Coridorul de transport România-Spania al Maty Express a început dintr-o nevoie punctuală, de coletărie. Așa se conectau românii plecați la muncă în Spania cu familiile lor rămase acasă și invers. La peste 20 de ani de atunci, George Mihai Matei, directorul Maty Express, povestește cum au fost începuturile și cum a ajuns firma de transport cu portbagajul la camioane Ford Trucks F-MAX. Totul în #TruckLife ep.14: Coridorul România-Spania.
Transcript video #TruckLife ep.14: Coridorul România-Spania
George Mihai Matei – general manager Maty Express
Cine suntem? Maty Express… Pe scurt, ce facem e… transport de aproape orice încape într-un camion, Spania-România.
Avem în prezent 9 camioane.
Firma a luat naștere prin… identificarea unei nevoi, acum 20 și ceva de ani. Este un business de familie.
M-am alăturat companiei când eram mic, având în vedere că e un business de familie. Și atunci am intrat vrând-nevrând în acest business. De zece ani de zile mă ocup eu.
A plecat de la portbagaj, când taică-meu se întorcea din Spania, și identic făcând… nevoia… s-a mai dus încă o dată, mergea în vizită la frate-său, s-a mai dus încă o dată, iarăși a venit cu portbagajul plin și la încă 1-2 ture a zis… „Băi, ia stai că e un business aici!”
Atunci și-a luat prima dubă. Volumul crescând… OK… s-a trecut la două dube, s-a trecut la trei dube, a început să aducă toți prietenii… „Hai cu mine să aducem colete… Hai întoarce-te…”
Atunci dura transportul coletelor… pleca o dată pe lună. Dura o lună să le livreze. Încet, încet, tot crescând, am ajuns la un moment-dat că… „Bă, ce facem?! Mergem cu 7-8 dube prin Europa? Hai să luăm un camion!”
Primul camion
Acolo… aia a fost primul pas până la transportatorii mari… Inițial… nu era deloc eficient. Bineînțeles, crescând așa organic și printre vecini și hai cu ăla, hai cu ălălalt…
Nimeni nu ținea cont de costuri, nimeni nu urmărea să umple camionul ăla… erau alte vremuri. Prețurile erau mult mai mari.
Atunci mergeam cu 3 Euro pe kilogram și motorina era 30 de cenți, 40 de cenți… Iar acum, ca să vă faceți o idee, s-a ajuns să se meargă cu 1,50 Euro… 1,20 Euro pe kilogram, după 20 de ani, și cu motorina ajunsă la 1 Euro și ceva. Cu salarii și așa mai departe.
Adică era piața la început atunci, era loc, nimeni nu ținea cont de costuri la camioane.
Încet, încet, am mai cumpărat al doilea camion, ca să meargă pe două sensuri, unul pleacă din Spania, unul pleacă din România, am trecut la transporturi săptămânale…
E, și pe măsură ce piața a crescut, s-a dezvoltat, bineînțeles că a început să ne forțeze și pe noi să fim mai eficienți.
Prețuri tot mai mici
Prețurile au început să scadă, nu mai puteai să te plimbi cu TIR-ul gol prin Europa că, normal, este stupid, dar… la momentul respectiv nimeni… când crești așa cu business-ul, încet, încet, îți ia un pic până să te lămurești.
Cumva noi eram canalizați numai pe partea de coletărie și atunci am zis OK, hai să vedem dacă tot avem astea două TIR-uri și am început să… văzând că lucrurile merg…
Hai să mai luăm un TIR care să meargă numai pentru mărfuri.
Am mai luat unul, am mai luat unul, cumva a crescut… bine… cu provocările de rigoare. Mai iei un TIR, mai iei un TIR, după aia încep să apară lipsurile de motorină, de care nu știai până atunci, după care încep să apară diverse alte probleme… stai că-i marfa, nu e marfa… stai că șoferul, diurna, stai că…
În fine, au fost mai multe lucruri, am aflat o grămadă de costuri ascunse pe care a trebuit să le identificăm, dar… cumva după aia a fost creșterea organică.
Unde activează Maty Express?
În România HUB-ul este la Brașov și mai avem un partener în Arad. Deci cumva astea sunt cele două HUB-uri, Arad și Brașov, iar în Spania avem în Barcelona, Madrid și zona Valencia, în Castellon de la Plana.
Activitatea în sine este frumoasă.
Da… Și provocările și pe măsură ce reușești să depășești tot felul de obstacole care inițial îți par… de netrecut și că gata, e capătul Pământului… pe măsură ce le depășești și vezi că nu era dracul atât de negru… întotdeauna există o soluție… E frumos!
