Acasa Carburanti Cât de periculos este GPL? Dar GNC sau GNL? Riscuri și beneficii

Cât de periculos este GPL? Dar GNC sau GNL? Riscuri și beneficii

de Adrian Mitrea

Cât de periculos este GPL? Dar GNC sau GNL? Acestea sunt întrebări esențiale după tragedia din Crevedia. Riscurile și beneficiile acestor combustibili alternativi sunt bine studiate și documentate. Iată ce e bine să știi despre GPL, GNC, GNL. Care sunt riscurile și beneficiile? Cum să te ferești de probleme.

GPL

GPL (Engleză: LPG) vine de la Gaz Petrolier Lichefiat. El este obținut în urma procesului de rafinare a petrolului. În România e foarte răspândit pe automobile, iar statisticile nu pot cuprinde, real, dimensiunea parcului auto alimentat cu GPL. Statistica include doar mașinile echipate cu GPL din fabrică. Toate celelalte trec pe lângă centralizatoarele INS sau DRPCIV. Nu e nimic ilegal în asta, e vorba strict de pașii administrativi care fac o mașină echipată cu GPL post-vânzare (after-market) greu de cuprins în statistici. Doar Registrul Auto Român (RAR) are, teoretic, aceste date.

GPL poate fi un combustibil alternativ periculos pentru că are putere calorică ridicată și pentru stă la nivelul solului în caz de scăpări (nu se evaporă ușor). GPL este o combinație de propan și butan. E puternic inflamabil și exploziv. Spre deosebire de GNC sau GNL, specificul GPL ține de faptul că este de două ori mai greu decât aerul și stă la nivelul solului. Se disipă mult mai greu în caz de scurgeri, ceea ce îl face periculos. Este unul dintre motivele pentru care mașinile cu GPL sunt interzise în parcările subterane.

Folosit în siguranță, GPL are avantajul prețului redus și a proprietăților de ardere foarte bune. Un automobil echipat cu GPL – la bază fiind de fapt o mașină pe benzină – este mai economic și mai ecologic decât atunci când funcționează cu benzină.

GNC

GNC (Engleză: CNG) vine de la Gaz Natural Comprimat. Adică un combustibil gazos, natural, format preponderent din metan. E sensibil mai ecologic decât GPL, dar și mai scump. Totodată, puterea calorică este mai redusă. Nu e toxic, nu are gust și nici miros.

Două mașini identice, dar una echipată cu GPL și cealaltă cu GNC, vor parcurge distanțe diferite. Mașina cu GPL va avea autonomie mai mare decât cea cu GNC (considerând că ambele au aceeași capacitate a rezervorului).

Mașinile care funcționează cu GNC sunt mai rare. Sunt mai scumpe, au autonomie mai mică, costul de operare este mai mare. De aici și situația de piață clară în favoarea GPL.

Marele avantaj al GNC ține de periculozitatea mai scăzută. Are o putere calorică mai mică și este mai ușor decât aerul – deci se disipă mult mai repede. De aici vine și siguranța mai mare în exploatare, față de GPL.

Totuși, nu mai târziu de primăvara lui 2023, în România a fost un caz răsunător de automobil alimentat cu GNC care a explodat în timpul alimentării.

GNL

GNL (Engleză: LNG) este un Gaz Natural Lichefiat și este cel mai rar întâlnit pe autovehicule individuale. Motivele? Costul, complexitatea instalațiilor de transport, stocare și consum. Și GNL este mai ecologic decât GPL. Totodată, GNL este superior „fratelui gazos” GNC, din perspectiva puterii calorice.

Dar din motive de cost și complexitate nu este foarte răspândit pe autoturisme, însă destul e destul de comun pe vehicule grele și utilaje.

Cât de periculos este GPL? Dar GNC sau GNL?

Toți cei trei combustibil alternativi – GPL, GNC, GNL – pot fi periculoși. Dacă instalațiile de stocare și transport sunt defecte, se pot întâmpla tragedii. La fel și în cazul manipulării necorespunzătoare la transport sau alimentare.

Cel mai important este nivelul de responsabilitate individual în interacțiunea cu acești combustibili.

Utilizatorul unui autovehicul alimentat cu GPL, GNC sau GNL e bine să știe că o defecțiune oricât de mică poate provoca o tragedie: explozie, incendiu. Lucru care nu poate fi spus despre motorină, spre exemplu, care are un potențial exploziv mult redus.

La fel și tehnicienii care manipulează acești combustibili: ține de ei să respecte toate normele de siguranță. Unele sunt impuse prin lege, altele sunt „doar” extra recomandări de siguranță. Dacă sunt încălcate, gata tragedia.

Apoi urmează responsabilitatea entităților juridice (firmelor, regiilor, etc…) care folosesc GPL, GNC sau GNL într-o formă sau altă. Fie că-l vând, transportă sau consumă, responsabilitatea entității care are de-a face cu acești combustibili este foarte mare.

Vin la urmă mecanismele de control guvernamentale și locale. Statul trebuie să prevină tragediile prin aplicarea legilor. Legi care ar trebui să fie clare și ușor de urmărit de entități și individizi.

E lesne și dureros de observat că breșe în ceea ce privește responsabilitatea individuală, a firmelor și a statului pot duce la tragedii de amploare.


Mașina electrică perfectă nu există încă

Cât costă o baterie de mașină electrică în 2023? S-a ajuns la circa 155 USD pentru 1 kWh


16 comentarii

Ipse Anton 30 august 2023 - 18:04

Densitatea GPL nu este de două ori mai mare decât a aerului. Mai multă rigoare nu strică.

