Acasa Curiozitati REPORTAJ: Cu traista in bat prin Marea Britanie, descoperind masini clasice si povesti

REPORTAJ: Cu traista in bat prin Marea Britanie, descoperind masini clasice si povesti

de Adrian Mitrea

La Classic & Sports Car Centre (sursa - Adrian Mitrea)

Automobilul nu s-a nascut in Marea Britanie, dar in Aglia si Italia pasiunea pentru masini a sculptat cele mai frumoase forme, iar masina a ajuns sa fie obiect de cult si sa transmita emotie, o emotie pe care germanii sau americanii cu greu au reusit sa o sadeasca in masinile pe care le-au facut si continua sa le faca. Asa ca iata-ma in Marea Britanie, in York, cu traista-n bat, descoperind masini clasice si povesti frumoase.

York in sine nu neaparat un loc cunoscut pentru masinile clasice si e destul de greu zaresti una pe strada. Insa toata zona Yorkshire ascunde mici ateliere, mici dealeri si restauratori foarte priceputi si apreciati in toata lumea.

Cautarile pe internet si cateva telefoane imi calauzesc pasii chiar mai spre Nord fata de oricum nordicul York. Iau autobuzul 845 in directia Scarborough si intr-o ora si un pic ajung West Knapton, la Classic & Sports Car Centre.

La telefon am vorbit cu Andrew, responsabil de vanzari, si ma asteapta cu un ceai cald sa vorbim despre masini. Cum intri pe strada din sat, imediat langa A64, pe stanga, un fel de hambar lasa afara un bot de Bentley. Pe Google Maps Cassic & Sports Car Centre imi apare 200 m mai in fata, asa ca mai merg un pic cu gandul ca aici e doar vreun depozit. Nu e asa. Ma intorc, aici e locul pe care il caut. Un loc in care, sub acelasi acoperis, stau masini mai vechi si mai noi in valoare de cel putin un milion de Lire.

La Classic & Sports Car Centre (sursa - Adrian Mitrea)

Un tip tinerel si vesel muta niste masini prin garaj. El e Andrew Welham pe care il caut. Ne salutam, facem cunostinta. In scurt timp suntem complet dezinhibati si vorbim liber.

“Locul acesta se numea initial Grundy Mack, dar numele a fost schimbat in Classic & Sports Car Centre pentru a fi mai usor de gasit pe internet de pasionatii de masini clasice si pentru a reflecta mai bine ceea ce facem noi aici. Avem in permanent pe stoc circa 70 de masini clasice. Unele sunt lasate de clienti in regim de consignatie, pe altele le cumparam noi si apoi le vindem”, povesteste Andrew.

Acest dealer vinde intre 20 si 25 de masini clasice pe luna. Pe an vorbim de cel putin 250 de masini. Cam 80% dintre ele sunt din Marea Britanie si merg la clienti tot din Marea Britanie, iar restul se duc in tari precum Italia, Germania si chiar… China.

La Classic & Sports Car Centre (sursa - Adrian Mitrea)

Firma a fost fondata in 1991 de Nick si Paul Szkiler si in continuare este o afacere privata, de familie. La carma firmei se afla in prezent James, fiul lui Nick Szkiler, care s-a alaturat firmei dupa ce si-a terminat studiile.

Afacerile sunt complexe aici. In localitate exista un atelier pentru caroserii si un atelier de mecanica, plus acest showroom ce initial te face sa crezi ca e un hambar. In total sunt 25 de angajati, dintre care 7 lucreaza pentru acest showroom.

Dincolo de surpriza de a descoperi un senzational showroom rustic intr-un hambar, surprizele continua sa apara in conversatia cu Andrew.

“E trist ca meseriasii sunt pe cale de disparitie si e din ce in ce mai greu sa ai oameni talentati si motivati sa faca tinichigerie si mecanica pentru masini vechi si clasice. In 2016 vom aduce oameni inclusiv din Romania sa lucreze aici cu noi. Sunt deosebit de talentati si competitivi”, marturiseste Andrew.

Stiu ca unii macanici si tinichigii romani sunt foarte buni, dar sa am sanse mari sa dau peste unii in aceasta zona a Angliei, fix la Classic & Sports Car Centre, nu mi-a trecut nicio secunda prin minte.

