Acasa Dacia INTERVIU cu Nicolas Maure, seful Dacia: Dupa 2020 nimeni de la Renault-Nissan nu va intelege de ce nu exista un sistem minim de autostrazi in Romania. Daca Sibiu-Pitesti nu e gata pana atunci, va trebui sa luam decizii importante

INTERVIU cu Nicolas Maure, seful Dacia: Dupa 2020 nimeni de la Renault-Nissan nu va intelege de ce nu exista un sistem minim de autostrazi in Romania. Daca Sibiu-Pitesti nu e gata pana atunci, va trebui sa luam decizii importante

de Vlad Barza

Nicolas Maure (sursa - Dacia)

Automobile Dacia nu vrea sa ia masuri radicale la Mioveni in urmatorii ani, insa are un plan ambitios de robotizare a uzinei si, in 2020, vor fi luate decizii cruciale daca sistemul de autostrazi nu se imbunatateste, a spus, intr-un interviu pentru HotNews.ro, Nicolas Maure, presedinte al Automobile Dacia. „Nu vrem sa fim brutali si sa reducem puternic numarul de angajati cum face Ford. Vrem sa pastram locurile de munca oricat e posibil”. Intra in articol pentru a citi despre primele Dacia cu motor Euro 6, despre amenintarea turceasca si despre posibilitatea producerii de noi modele Nissan si Renault la uzina din Arges.

Informatia pe scurt

  • Dacia estimeaza anul acesta o productie apropiata de cea din 2014 la Mioveni: undeva intre 330.000 si 340.000 unitati.
  • Turcia continua sa aiba pentru Renault costuri cu forta de munca semnificativ mai mici decat Romania, insa acolo salariile au crescut mai mult ca la Mioveni, astfel ca decalajul s-a mai redus.
  • Se poarta discutii pentru a fi produse la Mioveni si alte modele Renault in afara de cele din gama Entry. O decizie va fi luata pana in 2020.
  • Dacia si Renault lucreaza la noi concepte, noi tipuri de caroserie care ar putea fi alocate uzinei in 2018-2019 sau mai tarziu. Decizia alocarii va depinde insa de construirea autostrazii Pitesti-Sibiu pana in 2020, an in care vor trebui luate decizii serioase. „E o chestiune care va fi legata de alocarea unor proiecte noi care s-ar putea intampla inainte de 2020, dar si dupa.  Cred ca pana in 2020 ne vom descurca, dar daca nici dupa acel an nu e gata sectiunea, cred ca trebuie sa luam unele decizii”.
  • De la 1 septembrie 2015 Dacia va vinde doar masini cu motoare Euro 6 si va introduce si o noua motorizare pe benzina.
  • Nivelul de robotizare in uzina de vehicule este de 5%, insa ar putea depasi 20% in urmatorii ani. „Vrem sa gasim compromisul corect intre competitivitate, sumele investite si numarul de angajati. Nu vrem sa fim brutali si sa reducem puternic numarul de angajati cum face Ford”.
  • Livrarile de piese catre Rusia au scazut, insa piata de acolo are toate sansele sa-si revina. Cu Iranul se fac pasi in directia buna si Dacia a reactivat discutiile de revenire pe piata, insa acordurile internationale preliminare trebuie sa devina definitive.
  • Un Sandero nou e o solutie mult mai buna decat o masina straina second-hand cu 100.000 km la bord „Noile Sandero si Logan sunt mult mai reusite decat generatia precedenta si nu este nicio rusine sa le privesti pe strada”.
  • Dacia nu a decis inca daca are rost sa lanseze o masina micuta, de oras, dar investigheaza problema. Nu sunt planuri de a lansa un pick-up bazat pe Duster, insa daca va exista cerere vor fi modificate masinile in parteneriat cu carosierul Romturingia.
  • „Programul Prima Masina, credem noi, este un bun punct de pornire, insa trebuie sa mai asteptam cateva luni pentru a vedea cum merge”. Programul il poate determina pe un tanar care initial ar fi vrut o masina second-hand de 5.000 euro, sa-si ia o Dacia noua.

Interviul pe larg

Vlad Barza: Anul trecut productia de la Mioveni a fost in jur de 337.000 de masini, deci nu a scazut mult. Care sunt asteptarile pentru anul acesta?

