Acasa Dacia In garajul nostru: Dacia Duster

In garajul nostru: Dacia Duster

de Adrian Mitrea

Dacia Duster (sursa - 0-100.ro)

Dacia Duster e primul SUV construit de marca nationala. Desi e un mix ciudat de inginerie romaneasca si tehnica franco-japoneza, produsul final e surprinzator de bun si are sanse reale sa revolutioneze din nou industria auto mondiala, asa cum a facut-o Logan in 2004.

Concept

Primul anunt despre fabricarea unui SUV Dacia a venit in februarie 2008, intr-o conferinta de presa organizata la Brasov pentru a lansa oficial Logan Pick-Up. Au urmat apoi doi ani de barfe si tatonari, a fost prezentat spectaculosul concept Duster si in final ceea ce vezi in acest test.

click aici pentru galeria foto

Pentru ca au circulat enorm de multe speculatii pe seama acestei masini, trebuie sa lamurim cate ceva:

Aproape 70% din conceptia lui Duster a fost realizata in Romania, masina e construita pe platforma B0 (botezata si platforma Logan), iar cuplajul electromagnetic de pe versiunile 4×4 e preluat de la Nissan Murano. Restul sunt povesti.

Design

Dacia Duster (sursa - 0-100.ro)Estetic vorbind, Duster nu seamana deloc cu prototipul cu acelasi nume, dar e unul dintre cele mai bine desenate modele din gama Dacia. Parbrizul si motivul liniei curbate de pe usi sunt preluate de la Sandero, astfel ca masina pastreaza indentitatea Dacia, dar este totusi substantial diferita.

Interiorul nu e o surpriza. Este preluat de la Sandero si Logan facelift si se diferentiaza prin detalii minore: cadranele ceasurilor de bord sunt un pic schimbate, ornamentele din plastic sunt de culoare maro, nu argintie ca la restul gamei, iar in plus avem comanda pentru sistemul 4×4 si un avertizor pentru centura pasagerului.

Tunelul median ce trece printre scaunele din fata a primit un util spatiu pentru depozitarea unei sticle de pana la 1,5 litri, iar comenzile pentru geamurile electrice din spate pastreaza amplasarea tipica Dacia, din motive de costuri.

Pe forumuri am observat ca oamenii sunt iritati de plasticul maro „imitatie de lemn”. Acest plastic arata rau doar in pozele amatorilor care activeaza blitul pentru a poza o fata de usa sau bordul. In realitate, acest plastic maro nu-ti lasa impresia de imitatie de lemn, ci pur si simplu iti spune din prima ca e un plastic maro si atat. Viata bate filmul…

Tehnologie, confort si dotari

Masina din test e o versiune de top, Laureate, cu tractiune 4×4, echipata cu un motor pe benzina de 1,6 litri, Euro 5, capabil sa dezvolte 105 Cai Putere. Asadar, e varianta cea mai ieftina de automobil 4×4 nou de pe piata.

Interior Dacia Duster (sursa - 0-100.ro)Un Duster echipat exact ca cel din imagini costa fix 16.000 de euro, cu tot cu TVA de 24%. In acesti bani primesti tapiterie din piele, o noutate in gama Dacia, radio CD cu 4 difuzoare si satelit de comanda in spatele volanului, pachetul estetic crom satinat si jante din aluminiu.

Fiindca in garajul nostru au fost doua modele Nissan, Qashqai si Murano, inainte de Duster, am sesizat ca interiorul SUV-ului romanesc miroase, la propriu, la fel ca cele ale fratilor sai japonezi. Deci iata ca in cei 16.000 de euro primesti bonus si „miros de masina straina”.

Aparatul radio CD este nou si nu are fata detasabila, ceea ce ar putea transforma Duster in tinta sigura pentru hoti. Cei patiti stiu cat de usor se pot forta si deschide usile si portbagajul masinilor Dacia, iar Duster nu face exceptie…

Unii vor spune ca Duster e inca o Dacie sau doar o Dacie. De fapt, aceast model e rezultatul unei experiente de sase ani in domeniul masinilor low cost si a sase ani de critici dure si neincetate. Asadar, in Duster vei avea surpriza sa intalnesti materiale mai placute la atingere, mai bine asamblate si care nu fac galagie nici la 50 de kilometri pe ora pe drumuri forestiere.

Si sa nu va-nchipuiti ca masina din test e noua. Are putini kilometri, dar niciun jurnalist auto n-a iertat-o pana acum.

