Acasa Romania OMV Petrom cumpără Renovatio e-charge. La ce să se aștepte clienții

OMV Petrom cumpără Renovatio e-charge. La ce să se aștepte clienții

de Adrian Mitrea

OMV Petrom cumpără Renovatio e-charge, demers care face parte dintr-o achiziție mai mare, numită de OMV Petrom „cea mai mare achiziție de proiecte verzi din România”. Cum Renovatio e-charge are cea mai mare rețea de încărcare pentru mașini electrice din România, e de așteptat să existe un impact asupra utilizatorilor de mașini electrice. Așadar, ce se întâmplă cu clienții, în acest context?

Anunțul integral al OMV Petrom este disponibil AICI.

Pentru clienții de automobile electrice, și nu numai, aceasta ar trebui să fie o veste bună.

„OMV Petrom va achiziționa integral Renovatio Asset Management, proprietarul celei mai mari rețele de încărcare pentru vehicule electrice din România, cu peste 400 de  puncte de încărcare în România, cu perspective de creștere la aproximativ 650 până în 2026″, scrie în anunțul OMV Petrom.

Ce spune Renovatio

Am vorbit cu Alexandru Teodorescu, managing partner Renovatio, pentru clarificări pe subiect.

Aceste peste 400 de puncte de încărcare sunt cele aflate în proprietatea Renovatio Asset Management și închiriate. Așadar, în acest calcul nu intră și punctele de încărcare aflate în proprietatea altcuiva, dar existente în administrarea Renovatio (implicit și vizibile în aplicația e-charge). Concret, în această numărătoare nu intră și stațiile de încărcare de la dealerii Porsche România și nici stațiile E.ON, cu care Renovatio are un parteneriat de roaming (stațiile E.ON apar și în aplicația de încărcare e-charge și invers).

Așadar, cele peste 400 de puncte de încărcare care fac obiectul tranzacției sunt doar cele deținute de Renovatio Asset Management sau închiriate.

„Nu se schimbă nimic în rău pentru clienți, dimpotrivă. Vrem să accelerăm planurile de creștere a infrastructurii pentru mașini electrice. Renovatio Asset Management, cu stațiile și serviciul de încărcare e-charge rămân pe piață. Dacă ne-a cumpărat OMV Petrom nu înseamnă că dispărem. Noi rămânem aceeași echipă și, fiind sub umbrela OMV Petrom, care au și ei propriul plan pentru stații de încărcare, putem să accelerăm, împreună, planurile de dezvoltare a rețelelor de încărcare pentru mașini electrice”, a declarat, pentru 0-100.ro, Alexandru Teodorescu.

Lui Alexandru Teodorescu i-am dedicat și un episod în serialul documentar #electRO. Episodul cu el este disponibil AICI, iar toată filmele AICI.

OMV Petrom cumpără Renovatio e-charge

El a precizat că proiectele europene pentru care Renovatio Asset Management a atras finanțare își urmează cursul firesc, chiar dacă OMV Petrom cumpără Renovatio e-charge (prin achiziția firmei-mamă: Renovatio Asset Management).

„Avem mult de muncă în 2024, în eforturile noastre de a ajunge de la 400 la 650 puncte de încărcare pentru mașini electrice până în 2026. OMV Petrom n-a cumpărat Renovatio cu totul. Au cumpărat Renovatio Asset Management, iar echipa acestei firme rămâne în continuare și lucrează la dezvoltarea infrastructurii pentru mașini electrice. Inclusiv eu rămân, pe partea operațională. Nu este un exit”, a explicat Alexandru Teodorescu.

Inclusiv branding-ul Renovatio e-charge pentru stații rămâne neschimbat, potrivit lui Teodorescu.

„Clienții vor recunoaște stațiile Renovatio e-charge la fel ca până acum. Se păstrează branding-ul, aplicația, sistemul de facturare. Nu știu care sunt planurile pe termen mai lung ale OMV Petrom, însă în următoarele câteva luni, până la circa doi ani, nu cred că se va schimba nimic radical”, a precizat oficialul Renovatio.