Nicolas Maure: De fapt, productia a fost aproximativ 339.000 de masini anul trecut, fata de 343.000 in 2013. Noul Duster s-a vandut peste asteptari, mai ales in Europa de Vest, Maroc, Turcia si tarile din Golf, astfel ca am crescut capacitatea pentru acest model si furnizorii au facut la fel. Am reusit sa ramanem si in limitele capacitatii maxime de la Mioveni, utilizarea capacitatii a fost excelenta anul trecut, iar anul acesta continuam sa rulam la capacitate aproape maxima (97%).

Vlad Barza: Asteptati cifre similare de productie in 2015?

Nicolas Maure: In acelasi ordin de marime, undeva intre 330-340.000 de masini.

Vlad Barza: Proportia fiecarui model in productie se va schimba? Anul trecut Duster a reprezentat 52%, va creste cota lui din total?

Niicolas Maure: Nu stim inca, fiindca exista fluctuatii, dar Duster va avea in continuare productie mare. Asa cum stiti, din 1 septembrie este obligatorie norma Euro 6, astfel ca nu vom schimba doar motoarele la Euro 6, ci aducem imbunatatiri in gama, ceea ce va duce la schimbari in mix-ul de modele, dar si la volume. Aducem motoare noi, scapam de cele vechi si gama va deveni mai eficienta.

Vlad Barza: Cat de mult trebuie sa modificati si sa investiti pentru trecerea la Euro 6?

Nicolas Maure: Nu comunicam cifra exacta. La motoarele cu benzina sunt putine schimbari fata de Euro 5, insa la diesel marea schimbare este legata de emisiile de oxid de azot pentru care trebuie sa introducem un asa numit „NOx trap”. Asadar, pentru diesel sunt cateva schimbari tehnice, pentru benzina sunt doar cateva reglaje fiindca motoarele noastre sunt moderne si au fost fabricate in ideea de a fi compatibile Euro 6. De exemplu, motorul in trei cilindri pe care il fabricam la Mioveni a fost gandit inca de la inceput sa fie compatibil Euro 6.

Vlad Barza: Veti aduce si motoare mai puternice decat in prezent? Asa cum stiti, presa a scris despre asa-numitul Sandero R.S.

Nicolas Maure: Vom aduce un nou motor per benzina pentru unele vehicule. Nu va pot spune acum despre ce e vorba, insa gama de motoare va fi eficienta si competitiva. In plus, va exista si o Dacia cu emisii de CO2 sub 99 grame/km. Pentru Renault vor fi disponibile astfel de masini imediat dupa inceperea Rabla, iar la Dacia dupa 1 septembrie. Asadar, Dacia e un producator auto „verde”, ecologic, nu doar alte marci au astfel de masini, ci si noi.

Vlad Barza: Anul trecut a fost unul de referinta pentru marca Dacia fiindca vanzarile au trecut de 500.000 unitati. Cat de mult pot creste anul acesta?

Nicolas Maure: Anul trecut productia de vehicule din gama Entry a Renault a fost de 1,2 milioane unitati, dintre acestea 500.000 fiind cu sigla Dacia, iar restul au fost cu sigla Renault in Rusia, America de Sud, India, Iran si alte zone. (…) Am intrat pe noi piete, de exemplu Israel, insa totul depinde de economie, iar daca pietele occidentale continua sa-si revina, se vor vinde mai multe masini, iar Marea Britanie poate, de exemplu, sa creasca. Vanzarile vor creste, insa e inca devreme ca sa putem spune cu cat.

Vlad Barza: In toamna spuneati ca Turcia devine extrem de competitiva in lupta cu Mioveni si exista pericolul ca unele proiecte sa fie acordate acelei uzine. Cum stau lucrurile acum, dat fiind ca salariile au crescut si la Mioveni?

