General Motors a intrat oficial in faliment, conform codului legislativ al Statelor Unite. Ajutoarele din partea statului nu au fost suficiente pentru a salva compania care de astazi a incetat sa mai fie o companie privata.
Cu peste 56.000 de muncitori numai in SUA, GM nu poate fi lasat prada rechinilor care l-ar vinde pe bucati, aruncadu-i pe oameni in strada. De aceea statul a pus la bataie o suma colosala de peste 30 miliarde de dolari (pentru care va primi 60% din actiuni, cu guvernul canadian punand alte 10 miliarde pentru 12%), fiind sigur ca poate sa intoarca sortii in favoarea GM, pana la sfarsitul verii.
Riscurile sunt enorme, atat legislative, financiare cat si sociale.
Se pare ca in ciuda celor mai bune intentii, administratia va iesi totusi sifonata din aceasta afacere, chiar si luand in considerare cel mai bun scenariu posibil.
Inchiderea unor fabrici si niste disponibilizari masive nu vor putea fi evitate. Marci achizitionate de gigantul american de-a lungul anilor, precum Pontiac, Saturn sau Saab vor fi lichidate in tribunale si procesele s-ar putea extinde timp de ani de zile.
Acum intelegem mai bine care era graba Opel de a-si rezolva situatia inainte ca parintele sau de peste ocean sa muste tarana amara a intrarii in imposibilitate de plata.
Totusi, lucrurile nu sunt deloc chiar atat de rele precum par pentru GM.
Poate te intrebi cum asa ceva este posibil?
Ei bine, problemele sale structurale pot fi acum rezolvate peste noapte. Nu se mai aplica legile sindicale care i-au aparat pe muncitori de concedieri colective, se poate renunta la dealeri autorizati, care demult nu mai erau rentabili, si se pot renegocia contracte de munca peste noapte.
Un plan de restructurare a fost pus la punct, iar GM vrea sa iasa la iveala cu o datorie mai mica cu 79 miliarde de dolari, sa salveze peste un miliard de dolari pe an in salarii mai mici platite, sa-si inchida fabrici care nu mai sunt rentabile si sa-si reduca reteaua de deleri cu 40%.
Intentia administratiei Obama este sa readuca GM la profitabilitate in maxim 18 luni, dupa care sa il scoata la bursa din nou ca o companie publica, sperand sa recupereze ceva din sumele gigantice platite de contribuabili pentru salvarea sa.
Recent, a fost descoperit deasemenea ca fondul de pensii al GM este subalimentat cu aproximativ 13 miliarde dolari si ar avea nevoie de contributii semnificative pana in 2013.
Imaginea urmatoare spune totul despre GM si ce a ajuns intr-un fel SUA, o tara care a fost dintotdeauna un simbol pietei libere si al carei stat acum achizitioneaza o companie privata pentru a o salva de la disolutie.
>