O dovada in plus ca Duster e cel mai reusit si mai studiat automobil Dacia sunt garniturile puse intre usi, precum si sub acestea pentru a diminua zgomotul si a elimina murdaria. Deschiderea capotei este controlata de un amortizor, premiera in gama Dacia, iar in portbagaj exista carlige pentru a ancora incarcatura si chiar si un spatiu de depozitare pentru lichid de parbriz, de exemplu, pus in partea stanga.

Copertina ce acopera spatiul pentru bagaje nu se retracteaza prin rulare ca la MCV, ci pur si simplu se muta manual, dupa cum poti vedea si in clip. Solutia adoptata la Duster pare si chiar este mai ieftina, dar mi se pare mai practica si mai fiabila.

Tot la capitolul functionalitate ar merita spus ca Duster are, in compartimentul rotii de rezerva,  o masca din polistiren pentru a depozita in ea diverse obiecte, cum ar fi o lanterna, sticle mici, surubelnite si altele de acest gen.

Pe sosea

Dacia Duster (sursa - 0-100.ro)Masina iti transmite un sentiment de siguranta pe sosea si e parca mai confortabila decat restul automobilelor Dacia. La asta contribuie semnificativ suspensia independenta pentru rotile din spate si cutia de viteze cu sase trepte ce se actioneaza foarte scurt si precis. De asemenea, etajarea scurta a transmisiei iti permite ca in oras sa pleci cu treapta a doua de pe loc si face ca motorul sa se simta foarte vioi in restul vitezelor.

Practic, la volanul unui Duster 4×4 cu motor de 1,6 litri pe benzina trebuie tot timpul sa alegi o treapta de viteza superioara celei pe care ai selecta-o in mod firesc la oricare alta masina.

Pentru ca e o masina pentru aventurieri, Duster a gata oricand sa paraseasca asfaltul si treaca prin pietre si noroi. Masina transmite un sentiment puternic de soliditate si siguranta indiferent cat de dur abordezi drumurile desfundate.

Totusi, sistemul 4×4 se dovedeste neputincios daca rotile aflate pe diagonala pierd aderenta, asa cum poti vedea si in clip, la minutul 4:32.

E prematur sa vorbim de fiabilitate si oricum despre asta nu-si poate da nimeni seama intr-un test de cateva sute de kilometri. Singura „buba” ce poate fi legata de fiabilitate pe care am gasit-o ar fi ca indicatorul pentru nivelul carburantului a trecut singur pe rezerva cand mai aveam jumatate din rezervor si nu si-a revenit pana la finalul testului. Totusi, e posibil sa fi fost un caz izolat…

Concurenti

Acum zece ani notiunea de SUV compact era ca si inexistenta, dar odata cu trecerea timpului fiecare producator auto cu pretentii a introdus un SUV in oferta: Ford Kuga, Mitsubishi ASX, Hyundai ix35, Honda CR-V, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Skoda Yeti, Volkswagen Tiguan si Renault Koleos. Desi sunt mai mici si au capacitati offroad limitate, Suzuki SX4 si Fiat Sedici pot fi doua masini vazute ca rivale pentru Duster pentru ca se inscriu in aceeasi gama de pret.

Concluzii

In concluzie, Duster e cel mai reusit automobil Dacia si este imbatabil la pretul si dotarile sale. In teren accidentat este printre cele mai bune SUV-uri compacte de pe piata, daca nu chiar cel mai bun. Limitele masinii sunt adesea dincolo de ceea ce iti permite instictul de conservare sa faci cu o masina, astfel ca nu va dezamagi.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Dacia Duster (sursa - 0-100.ro)

1 comentariu

zoliasi 3 septembrie 2010 - 01:55

Problema cu indicatorul nivelului de carburant nu e singulara si,se pare,e cunoscuta si de cei de la uzina…

Citez de pe forumul Daciaclub— Rezervorul la Modelele 4X4 are 2 compartimente datorita cardanului care face ca rezervorul sa il ocoleasca cumva astfel incat daca masina sta inclinata (scrie si in manual) compartimentul din stanga spate (sub bancheta ma refer) ramane cu ceva motorina(benzina) care nu se scurge decat daca masina se reinclina. Este sa zicem o problema neprevazuta si probabil va fi o rechemare desi nu este defect nimic. La Koleos au avut aceeasi chestiune dar francezii au remediat imediat punand un furtun care comunica cu cele 2 rezervoare.

Reply

Lasa un comentariu