Nicolas Maure: Fiind vorba de Turcia, trebuie sa remarc ca, desi Dacia e o marca noua acolo, in primele luni din 2015 Dacia are 5% din piata, iar Renault 11%. Dacia este numarul sase in Turcia, ceea ce e chiar uimitor. Revenind la competitivitate: anul trecut Turcia avea costuri semnificativ mai mici decat Romania la forta de munca. Cand spun semnificativ ma gandesc la 15%, dar in Turcia s-au purtat negocieri salariale la nivel de filiala si cresterea salariilor a fost acolo de peste 10%, astfel ca diferenta Turcia-Romania s-a mai redus putin. Au crescut mai puternic salariile acolo, diferenta e mai mica si s-a redus de la 15%, la 10%, iar aceasta reducere este o veste buna. Totusi, va trebui sa reducem aceasta diferenta de costuri pentru a convinge Renault sau Nissan sa aloce pe viitor noi proiecte Mioveni-ului, mai ales pe partea de motoare.

Vlad Barza: Va ingrijoreaza situatia cu Turcia?

Nicolas Maure: Continuam ca si pana acum, vrem sa existe cresteri moderate de salarii pentru ca deja suntem cu acestea la un nivel dublu decat media locala. Sunt multumit ca angajatii de la Mioveni au un nivel bun de trai, nu vom reduce salariile, insa trebuie sa continuam cresterile moderate, mai ales ca inflatia e redusa in prezent. In plus, avem in vedere actiuni pe partea de productivitate, iar aici ma refer la robotizare.

Vlad Barza: Nivelul de automatizare este de 10% in prezent?

Nicolas Maure: In uzina de vehicule nivelul este de 5% si dorim sa crestem cu mult peste 10%, dar valoarea exacta este confidentiala. Avem un plan de parcurs pe urmatorii cinci ani si dorim introducerea graduala a robotilor. Vrem sa gasim compromisul corect intre competitivitate, sumele investite si numarul de angajati. Nu vrem sa fim brutali si sa reducem puternic numarul de angajati cum face Ford. Nu vrem asta, vrem sa pastram locurile de munca oricat e posibil. Dar trebuie sa fim competitivi… (…) Asadar, e vorba de un plan de crestere controlata a robotizarii, nici prea rapida, dar nici prea lenta. Evident ca in functie de evenimente am putea accelera sau incetini planul.

Vlad Barza: Daca va propuneti un grad de automatizare cu mult peste 10%, banuiesc ca ar fi fezabil sa ajungeti macar la 20%.

Nicolas Maure: Da, poate chiar mai mult, insa nu in viitorul previzibil. Vom planui totul astfel incat sa urmam modelul de la alte uzine Renault.

Vlad Barza: Ce departamente se preteaza mai mult la automatizare? Caroseriile, de exemplu?

Nicolas Maure: Ar fi ca exemple presajul, caroseriile si trenurile de rulare.

Vlad Barza: Data fiind problema de competitivitate si dat fiind contextul salarial, credeti ca va veni o vreme cand pur si simplu nu veti mai accepta sa cresteti salariile la Mioveni?

Nicolas Maure: Nu. Va veni o vreme in care va trebui sa negociem pentru a creste salariile cu rata inflatiei si un mic supliment pe langa. Vrem sa fim in ritm cu inflatia: daca inflatia e mica, si cresterea salariala va fi mica.

Vlad Barza: Rusia este foarte prost privita acum din cauza a ce a facut in Ucraina, insa si pe plan intern are mari problleme cu rubla, puterea de cumparare a scazut, piata auto s-a prabusit. Cat de mult au scazut transporturile de piese de la Mioveni catre Rusia?

Nicolas Maure: Piata auto rusa a scazut cu 30% fata de 2014. Nu facem masini ca sa ramana pe stoc, ci ca sa intampine o anumita cerere, astfel ca am redus productia la uzinele de la Moscova si Togliatti. Trebuie sa tinem cont de scaderea cererii, iar asta afecteaza livrarile de componente de motor si de presaj, dar sunt afectati si producatorii de componente care au exporturi importante catre Rusia prin centrul ILN. Noi ne asteptam sa situatia din Rusia sa se imbunatateasca si sa revenim la nivelurile anterioare de export, mai mari.

Vlad Barza: Dar care este situatia cu Iranul? In prima parte din 2014 s-au reluat exporturile, apoi a revenit embargoul, iar in prezent s-a ajuns la un acord privind arsenalul nuclear. Poate Iranul sa compenseze in transporturi ce se pierde cu Rusia?