OMV Petrom găzduiește 270 puncte de încărcare EV

Stațiile de carburanți OMV și Petrom găzduiesc aproximativ 270 de puncte de încărcare.

Dintre acestea, unele sunt în proprietatea OMV Petrom, altele sunt ale Eldrive România (care este chiriaș în anumite benzinării OMV și Petrom), altele sunt Enel X Way și unele sunt Renovatio e-charge.

Cu alte cuvinte, stațiile de carburanți OMV și Petrom găzduiesc mai multe servicii de încărcare pentru mașini electrice. Asta în funcție de localizare și de proiectul de dezvoltare a infrastructurii pentru mașini electrice aflat în derulare pentru o anumită stație de carburanți a grupului.

Acum, că OMV Petrom cumpără Renovatio e-charge, se creează un nou pol de putere în domeniul serviciilor de încărcare pentru mașini electrice.

Investiții de 1,3 miliarde în surse de energie regenerabilă în România

Prin acest parteneriat nou format, OMV Petrom împreună cu Renovatio, planifică să investească, până în 2027, circa 1,3 miliarde Euro, inclusiv finanțare bancară, în surse regenerabile în România. Contribuția OMV Petrom pentru achiziția și construcția acestor proiecte este estimată la până la 350 milioane Euro.

Finalizarea tranzacțiilor este prognozată să aibă loc în prima parte a anului 2024, după îndeplinirea anumitor condiții.

OMV Petrom va achiziționa de la RNV Infrastructure un pachet de 50% din acțiunile Electrocentrale Borzești. Această entitate deține proiecte din surse regenerabile cu o capacitate de aproximativ 1 GW, din care 950 MW eolian și 50 MW fotovoltaic. Proiectele vor fi dezvoltate, construite și operate în parteneriat cu RNV Infrastructure (parte a grupului de firme Renovatio).

Parteneriat, dincolo de achiziție

„Ne bucură parteneriatul cu Renovatio. Cu aceste tranzacții progresăm semnificativ spre construirea unui portofoliu puternic și diversificat de proiecte regenerabile. Ambiția noastră este să ne menținem poziția de lider în domeniul energiei în sud-estul Europei, transformând în același timp afacerea pentru un viitor cu emisii reduse de carbon”, a declarat Christina Verchere, director general OMV Petrom, în anunțul oficial.

„Încă de la începuturile sale, Renovatio a țintit către un viitor mai curat și resurse utilizate eficient. Suntem încântați de intrarea în parteneriat cu OMV Petrom pentru a construi aproximativ 1 GW în proiecte care vor livra energie verde în Romania și pentru a continua dezvoltarea sustenabilă a serviciilor de mobilitate electrică. Suntem încrezători că împreună, prin combinarea punctelor forte și valorilor noastre, vom contribui la atingerea obiectivelor Pactului Verde European, precum și a unui mediu mai sănătos pentru industrie și comunitate”, a declarat Aurel Arion, director general Renovatio, în anunțul oficial.

Prin achiziționarea a 50% din cel mai mare portofoliu de proiecte eoliene din România, OMV Petrom completează portofoliul existent de proiecte fotovoltaice de 1 GW. Parcul fotovoltaic și cele patru parcuri eoliene vor fi construite în zona de Nord-Est a României. Conform estimărilor actuale, parcul fotovoltaic ar trebui să furnizeze energie electrică sistemului energetic național de la începutul anului 2024. Parcurile eoliene sunt estimate să înceapă treptat producția între 2025-2027. Proiectelor li s-a acordat deja acces la rețeaua națională de transport a energiei electrice.

Despre Renovatio

Renovatio este un proprietar de active de infrastructură, manager și dezvoltator in sectorul energiei regenerabile.

Operând de peste 20 de ani de-a lungul întregului lanț valoric și ciclu de viață al proiectelor regenerabile, Renovatio a acumulat expertiză extinsa în dezvoltarea, ingineria, achizițiile și gestionarea operațională a activelor eoliene și fotovoltaice. Renovatio are un istoric solid de dezvoltare de proiecte de succes (+3.000 MW de proiecte eoliene și +800 MW de proiecte fotovoltaice) în România și pe alte piețe emergente.

