Preturile masinilor din Romania au scazut in medie cu 10% in 2009, tendinta prezenta si la nivelul intregii Uniuni Europene (UE), dar costurile cu intretinerea au urcat mult peste nivelul inflatiei, in tot spatiul comunitar, se arata intr-un raport al Comisiei Europene (CE).
„Ultimul raport al Comisiei Europene privind preturile la automobile arata ca preturile au scazut usor, in termeni reali, in 2009 in Uniunea Europeana (…). In acelasi timp, preturile pentru serviciile de reparatie si intretinere, precum si pentru piesele de schimb, au continuat sa creasca mult peste nivelul inflatiei, ceea ce confirma necesitatea normelor mai stricte in materie de concurenta, in vigoare in acest sector cu incepere de la 1 iunie„, se arata in raportul CE.
Indicele preturilor UE pentru automobile (care reflecta preturile nominale platite de consumatori, inclusiv discounturi, TVA si taxe de inmatriculare) a crescut cu 1,1%, fata de cresterea cu 1,7% a preturilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scadere a preturilor reale la automobile de 0,6%.
Preturile reale la automobile pentru consumatori, exprimate in monedele corespunzatoare fiecarei tari, au scazut in 24 din cele 27 de state membre in cursul anului 2009.
Scaderea preturilor reale a fost foarte pronuntata in Slovenia (-13,4%), Lituania (‑11,1%), Slovacia (-11%), Romania (-10,1%), Republica Ceha (-9,4%), Malta (‑9,2%) si Bulgaria (-9,1%). Aceste reduceri de preturi ar putea fi explicate prin faptul ca in 2009 majoritatea noilor state membre au fost afectate mai puternic de recesiune decat UE in ansamblu. In ceea ce priveste pietele mai mari, preturile reale au scazut cel mai mult in Spania (-4,7%), in timp ce in Italia, Germania si Franta reducerile de preturi au fost mai moderate (-1,1%, -1% si, respectiv, -0,6%).
In schimb, preturile pentru reparatii si intretinere, precum si pentru piesele de schimb au continuat sa creasca mult peste nivelul inflatiei (+1,5% si, respectiv, 0,7% in termeni reali).
Asigurarea unei concurente mai mari pe piata post-vanzare este scopul principal al noului cadru legislativ in materie de concurenta pentru autovehicule, adoptat in mai si in vigoare de luna trecuta. Noile norme au inlaturat avantajul exceptarii pe categorii pentru producatorii care detin o cota de piata pe pietele de reparatii si intretinere mai mare de 30% (majoritatea acestora, in prezent), ceea ce inlesneste refuzurile de transmitere a informatiilor tehnice catre atelierele independente sau folosirea necorespunzatoare a garantiilor. Simplu spus, clientii isi pot repara masinile la orice service auto, chiar daca masina se afla in garantie. Detalii aici.
„Ma bucura faptul ca, in Europa, consumatorii continua sa beneficieze de o puternica concurenta pe pietele de vanzare a automobilelor. In acelasi timp, sunt surprins sa constat ca preturile pentru reparatii si piese de schimb au continuat sa creasca in perioada de recesiune economica. Aceasta demonstreaza ca asigurarea unei concurente mai mari pe piata post-vanzare a fost alegerea corecta, care ar trebui sa duca la servicii mai eficiente spre folosul consumatorilor europeni”, a declarat Joaquin Almunia, vicepresedinte al Comisiei responsabil de politica in materie de concurenta.
Raportul privind preturile la automobile este parte a monitorizarii de catre Comisie a sectorului autovehiculelor. Raportul permite consumatorilor sa compare preturile la automobile in Europa si sa valorifice oportunitatile pe care le ofera piata unica a UE. De asemenea, raportul prezinta informatii privind preturile pe tara pentru principalele modele de automobile. Un memorandum care contine o analiza suplimentara privind evolutiile preturilor este disponibil aici.