Seful de design de la Renault, Laurens van den Acker, este de parare ca masinile electrice ar putea revolutiona designul auto, transformand inca o data masina in simbolul progresului tehnologic.
Van den Acker, venit la Renault in aprilie 2009 de la Mazda, si-a expus viziunea privind vehiculele electrice intr-un interviu acodat Automotive News Europe (ANE).
ANE: Vor avea masinile electrice un impact major asupra design-ului?
Van den Acker: Cu siguranta. Unul dintre motivele pentru care am acceptat oferta Renault a constat in faptul ca traim intr-o perioada de schimbari unica. Exista o incredibila vointa de schimbare. Timpuri ca acestea sunt intotdeauna cele mai provocatoare pentru un designer.
ANE: Renault nu se concentreaza cumva prea mult pe dezvoltarea de masini electrice?
Van den Acker: Este adevarat ca Renault este foarte ambitios cand vine vorba despre programele sale de masini electrice. Am identificat sansa ca Renault sa conduca in cativa ani ceea ce inseamna inovare in acest domeniu.
ANE: Masinile electrice vor avea un design futuristic sau vor arata similar cu autovehiculele compacte de astazi?
Van den Acker: Ar putea parea ciudat, dar in calitatea noastra de producator auto ne-am intrebat daca o masina electrica ar trebui sa arate ca o masina.
Raspunsul este ca vor fi multe directii noi in design ce vor fi incercate.
De asemenea, cateva dintre aceste tendinte au fost experimentate atunci cand am conceput Fluence Z.E., Kangoo Z.E., Zoe Z.E. si Twizy Z.E.: ceva traditional, ceva practic, ceva futuristic si ceva distractiv.
De altfel, este foarte inteligent sa-ti dispersezi riscul.
ANE: Unii oameni se uita la actualele masini electrice ca la niste scaune cu rotile. Cum planuiti sa schimbati aceasta imagine?
Van den Acker: Depinde pentru cine lucrezi. Daca vrei sa construiesti doar 1.000 de masini pe an, atunci poti face un ipod pe roti. Dar daca vrei sa vinzi 100.000 de autovehicule pe an atunci trebuie sa ai in vedere necesitatile mult mai multor clienti.
In acest caz, sentimentele de siguranta si protectie conteaza cel mai mult. De aceea, primele noastre modele electrice vor avea patru usi, vor oferi spatiu pentru patru persoane si vor pune accent pe securitate.
ANE: Designul viitor al masinilor electrice va avea un efect asupra modelelor conventionale?
Van den Acker: Aceasta este o intrebare interesanta. Timp de cateva decenii, automobilul a fost asociat cu ideea de progres. Acest lucru s-a pierdut in ultimii ani. Cu ajutorul masinii electrice industria auto ar putea castiga inapoi titlul de simbol al progresului.
ANE: Ce principii va ghideaza in munca dumneavoastra?
Van den Acker: Ar trebui sa privim masinile mai putin din punctul de vedere strict tehnic si sa punem oamenii in centru.
Masinile ar trebui adaptate ciclului de viata al oamenilor. La inceput te indragostesti.
Masinile noastre sportive reprezinta acest sentiment. Apoi te gandesti sa-ti intemeiezi o familie pentru care ai nevoie de minivan-uri. Apoi in prim plan apar nevoile la locul de munca, pentru care am construit vehiculele comerciale usoare.
Ulterior vrei sa te joci, motiv pentru care am imaginat coupe-urile si masinile sport. In final, devii intelept si recunosti ce este cu adevarat important. Sunt convins ca masinile electrice reprezinta toate aceste idei in modul cel mai convingator.
ANE: Esti succesorul unui mare designer, Patrick le Quement. Cum te raportezi la realizarile lui?
Van den Acker: Nu intru in competitie cu Le Quement. Nu voi castiga niciodata. Este o legenda printre designeri.
Situatia de astazi e complet diferita de cea de acum cinci ani. Renault vrea sa intoarca o noua pagina, iar eu lucrez la asta.