Renovatio a fost prima companie care a dezvoltat infrastructură pentru mașini electrice. Totodată, este și proprietarul celei mai mari rețele de stații de încărcare a vehiculelor electrice din România.

Despre OMV Petrom

OMV Petrom este cea mai mare companie integrată de energie din Europa de Sud-Est. Producția anuală de țiței și gaze la nivel de grup a fost de circa 43 milioane bep în 2022. Grupul are o capacitate de rafinare de 4,5 milioane tone anual. De asemenea, operează o centrală electrică de înaltă eficiență de 860 MW. Pe piața distribuției de produse petroliere cu amănuntul, grupul este prezent în România și în țările învecinate prin intermediul a aproximativ 780 benzinării, sub două branduri – OMV și Petrom.

OMV Petrom este o companie în care acționarii români dețin peste 42% din acțiuni. Dintre acestea statul român, prin Ministerul Energiei, deține 20,7%, iar 21,7% sunt deținute de fondurile de pensii din România, la care se adaugă aproape 500.000 de investitori individuali și alte entități românești.

OMV Aktiengesellschaft, una dintre cele mai mari companii industriale listate din Austria, deține 51,2% din acțiunile OMV Petrom.

Restul de 6,4% sunt deținute de alți investitori străini. Din totalul acțiunilor OMV Petrom, 28,1% se tranzacționează liber la Bursa de Valori București.

OMV Petrom, contribuabil cheie

OMV Petrom este cel mai mare contribuabil la bugetul de stat al României. Este vorba despre circa 39 miliarde Euro reprezentând taxe, impozite și dividende plătite în perioada 2005-2022. În aceeași perioadă, compania a investit aproximativ 17 miliarde Euro.

În anul 2022 impozitele plătite de OMV Petrom au asigurat 7% din veniturile fiscale ale României.

Din 2007, OMV Petrom a integrat în strategia sa de business principiile responsabilității corporatiste. În perioada 2007-2022, compania a alocat circa 120 milioane Euro pentru dezvoltarea comunităților din România. Fondurile sunt concentrate pe protecția mediului, educație, sănătate și dezvoltare locală.

Pe 29 iulie 2020, OMV Petrom și-a anunțat sprijinul pentru recomandările emise de Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD). Acesta este grupul operativ pentru publicarea informațiilor financiare referitoare la schimbările climatice privind riscurile și oportunitățile asociate schimbărilor climatice. OMV Petrom raportează anual progresul realizat în ceea ce privește implementarea acestor recomandări.


Tesla Supercharger, liber pentru toată lumea, acum și în România

Mașina electrică perfectă nu există încă

O zi cu mașina electrică

Cât costă o baterie de mașină electrică în 2023? S-a ajuns la circa 155 USD pentru 1 kWh

Rabla 2024 și Rabla Plus 2024 – schimbarea schimbării


9 comentarii

Ovidiu 5 ianuarie 2024 - 03:37

OMV vinde cu 3 RON in statiile proprii gen Margina sau Slobozia. Ofera plata cu card si chitante, dar stai in ploaie langa ele, stupid, un minim de copertina sa fi pus, ca la pompele de benzina au ditai acoperisul. Renovatio oferea la 2, 5 RON pana acum, vor urca si ei la 3 ron cu card ? Pe Sibiu-Arad sunt cu Rompetrol in colaborare, ce va urma oare?