Observ multe MG-uri de culoare rosie in showroom-ul rustic, chiar si doua Cobra autentice. E un loc in care ai putea sa petreci ore intregi admirand forme si contempland mirosuri de piele, benzina si ulei. Curiozitatea ma impinge sa-l intreb pe Andrew ce masini vand si cam la ce preturi.

La Classic & Sports Car Centre (sursa - Adrian Mitrea)La Classic & Sports Car Centre (sursa - Adrian Mitrea)La Classic & Sports Car Centre (sursa - Adrian Mitrea)

“Cele mai multe sunt masini clasice pe care si le permite orice pasionat, dar in ultima perioada am reusit sa intram intr-o zona a pietei necaracteristica noua – piata de masini clasice scumpe. In 2015 am vandut doua Jaguar XK150, fiecare cu circa 150.000 Lire, am vandut si un Jaguar E-Type cu circa 95.000 Lire, iar cea mai scumpa masina livrata cred ca a fost un MG Brooklands, vandut cu 174.000 Lire”, spune Andrew Welham.

Stiu ca piata de licitatii auto e mare in Marea Britanie, iar cea mai cunoscuta firma este BCA, care a avut o tentativa de a patrunde si in Romania la un moment-dat. Dar, se pare, licitatiile auto nu mai sunt ce au fost candva, dupa cum povesteste Andrew: “Piata de licitatii a devenit, de fapt, o piata de retail. Preturile au crescut mult, adesea nu stii ce cumperi si nu ai posibilitatea sa verifici masinile. Preturile de achizitie fiind mari, e foarte greu sa faci profit cumparand masini de la licitatii. Daca au nevoie si de cine stie ce reparatii poti ajunge foarte usor in pierdere, asa ca nu mai merita. Daca tot platim mult pe o masina, e mai rentabil sa cumparam direct de la proprietar si stim ca a avut grija de ea. O putem si verifica. Masinile de la persoane fizice ne intereseaza cel mai mult pe noi si, chiar daca pe unele nu le cumparam, lasam posibilitatea oamenilor sa le lase la noi in showroom in regim de consignatie”.

Mi-ar fi placut sa vorbesc si cu proprietarul sau macar sa-l salut, insa James Szkiler e plecat pret de vreo doua saptamani din localitate. Asa ca ma indrept iar spre autobuzul 845 care, pret de o ora, imi da ocazia sa-mi asez in minte si in suflet experienta de la Classic & Sports Car Centre.

MINI Cooper S Clubman in York (sursa - Adrian Mitrea)

O noua zi, alt autobuz, de data aceasta 840, ma duce din nou in directia Scarborough, dar cobor ceva mai devreme, in Malton, sa vizitez Mathewson’s. Aici ma intalesc cu David, omul care, impreuna cu fratele lui mai mic, duce mai departe o afacere auto independenta inceputa in 1971 de tatal lor.

David e un englez voinic care vorbeste tare si clar. Spre deosebire de Andrew, David vede cu alti ochi licitatiile, pentru ca el este unul dintre cei care le face si si-a dorit mult sa ajunga in acest punct al evolutiei afacerii.

„Am inceput in 1971 in Bedfordshire. Am avut trei garaje acolo, operate pana in 1988, cand ne-am mutat din Sud aici in Nord, mai mult pentru calitatea vietii ca sa fiu sincer, si avand in minte potentiala retragere a tatalui meu, care, de fapt, nu a mai avut loc. Am cumparat primul nostru garaj de aici, care era un dealer Land Rover in Malton. Apoi am cumparat inca unul care este tot aici, pe acest drum, la 15-20 de minute de mers. Asta s-a intamplat in 1992”, spune David.

El a inceput sa lucreze pentru afacerile auto ale familiei la varsta de 15 ani, cand era inca la scoala. Asta se intampla in 1987, iar fratele sau s-a alaturat sapte ani mai tarziu.

La Mathewsons (sursa - Adrian Mitrea)

„Cu afacerea am trecut prin toate fazele: am avut si dezvoltat competente pentru toate aspectele, inclusiv reparatii complexe si restaurari. In 2011 am inceput sa facem si licitatii, lucru pe care tatal meu dorea sa-l faca inca din anii ’70 deoarece avea o firma de leasing si finantare. Ideea era, la acea vreme, sa avem posibilitatea de a le vinde chiar noi la finalul perioadelor contractuale, nu sa apelam la companiile de licitatii mai mari, cum este BCA”, explica David.

