipsesc. Din cauza ca e o masina de oras si gandita pentru distractie, n-are cruise control si nici navigatie in cei 20.000 de euro pe care-i cere producatorul pentru un exemplar ca cel din test.
Aceste neajunsuri trec aproape neobservate dupa ce descoperi ce e cu adevarat important pentru acest mic automobil italian: felul in care merge.
Pe sosea
Acceleratia e fenomenala ca perceptie si chiar si pe hartie. Motorul turbo pe benzina de 1,4 litri, ce scoate 135 Cai Putere, asigura un sprint pana la 100 de kilometri pe ora in 7,9 secunde. Senzatia de accelerare puternica este intarita de urletul animalic al evacuarii la peste 4.000 de rotatii pe minut.
in stanga ceasurilor de bord e un mic indicator pentru presiunea din turbina, ca la masinile de competitie, iar butonul sport imbunatateste raspunsul acceleratiei si face directia mai tare si mai directa. Totusi, in calatorii de cateva ore, Abarth 500 devine o masina obositoare, din cauza cutiei de viteze cu doar cinci trepte, care face ca esapamentul sa fie galagios la peste 100 de kilometri pe ora.
O surpriza de proportii vine insa de la comportamentul pe curbe. Teoretic, o masina atat de mica nu e chiar potrivita pentru distractie pe drumuri virajate, dar setarile suspensiei lui Abarth 500 iti permit manevre soferesti de inalta precizie si periculozitate. Ruliul caroseriei este practic inexistent si fiecare piedere usoara de aderenta iti permite sa redresezi precis, fara sa fii pilot profesionist.
Setarea generala a suspensiei la Abarth 500 e cu atat mai surprinzatoare cu cat la Fiat 500 iti lasa impresia ca sofezi doua masini diferite. Practic, la Fiat 500, partea din fata a masinii sta bine lipita de drum si iti imprima siguranta, iar spatele e foarte topaitor si te face sa te gandesti de doua ori mai bine inainte sa abordezi un stil de condus agresiv.
Concurenti
Abarth 500 vine in segmentul de nisa al masinilor mici si sportive si e chiar cel mai mic dintre toate cate exista. Desi au dimensiuni considerabil mai generoase, rivale pentru Abarth 500 pot fi considerate si modelele Mini Cooper si Citroen DS3 prin prisma abordarii unui caracter sportiv si tineresc.
Concluzii
E greu de spus daca merita sa dai 20.213 euro pe o masina ca cea din imagini. Desi nu e foarte practic, Abarth 500 e un automobil emotionant, foarte binde desenat si incredibil de placut in condus. Iar pentru modul in care imbina toate astea, merita toti banii!