Reply
Adrian Mitrea 5 ianuarie 2024 - 13:37

Prețurile Renovatio e-charge rămân neschimbate deocamdată, la 2,49 Lei pentru 1 kWh.
La benzinăriile OMV și Petrom unde sunt stațiile lor cu 3 Lei pentru 1 kWh ai cea mai bună copertină: benzinăria în sine. Da, n-ai adăpost când conectezi mașina, dar ai un spațiu de servicii unde să petreci timpul.
Totodată, în unele benzinării OMV și Petrom ai și alte stații mai accesibile, cum sunt cele Eldrive România sau Enel X Way, plus Renovatio e-charge din loc în loc.
Cel puțin jumătate de an vor fi păstrate stațiile Renovatio e-charge din benzinăriile Rompetrol. Se poate ajunge chiar și până la doi ani sau pe vecie.
Ideea e că în acest moment nimeni nu poate spune care e planul pe termen mediu al OMV Petrom cu stațiile de încărcare. Cel mai avantajos pentru toată lumea ar fi ca OMV Petrom să păstreze e-charge ca denumire comercială pentru livrarea de energie și să integreze toate stațiile în e-charge. Să fie un fel de carburant MaxxMotion, dar pentru electrice. E încă prea devreme să știm asta. Inclusiv ei cred că mai au de lucru la planul pentru branding-ul stațiilor.
Deocamdată e cum știm și am o bănuială că pentru client va fi mult mai bine, pe termen mediu și lung.
Renovatio n-ar fi vândut doar pentru bani. Oamenii de acolo țin prea mult la electromobilitate ca să vândă oricum, oricui.
Timpul ne va arăta dacă ce am scris aici e greșit sau nu.

Reply
Bratiloveanu Marius 5 martie 2024 - 18:40

Ar fii foarte bine prețul sa fie cel mult 1,50 Ron kw/h

Reply
Toma 6 ianuarie 2024 - 12:20

Achiziția Renovatio e-charge de către OMV Petrom este un pas important în evoluția pieței de încărcare a vehiculelor electrice din România. Acest demers ar putea aduce beneficii semnificative pentru utilizatorii de mașini electrice.

Reply
Dumi 17 ianuarie 2024 - 13:47

De multa vreme voiam sa te intreb ceva, fiind probabil unul din putinii testeri auto din RO cu EV propriu si destul de pasionat in domeniu (exceptand Bufnici care e fanboy Tesla 😀 ). Ma interesa daca stii vreun material bun legat de un subiect care mi se pare extrem de putin abordat. Personal, cred ca elefantul din camera ramane REPARABILITATEA bateriilor. Cei 160.000km in 3-4 ani ii cam faci cu o electrica. Iar o masina de genul asta are potential sa tina peste 500.000 km si peste 15ani daca este ingrijita cum trebuie. Riscul ramane totusi pentru cine cumpara SH. Poate sa pice un singur modul sau 2-3 celule sau sa iei o piatra, accidente se mai intampla. Acolo conteaza sa poti rezolva problema usor, cu cateva sute euro, fara sa fii nevoit sa dai 15.000 EUR pe o baterie noua. Iar marea majoritate a jurnalistilor nici nu se ATING de subiectul asta, cred ca doar Bjorn si Munro au facut ceva materiale in acest sens, in RO nu stiu pe nimeni. Tu ai avut ID3 din ce stiu, care are baterie relativ modulara, cu module cam mari, dar totusi reparabila, ai ajuns vreodata cu ea in service ?

Mi-ar place sa vad primul material video facut de cineva care sa compare modul in care se repara bateriile. Cum se desface una de Tesla (aproape imposibil la unele modele), ce inseamna sa reconditionezi un Leaf sau un Zoe, cat de usor se poate deschide o baterie de Kia/Hyundai cu module de 2KWH sau una de VW/Skoda/Audi cu module de 7KWH. Am vazut zilele trecute un material cu BYD Atto3, baterie LFP blade, super celule, excelente la siguranta si strapungere DAAAAR cu modulele lipite intre ele, pe stil Tesla, multe componente nituite iar BMS-ul sudat de fiecare element in parte. Pacat, mare pacat. De curand ai fost si tu la lansarea MG. Ma intreb de exemplu la MG4 oare cum arata bateria ?

Ca om interesat, ar fi una din intrebarile CHEIE pe care as pune-o producatorilor cand iau o masina de la ei. Ok, aveti garantie de n ani sau x km, dar cu modularitatea si reparabilitatea cum stati ? De exemplu cei de la Renault tocmai au lansat noul Scenic si asta ere unul din punctele pe care le-au subliniat la lansare: avem baterii modulare, daca pica un singur element, nu reciclam toata bateria. Povestea asta cu reparatiile va afecta si asigurarile pe viitor, daca producatorii si dealerii vor incerca sa bage pe gat asiguratorilor daune foarte mari, la final tot noi vom avea de suferit.