Nicolas Maure: E cam devreme sa spunem. Acordurile semnate saptamana trecuta sunt preliminare, dar se merge in directia buna. Avem acolo doi parteneri: Pars Khodro si Iran Khodro, exista capacitate instalata, dar si planuri de a introduce vehicule noi. De saptamana trecuta am reactivat discutiile pentru a ne reintoarce pe piata iraniana unde avem furnizori, linii de asamblare, putem reveni printr-o simpla „atingere de buton”

Vlad Barza: Insa ce influenta are asupra transporturilor de la Mioveni deschiderea in toamna lui 2014 a uzinei din Oran (Algeria)?

Nicolas Maure: Catre Oran trimitem SKD-uri de la Miovei, caroserii gata vopsite si 90% dintre piese sunt trimise in containere. Schimbarea principala a fost transferul asamblarii finale de la Mioveni, catre Oran. Inca nu s-a decis ca vor folosi CKD-uri, adica sa realizeze acolo vopsirea si lucrarile de caroserie. Atunci multe s-ar schimba. Insa pentru moment nu s-a decis asa ceva, astfel ca influenta asupra Mioveni-ului este limitata. Ce va pot spune este ca datorita uzinei algeriene se lucreaza intens la caroserii si vopsitorie la Mioveni fiindca nevoile uzinei de acolo vin peste ce se face in mod normal la Mioveni.

Vlad Barza: Cat va produce in 2015 uzina din Tanger (Maroc)? Anul trecut s-a depasit 170.000 de masini, banuiesc ca anul acesta va trece de 200.000…

Nicolas Maure: Uzina a ajuns la jumatate din capacitatea sa de 350.000 unitati. Am introdus in productie in Maroc si noile versiuni Stepway pe care le-am prezentat la Paris in toamna si va ajuta si introducerea motoarelor Euro 6 in septembrie. Vor fi mai competitivi in piata, Sandero se vinde bine, la fel si versiunea Stepway. Nu stiu cat vor produce dar sunt la jumatate din capacitate, deci exista loc de crestere.

Vlad Barza: Presa internationala a scris mult despre masina ultra low-cost pe care Renault o va lansa in India. In ce mod va ajuta Dacia sau ajuta deja cu ceva in proiect, dat fiind ca are experienta in productia de masini economice?

Nicolas Maure: Exploram posibilitatea de a lansa o astfel de masina si daca raspunsul va fi DA vom cauta solutii industriale care s-ar putea sa nu vina din Romania. Ar putea sa fie o uzina in Europa sau in Maroc. Uzina de la Mioveni este la capacitate maxima si nu e loc de un alt tip de caroserie pe linia de productie.

Vlad Barza: Presa romana, dar si cea franceza au scris despre proiectul unei Dacia foarte mici de oras „o mica citadina”, cum spun francezii. Exista un astfel de proiect.

Nicolas Maure: Are legatura cu subiectul anterior despre care ati intrebat.

Vlad Barza: Da, insa intreb despre versiunea europeana, nu despre cea indiana.

Nicolas Maure: Daca va fi sa existe, o astfel de masina ar respecta toate normele europene si ar fi destul de diferita de cea indiana. Acum insa investigam daca piata cere asa ceva.

Vlad Barza: Dar exista posibilitatea de a lansa un Duster Pick-Up in stilul celui prezentat sub brandul Renault in America de Sud anul trecut?

Nicolas Maure: Pentru moment continuam conversia de masini impreuna cu carosierul local Romturingia Campulung. Exista acea comanda consistenta de la OMV Petrom. (…) Cautam solutii de a creste capacitatea.

Vlad Barza: Ar fi planuri de a modifica la Romturingia masini pe care sa le aduceti si in showoom si sa le vindeti catre persoane fizice? De exemplu o serie limitata pentru a testa reactiile clientilor?

Nicolas Maure: Vom continua si cu alte companii, in afara de OMV Petrom. Poate intr-o zi vor fi luate in considerare si persoanele fizice. (…) Totusi, masina modificata e clar mai scumpa decat Duster-ul coventional.

Vlad Barza: De ce credeti ca multi tineri din Romania prefera o masina straina second-hand in locul unei Dacia noi la 8-9.000 euro.