Plus, faptul că aduci – mai ales pe partea de coletărie – și vezi oamenii mulțumiți și recunoscători pentru serviciile pe care le oferi… E un lucru care te umple, așa.
Cum a început relația cu Ford Trucks și cum decurge?
Cu Ford Trucks am ajuns să colaborăm întâmplător. Toate cele 9 camioane sunt Ford Trucks.
Am început de la unul de test și, încet, încet am schimbat toată flota, iar inclusiv noile camioane aduse în flotă au fost tot de la Ford.
De ce le-am ales… No… le-am ales pentru că, la momentul respectiv – și în continuare, că și acum continuăm să cumpărăm de la ei – au bifat cam tot ce aveam noi nevoie.
Aveam nevoie de cabină mare, puterea motorului era OK, consumul era ce aveam nevoie și era în… bugetul… un preț mult mai corect față de restul pieței.
Și atunci prețul era OK, restul le bifa, și am zis OK, hai să încercăm, chiar dacă era un nou intrat pe piață și în domeniul camioanelor, cel puțin pe ce facem noi, transport internațional, nu se știa de ei.
Service-ul „se mișcă”
La service-ul Ford Trucks am apelat și apelăm. Apar tot felul de probleme, unele mai mărunte, unele mai mari… Partea bună și pozitivă este că… se mișcă.
Adică avem interlocutor. Lăsând la o parte situații și excepții… când apare ceva, de regulă se rezolvă. Inclusiv în Europa, inclusiv în țară. De câte ori a fost nevoie, s-a intervenit.
Avem nevoie, se mai strică una-alta la ele… dar se rezolvă cam în aceeași zi, a doua zi.
Până acum niciodată nu ne-a încurcat fluxul și timpii de tranzit ca să nu reușim să ne facem treaba în continuare.
Care sunt problemele pe care le aveți?
În momentul de față, cea mai mare problemă este de cash-flow.
Cu scumpirile astea constante la combustibil… având în vedere că în transporturi încasăm destul de târziu… termenele de plată se întind de la… în cazurile optimiste și fericite de la 30 de zile și ajung până la 60-70… depinde cum… în funcție de clienți.
Combustibilul, scumpindu-se enorm de mult în ultima perioadă… pe măsură ce noi încasăm, nu mai ajungem să… adică plătim combustibilul și în loc să-ți rămână diferența pentru restul cheltuielilor, constați că nu-ți mai ajunge de nimic.
Cam asta ar fi. În momentul de față cash flow-ul este cea mai mare problemă.
Unde vă vedeți peste 10 ani?
Sper pe o plajă pustie… acolo mă văd peste 10 ani. Nu. Nu chiar pustie… Aah… măcar la dublul activității, adică să avem măcar 20 de camioane…
Am reușit să ne creem și baza de clienți, care apelează numai la noi, nici nu mai trebuie să mergem pe cele mai mici prețuri, pentru că lucrăm cu clienții noștri care apreciază punctualitatea, seriozitatea, nu neapărat prețul cel mai mic.
Și așa am ajuns la zece TIR-uri, 20 de dube, sedii în Spania și în România, și sperăm noi, mult mai multe în viitor.
V-ați gândit vreodată să faceți altceva sau să faceți lucrurile diferit?
M-am tot gândit, bineînțeles, să fac altceva… am făcut diverse „altceva”… dar… ce aș fi făcut diferit… aș lua deciziile mult mai repede, nu m-aș mai aștepta să se schimbe oamenii…
Am constatat în timp că nu se întâmplă și… aș asculta mai mult de instinct.
Dacă vreau să fac o schimbare, aș face-o acum și n-aș mai amâna-o pentru că până la urmă tot acolo se ajunge.
Claudiu – șofer Maty Express
Eu conduc camioanele de când le-au adus la Maty, acesta este primul camion, pe care l-am preluat la 0 km.
Înainte de Ford am mai condus Volvo, Scania și DAF.
Din punctul nostru de vedere, al șoferilor, camioanele Ford Trucks sunt foarte OK deoarece au spațiu, mai ales că noi mergem în echipaj.
Eu am 1,83 m și stau în picioare în cabină, frigiderul este destul de mare, iar confortul este destul de OK.
Cele care au în dotare tehnologia LED se văd foarte bine, nu este așa obositor.
În principiu în echipaj se merge program de 21 de ore și mergem și noaptea și ne ajută acest lucru.
Într-o cursă facem aproximativ 7.500 de kilometri. Cel mai lung drum a fost Brașov-Sevilla.
Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul CEFIN Trucks, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).
Filmat și montat de Marius Stoianov.