Reply
Adrian Mitrea 18 ianuarie 2024 - 17:31

Salut, mersi de mesaj!
Subiectul reparabilității la orice din auto este puțin explicat, în general, nu doar legat de baterii.
Cât de reparabil e un motor electric? Și astea sunt de mai multe tipuri, cu mai multe abordări constructive. Ce e mai reparabil, un motor electric de Tesla sau unul de Renault? La fel și la baterii, cum te întrebi și tu.
Adevărul este că tehnologia e mult prea nouă și mult prea fiabilă ca să ne punem astfel de întrebări. Reparațiile pentru baterii sunt, în general, foarte rare (încă).
160.000 km faci în 3-4 ani dacă ești șofer de transport alternativ part time sau dacă ai un job care presupune foarte multe deplasări prin țară. Altfel n-ai cum să ajungi la acel rulaj. Rulajul mediu în Europa a ajuns undeva la 12.000 km pe an.
Reparabilitatea bateriilor pe module și celule este utilă doar în cazul unor vicii de fabricație (recall). În cazul degradării liniare, în timp, toată bateria va fi uzată uniform și nu vei rezolva nimic schimbând doar un modul sau două.
În caz de daună… la fel. Dacă e un accident atât de grav cât să afecteze bateria, cu siguranță restul mașinii e daună totală, iar tu probabil ai nevoie de niște zile de spitalizare sau ești chiar mort.
Pot să-ți spun că dealerii mărcilor care vând electrice au oameni instruiți pentru a repara baterii prin înlocuire de module și/sau celule, acolo unde se poate. În vizitele mele la service cu ID.3 am văzut la dealer, în service, mașini de Bolt sau ELEC cu bateriile scoase pentru reparații baterii (recall de la fabrică) și aceste competențe există. În plus, aceste mașini au deja peste 2-300.000 km. Ori la peste 200.000 km sunt probleme destule și la un motor pe combustie.
Mai sunt și niște băieți care-și bagă nasul în electrice și par destul de pricepuți. Poți eventual să vorbești cu ei pentru aprofundarea subiectului https://www.facebook.com/evservicetuning sau https://www.ev-service.ro/ro/compania (se pare că pagina de Facebook le-a fost furată).
La o lansare de MG sau de orice electrică nouă, nivelul de cunoștințe tehnice nu e atât de mare pe cât crezi. Sunt în general oameni de marketing, de vânzări, de business, care nu au cum să-ți explice în detaliu cum repară ei bateriile.
La fel și pentru un diesel cu trei turbine mild hybrid. N-o să-ți spună la un eveniment de presă cum repară ei turbinele sau sistemul mild hybrid. De regulă o reparație corectă se face prin înlocuire de piese. Dar cu siguranță există și soluții mai creative sau cârpeli. De aceea au apărut firme care se ocupă de recondiționări planetare, recondiționări cutii de viteze, recondiționări casete de direcție, etc…
Vor apărea și firmele specializate în recondiționări de baterii High Voltage, atunci când va fi o piață pentru asta. Momentan electricele sunt prea noi și prea fiabile. Între timp cercetează acea pagină de Facebook de mai sus.
Alt răspuns mai bun pe subiect n-am cum să-ți dau 🙂

Reply
Dumi 18 ianuarie 2024 - 20:27

Buna, apreciez raspunsul elaborat, multe multumiri. Motoarele nu sunt atat de scumpe ca o baterie, plus ca un motor este modular de obicei, nimeni nu le sudeaza sau toarna in spuma. Tehnologia nu este chiar noua, deja este plin de Leaf-uri sau Tesle Model S de 10 ani, care incep sa ajunga prin service-uri. De Prius la fel, sunt deja multi care le repara bateria, inclusiv cei din link-urile date de tine. Unii le regenereaza, altii schimba doar modulele afectate cu altele de aceeasi capacitate si nivel de degradare, ca piata SH si dezmembrari e deja plina de ele. Iar asta este doar varful icebergului, in 5 ani vor ajunge in locul lor puzderia de Niro/Kona, Id3/Id4 sau TM3/TMY de acum, cu baterii mult mai potente, unde lucrurile vor sta cu totul diferit.