Nicolas Maure: Cred ca era adevarat in trecut acest lucru, insa nu si in prezent. Ganditi-va ca Duster are capacitati 4×4 fantastice la un pret acceptabil si nu vorbim de o masina low-cost. Avem succes cu masina si in Europa de Vest, iar oamenii de acolo spun ca Duster chiar nu are concurent. Cand vorbim de Sandero, clientii spun ca designul e reusit, la fel si preturile si echipamentele sunt in linie cu asteptarile pietei. Nu vad de ce piata romaneasca nu ar reactiona pozitiv fata de marca Dacia. Avem succes pe piata, iar asta nu se datoreaza unui miracol, ci faptului ca masinile ofera multe lucruri si au preturi bune. Noile Sandero si Logan sunt mult mai reusite decat generatia precedenta si nu este nicio rusine sa le privesti pe strada. (…)

Cand comparam masini Euro 3 sau Euro 4 aduse din Germania si cu peste 70.000 sau 100.000 km cu un Sandero nou, eficient, spatios si adaptat drumurilor din Romania, un Sandero e o solutie mult mai buna decat masina second-hand, mai ales ca are si trei ani garantie. De aceea suntem foarte bucurosi ca Programul Rabla continua si deci reinnoieste parcul auto din Romania unde 3,3 milioane de vehicule au peste 10 ani vechime.

Vlad Barza: Bun, dar si reprezentati ai APIA si chiar ai Dacia au spus in trecut ca Rabla nu ar trebui sa continue fiindca este inficient si creeaza distorsiuni in piata…

Nicolas Maure: Nu faceti confuzie. APIA nu e Dacia. Poate au fost anumite declaratii in trecut, insa credem ca trebuie sa mergem in doua directii: sa reducem importurile de masini uzate si sa continuam reinnoirea parcului auto. Cele doua masuri sunt diferite.

Vlad Barza: Credeti ca programul Prima Masina este unul care va ajuta? Multi tineri nu isi permit sa ia credite pe termen lung, bancile nu s-au aratat interesate de program si a fost si decalat…

Nicolas Maure: Prima Masina va incepe in urmatoarele saptamani. S-au facut schimbari de la primele propuneri si pana la varianta ce urmeaza a fi aplicata. Programul, credem noi, este un bun punct de pornire, insa trebuie sa mai asteptam cateva luni pentru a vedea cum merge. Daca merge bine e foarte ok, daca nu merge bine, va trebui sa rediscutam cu cei de la APIA si de la guvern pentru a vedea cum il putem face mai eficient. La discutii trebuie sa fie si cei de la BNR si cei de la Ministerul Finantelor, dar in prezent scopul programului este sa reduca riscul creditorilor, a bancilor a institutiilor financiare fiindca statul garanteaza 50% din valoarea creditului. Asta e bine fiindca ar disparea rezistenta bancilor care nu ar fi vrut sa dea credite tinerilor. Aveti dreptate: tinerilor reticenti in a lua credite trebuie sa li se explice bine beneficiile unei masini noi si, in loc sa-si cumpere o masina veche de 5.000 euro ar trebui sa cumpere una noua de 7.000-8.000 euro. Ar fi mai multe beneficii: consum mai mic de combustibil, mai putine probleme tehnice, trei ani garantie. Vorbim de lucruri importante.

Vlad Barza: Ati vorbit de mai multe ori despre necesitatea construirii autostrazii Pitesti-Sibiu si ati vazut ca planurile romanilor sunt inconsecvente. Intr-un masterplan era autostrada, in altul era drum expres, apoi din nou autostrada. Cum le puteti explica executivilor de la varful Renault ca Romania e pur si simplu incapabila sa construiasca autostrazi, in timp ce alte tari au reusit?

Nicolas Maure: In primul rand sunt bani la dispozitie pentru autostrazi, atat la bugetul de stat, cat si fondurile europene. Intrebarea e cum sa va concetrati pe proiecte si cum sa le puteti pune in practica intr-un interval de timp rezonabil. Am revenit in Romania in ianuarie 2014, am dezbatut cu autoritatile, cu Ioan Rus si credem ca decizia de a face autostrada, si nu drum expres, intre Sibiu si Pitesti este cea buna fiindca e vorba de Coridorul IV catre Ungaria.