Cele mai multe masini vandute la licitatiile organizate de Mathewson’s merg tot in Marea Britanie. Firma vinde circa 75 de masini si 30 de motociclete pe luna, iar anual vorbim de circa 1.000 de automobile clasice.

„Multi ani la rand am fost noi insine la tot felul de licitatii si ne-am tot gandim cand si cum sa facem asta si noi, inainte ca altcineva sa ne-o ia inainte, aici in zona. Si am inceput in martie 2011, iar in acel an am avut trei runde de vanzari. (…) Acum cativa ani multe dintre masinile scoase la licitatie mergeau in tot felul de tari din Europa, dar acum diferentele de curs valutar au facut ca piata europeana sa fie aproape inexistenta pentru noi si sa vindem aproape totul aici, in Marea Britanie”, povesteste David.

Firma lui vinde in principal masini cu preturi cuprinse intre 5.000 si 10.000 Lire, acesta fiind si intervalul intre care se invart bugetele cumparatorilor obisnuiti de masini clasice din Marea Britanie.

La Mathewsons (sursa - Adrian Mitrea) 02

Dincolo de activitatile de vanzari obisnuite si de vanzari la licitatii, Mathewson’s are si un muzeu auto in Malton, in acelasi loc in care se desfasoara toate activitatile. Muzeul este inca in curs de amenajare si nu e cladire din sticla in care fiecare masina sta pe un piedestal. Este mai degraba ceva ce seamana cu o magazie mare, intinsa haotic pe mai multe niveluri si aripi, din cauza reliefului. Este genul de muzeu-expozitie cu vanzare. Poti sa fii foarte aproape de masini, poti sa le atingi si sa le mirosi, iar cu ocazia primei licitatii poti cumpara unul sau mai multe automobile din muzeul Mathewson’s.

In muzeul Mathewson’s sunt in mod constant circa 80 de masini, dar niciodata aceleasi deoarece ele sunt vandute si inlocuite cu altele permanent.

„Ideea cu muzeul a aparut pentru ca ne-am dorit sa expunem masinile noastre undeva. Avem nevoie de spatiu si asta e o problema. Am avut cateva idei si initiative de a demola tot si de a reconstrui, dar avem restrictii, fiind amplasati intr-un parc national. Am primit doar permisiunea de a ne extinde si asta am si facut si continuam sa facem. Avem si o firma de constructii rezidentiale, asa ca avem in familie toate elementele care sa ne ajute sa ne dezvoltam spatiul. Nu are rost sa platim contractori externi din moment ce putem sa facem noi aceste lucrari”, spune David.

La doi pasi mai jos de Mathewson’s, o portie de fish & chips imi tine companie si de foame pana ce autobuzul 840 catadicseste sa vina sa ma ia si sa ma duca iar in York, acasa la tanarul meu nepot meu Florin, care imi e gazda si prieten.

Fish and Chips in Malton (sursa - Adrian Mitrea)

Aerul rece, umed, si atmosfera din comunitatile mici si linistite din Nordul Angliei seamana cu ceea ce pare mai degraba un sanatoriu pentru trup si suflet.

Obisnuit cu o viata pe fuga si agitatia unei capitale (Bucuresti), acolo, in North Yorkshire, ai senzatia ca poti s-o iei razna de liniste ce e. E interesant si cum ruralul englezesc se intalneste cu civilizatia. Cum viata de sat linistita beneficiaza de un autobuz care are programul afisat, care vine mereu la timp si, in plus, beneficiaza chiar de WiFi gratuit.

Siguranta aceasta a lucrurilor care urmeaza un program imperturbabil iti dau timp sa te gandesti la ale tale, nu la variabile idioate cum ar fi „Oare cand o veni autobuzul?”.

Timpii morti si viata linistita de la tara iti dau ragaz sa reflectezi. Atat la Classic & Sports Car Centre, cat si la Mathewson’s, am simtit cum timpul trece greu. Arhitectura, masinile si istoria locurilor spusa chiar de cei direct implicati face aceasta experienta din North Yorkshire speciala pentru mine – eu, Adrian Mitrea, un simplu roman pasionat de automobile, plecat cu traista-n bat prin Marea britanie sa guste un pic din farmecul vietii englezesti.

Pub in Malton (sursa - Adrian Mitrea)

Lasa un comentariu