Dar nu despre cum serepara este vorba. Ci despre awareness, de faptul ca oamenii, atat clientii cat si reprezentantii de vanzari, nu sunt constienti de lucrul asta. Daca mai multi jurnalisti ar pune problema reparabilitatii, lucrurile vor evolua in bine treptat. Nu ma intereseaza CUM se repara o cutie de viteze sau turbina din motor, ci DACA motorul se poate repara. Intelegi diferenta ? O baterie de Ioniq5 cu 32 de module si garnituri de cauciuc e simplu sa o repari. Una de Tesla 4680 turnata in spuma e dauna totala, nici la un sistem fotovoltaic nu o mai poti folosi. Daca iti cedeaza 2-3 celule sau ai luat vreo piatra cu ea, e buna de dus la reciclat.

Ma astept ca treptat, inclusiv UE sa se trezeasca si sa impuna niste minime cerinte. De exemplu ca un modul sa nu fie mai mare de 3-5KWh. Sau o baterie sa nu aibe mai putin de 10 module. Sa nu fie lipite capacele, ci dotate cu garnituri ce pot fi inlocuite usor la nevoie. Asa cum era pe vremuri garnitura de chiuloasa, desfaceai motorul si o schimbai. Asa cum, daca loveai baia, nu aruncai tot motorul, schimbai doar o piesa si aia era. Sa dai dauna totala o masina doar pentru ca ai lovit scutul bateriei si s-a indoit protectia sau au fost afectate cateva celule mi se pare absurd. Si risipitor. Cine mai asigura masinile si la ce cost in conditiile astea ?

Sunt sigur ca in timp, oamenii vor intelege diferenta intre o baterie bine gandita, modulara, usor de reparat sau refolosit la un proiect fotovoltaic la nevoie, comparat cu una sigilata care oricand poate insemna dauna totala pentru masina aia. Mai ales in RO, unde mare parte din masini ajung dupa ce ies din garantie in DE, NL, FR etc. Asa cum inteleg acum diferenta intre diesel si benzina, putere si cuplu, automata vs manuala etc. vor intelege si bateriile treptat. Dar rolul vostru, al jurnalistilor cred ca este de a insista pe lucrurile astea, ca lucrurile sa se faca corect de producatori. Sau macar cumparatorii sa aleaga consienti intre un BYD si un VW. Altfel o sa dam mai departe apa la moara carcotasilor care insista ca EV-urile sunt scumpe, proaste, de unica folosinta etc.

Reply
Beni 6 februarie 2024 - 11:12

Pas important pentru mobilitatea electrică în România. Aștept îmbunătățiri și extinderi ale rețelei.

Reply
TrustLink 27 februarie 2024 - 09:11

Este o veste incurajatoare ca OMV Petrom a decis sa achizitioneze Renovatio e-charge, facand parte din cel mai mare proiect de achizitie de proiecte verzi din Romania. Avand in vedere ca Renovatio e-charge are cea mai mare retea de incarcare pentru masini electrice din tara, este de asteptat sa vedem un impact pozitiv asupra utilizatorilor de masini electrice. Multi se intreaba ce se va intampla cu clientii in acest context, insa informatiile oferite de OMV Petrom si Renovatio sunt incurajatoare si promit o continuitate a serviciilor si chiar o accelerare a planurilor de dezvoltare a infrastructurii pentru masini electrice. Aceasta achizitie demonstreaza, inca odata, interesul tot mai mare al companiilor mari pentru sustenabilitate si protejarea mediului inconjurator, ceea ce este cu siguranta o veste buna pentru Romania si clientii sai.

Reply

Lasa un comentariu