Vlad Barza: Va intrebam fiindca imi imaginez cum Carlos Ghosn (CEO Renault-Nissan – n.r.) este deja suparat ca romanii tot n-au facut acea autostrada pe care o promiteau inca de acum cinci ani. Si ar avea toate motivele sa fie contrariat…

Nicolas Maure: Cum am spus si anul trecut, costurile noastre suplimentare sunt de 30 euro/masina din cauza infrastructurii, dar e un cost pe care inca il putem gestiona. Pentru noi e si o chestiune de ecologie fiindca 2.000 de camioane fac in fiecare saptamana drumul Pitesti-Arad si din cauza deselor accelerari si franari eficienta e mica si consumul mediu de combustibil e mare. E un dezastru, mai sunt si accidente din cauza unor oameni care vor sa depaseasca. Cand vom putea economisi cei 30 de euro vom castiga in lupta competitivitatii cu Maroc si Turcia. Mi-ar placea sa vad autostrada gata pana in 2020 sau cu cat mai mult timp inainte.

Vlad Barza: Da, dar sa fim realisti, ar fi o minune sa fie gata inainte de 2020. Un basm.

Nicolas Maure: Da, insa daca vrem sa fie gata pana atunci, trebuie sa insistam in prezent.

Vlad Barza: Veti avea rabdarea sa nu reduceti capacitatea de productie la Mioveni pana va fi gata autostrada, adica inca 5-6 ani?

Nicolas Maure: E o chestiune care va fi legata de alocarea unor proiecte noi care s-ar putea intampla inainte de 2020, dar si dupa. Cred ca pana in 2020 ne vom descurca, dar daca nici dupa 2020 nu e gata sectiunea, cred ca trebuie sa luam unele decizii. Nimeni la Renault-Nissan nu va intelege dupa 2020 cum de nu exista un sistem minim de autostrazi in Romania.

Vlad Barza: Dar exista discutii pentru alocarea altor modele Renault uzinei de la Mioveni, in afara de cele care se produc si cu sigla Dacia? Ma gandesc la Clio, la ceva modele Nissan, exista macar discutii pe subiect.

Nicolas Maure: Da si s-ar putea intampla chiar inainte de 2020. E inca prea devreme sa dau detalii, insa lucram la noi concepte, noi tipuri de caroserie. Nu va ganditi la o decapotabila (…) E vorba de concepte noi de volum mediu sau ridicat ce ar putea fi alocate uzinei pe langa cele existente acum (sedan, hatchback, Duster). Lucram la asta si e vorba de proiecte pentru 2018 si 2019, adica inainte de momentul de referinta 2020. Ne vom intalni bucurosi cu reprezentanti ai guvernului pentru a explica deciziile, impactul s a m d. Nu venim cu nicio amenintare, ci vrem sa avem o discutie matura cu guvernul in legatura cu lucrurile aflate in joc. Pana acum discutiile au fost bune cu autoritatile romane, suntem multumiti ca Sibiu-Pitesti va fi autostrada, insa important e sa fie gata in timp util.

Vlad Barza: Din ce inteleg, la Mioveni nu veti lua masuri radicale anul acesta. Nu va scadea puternic productia si nu faceti nici concedieri. Deci e un an linistit…

Nicolas Maure: Cautam solutii amiabile pentru a mentine productivitatea uzinei. Cand zic amiabile, ma gandesc la solutii acceptate de companie, angajati si sindicat. Acesta e cel mai bun caz si daca nu reusim, trebuie sa luam masuri mai dure.

Vlad Barza: Va temeti ca productia lui Sandero va fi in viitor mutata in totalitate de la Mioveni in alta parte. De exemplu Maroc?

Nicolas Maure: Nu! Numai daca s-ar intanpla un eveniment exceptional. Insa vreau sa revin la numarul de angajati: exista angajati de 60, 62 de ani in uzina. Stiu ca pensiile nu sunt mari in Romania, insa daca acesti oameni se pot pensiona anticipat in conditii bune, toata lumea ar avea de castigat. Acum Renault are in total 16.600 de angajati in Romania, dar nu as putea sa spun daca la final de an vom fi tot atat de multi.

Lasa un comentariu