Problema soferilor ignoranti nu e doar una romaneasca, dar sunt cateva manifestari absolut impardonabile ale soferilor romani care au stricat iremediabil relatia lor cu pietonii, contribuind astfel si mai mult la fenomenul de segregare a acestor doua categorii de participanti la trafic. Daca intr-un articol anterior puneam sub lupa comportamentul sinucigas al pietonilor, acum a venit vremea sa ma aplec asupra comportamentului criminal al soferilor.
- Incalca in mod voit dreptul de trecere al pietonilor prin locuri marcate. Chiar daca o masina din fata se opreste, adesea va aparea cate un destept care sa apese pedala de acceleratie si sa treaca prin stanga sau dreapta, desi ar fi avut timp sa opreasca si a vazut ca un alt sofer face manevre specifice acordarii prioritatii de trecere pentru pietoni. Acesta este cel mai des intalnit comportament criminal al soferilor.
- Circula prin oras si prin zone cu trafic intens pietonal cu viteze si turatii mult mai mari decat ar fi cazul. Poate ca in masina e (mai) liniste, dar un motor turat sau un scartait de roti generat voluntar in apropierea unei scoli sau gradinite baga frica in parinti si copii. Orice pieton, chiar si aflat pe trotuar sau dincolo de un gard, isi simte amenintata siguranta in astfel de conditii. Mai ales ca sunt celebre accidentele popularizate la TV in care “un bolid a intrat pe trotuar si a ucis X persoane”.
- Parcheaza pe trotuar. In unele cazuri trotuarele sunt atat de late incat acest lucru este fizic posibil fara a stanjeni circulatia oamenilor. Dar in fond si la urma urmei trotuarul este pentru pietoni si asa trebuie sa ramana. E de-a dreptul trist cand vezi cate o mamica cu un copil mic de mana sau in carucior, pe trotuar, chinuidu-se sa-i faca loc unui sofer care circula pe acolo. Din fericire n-am vazut si nu am auzit de cazuri in care trotuarul sa fie folosit ca banda de circulatie de catre soferi, cum se mai intampla pe la rusi, si nici nu stiu sa existe cazuri de persoane accidentate de vreo masina care circula pe trotuar spre si dinspre “locul de parcare”.
- Merg cu masinile defecte si lasa dare de fum de te asfixiezi chiar si in casa sau in masina. Ce sa mai vorbim despre nefericitul moment in care esti pe jos sau cu bicicleta. Aici au un loc special in mintea mea masinile de taxi obosite si jafurile cu numere de Bulgaria. Aceste doua tipuri de masini fie scot fum negru (funingine, in principal din cauza mersului subturat), fie fum albastru (motoare uzate, nereparate la timp, care consuma ulei). Desi nu sunt neaparat defecte, ci pur si simplu vechi, nu pot trece cu vederea nici camioanele Jandarmeriei si vehiculele de tractari ale regiilor de transport.
Toate aceste probleme sunt reale si sunt intalnite in orice oras din tara. Chiar daca in esenta pot sa observ o imbunatatire a comportamentului soferilor (fata de pietoni si nu numai) acum, fata de anul 2003 cand mi-am obtinut permisul de conducere, progresul spre un bun-simt elementar e foarte, foarte lent.