Acasa Sport AutoRally Ciprian Lupu ia startul cu Renault Clio Rally5, în 2023, adaptat pentru tetraplegici

Ciprian Lupu ia startul cu Renault Clio Rally5, în 2023, adaptat pentru tetraplegici

de Adrian Mitrea

Ciprian Lupu ia startul cu Renault Clio Rally5, în 2023, adaptat pentru tetraplegici, iar alături de el se află copilotul Andrei Pintilii. Pentru Ciprian Lupu nu doar competițiile în sine reprezintă o provocare, ci și lupta cu tetraplegia – paralizia care afectează, simultan, mâinile și picioarele. În cazul său, această afecțiune a fost generată de un incident nefericit la mare, când avea 18 ani, care i-a afectat coloana vertebrală.

În pofida noi sale vieți, mai dificilă începând cu majoratul, Ciprian Lupu a continuat să lupte pentru aspirațiile sale de a deveni un pilot renumit.

În sezonul competițional 2023 va pilota un Renault Clio Rally5, modificat de HandyTech, în Italia. Astfel, mașina este adaptată nevoilor și capacităților sale.

În trecut Ciprian Lupu a concurat pe un Volkswagen Golf VI și pe un Citroën C2.

Ciprian Lupu ia startul cu Renault Clio Rally5

Renault Clio Rally5 este un automobil de competiție dezvoltat de producătorul Alpine pornind de la cea mai recentă generația a modelului de succes Clio (versiunea RS).

Mașina are un motor de 1,3 litri, pe benzină, supraalimentat, care produce 180 CP și 300 Nm. Puterea este transmisă către puntea față prin intermediul unei cutii de viteză secvențiale SADEV ST82.

Clio Rally5 dispune și de un diferențial cu alunecare limitată (LSD) produs de ZF. În configurație de start cântărește 1.080 kg (fără pasageri și roți de rezervă). Automobilul este prevăzut atât cu un kit de suspensie pentru competițiile pe asfalt, cât și cu unul pentru macadam. Costul unui pachet complet se învârte în jurul a 60.000 Euro.

Fără să fi urmărit acest aspect, Ciprian Lupu a devenit un nume destul de cunoscut în lumea sporturilor cu motor din România.

Ciprian Lupu are susținerea unor sponsori precum BT Leasing, Textar, Michelin, Bio Circle și Engage Engineering. Prezentarea mașinii pentru sezonul 2023 a avut loc în Noiembrie 2022, la Academia Titi Aur.

Imposibilul, posibil

Primul sportiv cu dizabilități care a concurat, oficial, în competiții auto pe teritoriul țării noastre a făcut dovada faptului că, uneori, barierele de tot felul pot fi depășite dacă există dorință, perseverență și voință.

Ceea ce acum câțiva ani părea imposibil – ca un utilizator de scaun rulant să participe, din postura de pilot, la concursuri oficiale – a devenit o constantă a ultimelor sezoane în mai multe campionate organizate sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS).

Povestea sportivă începe undeva în vara anului 2017. Ciprian Lupu reușea, după mai multe luni de așteptare, să urmeze cursurile de pilotaj sportiv de la Napoca Rally Academy. Acolo l-a avut tutore pe multiplul Campion Național de Raliuri Simone Tempestini.

După absolvirea cu brio a pachetului teoretic și practic a urmat un prim pas, îndrăzneț. Acela de a lua startul într-o competiție auto oficială. Cu derogare din partea FRAS, a fost „forlighter” (deschizător) pentru etapa de viteză în coastă de la Brașov. Adică, acasă, Ciprian Lupu fiind din Brașov.

Sezonul 2018 a fost cel în care a fost consemnat primul start oficial într-un concurs. După achiziționarea și adaptarea unui automobil – Citroen C2 – care să respecte fișele de omologare FIA (Federația Internațională a Automobilului), Ciprian Lupu a luat startul la etapa de viteză în coastă de la Teliu.

Fără a exagera în vreun fel, apariția lui Ciprian la „Start” a fost bulversantă pentru spectatori și pentru ceilalți concurenți.

„Nu eram ferm convins că pot concura de la egal la egal”

La început emoțiile erau mari, iar un sentiment de neîncredere îl încerca inclusiv pe Ciprian Lupu – cel care știa cel mai bine ce poate.

„Țin minte bine că pentru foarte mulți părea imposibil ce îmi doream. Acum, judecând la rece, probabil că nici eu nu eram ferm convins că pot concura de la egal la egal. Erau, clar, diferențe majore. Principala era dată de faptul că urma ca toate comenzile automobilului să fie acționate manual. Existau de mult mașini de stradă controlate așa, chiar și în România, însă într-o competiție sportivă era ceva inedit. Numai că, vedeți voi, așa cum și între piloții clasici, să le spunem, există tipologii, există unii care frânează cu stângul, pentru un plus de eficiență din punct de vedere al pilotajului, iar alții care nu pot decât cu piciorul drept, își mai făcea loc una în momentul în care apărea unul care frâna cu mâna. Pur și Simplu! Diversitate.”, povestește Ciprian Lupu, într-un comunicat transmis 0-100.ro.

Legăturile lui Ciprian Lupu cu automobilul nu sunt întâmplătoare. Pregătirea din timpul liceului avea scopul de a deveni mecanic auto. În preajma vârstei legale se pregătea să obțină permisul de conducere pentru șoferi profesioniști.

Dar viața avea să-i dea toate planurile peste cap în vara anului 2002, când, la 18 ani, în prima zi a concediului la mare, un plonjon în apă executat incorect avea să conducă spre o resetare completă a speranțelor tânărului Ciprian. O leziune a coloanei vertebrale la nivel cervical a condus către diagnosticul de tetraplegie. De atunci el a fost nevoit să devină utilizator de fotoliu rulant și să-și reconfigureze viața și visurile.


Lasa un comentariu