Reply
Adrian Mitrea 31 august 2023 - 00:06

Aștept cifrele.
Până una alta, informația e liberă și este așa cum scrie orice resursă națională și internațională: GPL este de aproximativ două ori mai greu decât aerul.
Aștept informații din alte păți și link către sursa/sursele care consemnează altceva decât asta.
Mulțumesc!

Reply
Ovidiu 5 septembrie 2023 - 15:40

Densitatea GPL comerciala e reglementa de Decizia nr. 968/2006 privind aprobarea Codului tehnic al gazelor petroliere lichefiate (GPL) si prevede un raport cu aerul de 2,07:1 pentru butan si 1,56:1 pentru propan, plus aproape 20 de alti parametri de calitate pentru a putea fi comercializati. Decizia e publica, poate fi consultate online la o simpla cautare 😉

Reply
ady 30 august 2023 - 20:21

suntetj niste idioti gpl merge de peste 50 de ani si accidente grave nu au fost de fapt cred ca a-ti fost platiti sa mintiti lumea gpl instalat din fabrica pe masina poate parca oriunde

Reply
Gabi 31 august 2023 - 12:46

Subscriu…

Reply
Ovidiu 5 septembrie 2023 - 15:42

la fel cred ca au zis si aia de la Crevedia: de 3 ani tot tragem gpl dintr-o cisterna in alta si nu s-a intamplat nimic… niste idioti ai care vin sa ne verifice. De asta toate parcarile subterane din spatiile comerciale interzic accesul vehicolellor pe baza de GPL…

Reply
Andrei 30 august 2023 - 22:12

Sunt interzise in parcari subterane dar tot intra. Vineri dupa masa era un miros foarte puternic de gaz in parcarea subterana de la piata Obor. Am anuntat BGS. Si nu am fost singurul care a sesizat. Ar trebui ca masinile cu GPL sa aiba numere de inmatriculare de culoare diferita, cum s-a procedat si la masinile electrice.

Reply
Adrian Mitrea 31 august 2023 - 00:00

Așa este, tot intră. Ideea e: un număr de înmatriculare de culoare diferită stopează defecțiunile? Sau îl împiedică pe utilizator să folosească mașina în continuare, chiar dacă se scurge GPL din ea? Eu cred că nu.

Reply
Goe 13 octombrie 2023 - 15:20

dar un sistem simplu poate citi si culoarea (numarul e deja citit automat la cele cu plata) sau un portar instruit ce sa lase si ce sa nu

Reply
Adrian Mitrea 13 octombrie 2023 - 20:04

M-am oprit la „un portar instruit”. Ok. Unul poate găsești. Dar mai mulți… Vise!

Reply
Dan 30 august 2023 - 22:35

Un articol slab. GPL ete xel mai raspandit in Europa.cu foarte putine accidente. Este o prostie sa spui ca nu se stie xate masini cu GPL circula. Dupa montare. ,obligatoriu treci pe ka RAR, fiind o interventie asupra motorului GNC este MULT mai periculos, o butelie avand 27 de atmosfere. GNL nu am vazut nicaieri in Europa, nu stiu de unde ideea xa e cel mai raspandit. GPL e peste tot.

Reply
Adrian Mitrea 30 august 2023 - 23:58

Citat din articol:
GNL (Engleză: LNG) este un Gaz Natural Lichefiat și este cel mai rar întâlnit pe autovehicule individuale.
Deci… cine a spus că e cel mai răspândit?
Iar cu numărătoarea, degeaba treci pe la RAR dacă raportările (statistica) despre tipul de motorizare este dat publicului de altă entitate, respectiv DRPCIV. Iar DRPCIV știe doar de mașinile cu GPL din fabrică, de aici și raportările eronate despre câte mașini pe GPL circulă în România.

Reply
Gabriel 31 august 2023 - 12:54

Batei campii. Nu poate exista scurgere de GPL la masina. Rezervorul are supapa de siguranta si daca scade presiunea in instalatie aceasta se inchide automat. Nu am auzit sa explodeze masini cu gpl indiferent daca instalatia a fost instalata direct in fabrica sau a fost instalata la un service autorizat. Pe Dacia 1310 am avut GPL si am mers cu ea peste 200k km fara probleme. In schimb am vazut internetul plin de masini electrice care s-au aprins cand se aflau la incarcare. Acum, a explodat o cisterna pentru ca cineva nu a respectat cateva reguli simple , care trebuie respectate si cand se manevreaza butelia de la aragaz.

Reply
Vasile 31 august 2023 - 18:05

În concentrație de 8% in atmosfera se autoaprinde . Sigur sunt multe elemente de siguranță , dar după cum am văzut în filmuleț cei care operează nu sunt total atenți și conectați la activitate se pot întâmpla grozăvii . S a văzut în filmuleț : cum sa stai sin cabina așa că ori fara sa vezi că sub mașina curge combustibil când asfaltul este încins ? Cum sa nu fii echipat cu costum de protecție adecvată și de unde au apărut cei doi operatori la cisterna când s a aprins când cel puțin unul trebuia să supravegheze ?

Reply
Sebi 19 septembrie 2023 - 21:08

Tragediile pot fi prevenite printr-o combinație de informare corectă, responsabilitate și control riguros din partea autorităților. Fiecare dintre noi are un rol în asigurarea siguranței. Mulțumesc pentru aceste informații esențiale!

Reply
Mara 15 octombrie 2023 - 15:24

S-au trezit toti desteptii, in frunte cu cei de la Gigi TV, ca e periculos GPL-ul si CNG-ul si benzina si viata…luati bastonul si asa o sa traiti 1.000 de ani…Reamintesc stersilor pe creier ca la Crevedia a explodat o CISTERNA nu un rezervor auto, nu o butelie de aragaz…

Reply

Lasa un comentariu