Volkswagen ID.3 parcat 6 zile – cea mai lungă staționare de până acum – este un bun prilej de a vedea dacă o mașină electrică „fură” curent atunci când stă nemișcată mai multe zile la rând. Pierde curent din bateria litiu-ion de tracțiune sau nu? Mașina de față este din 2020, are peste 50.000 km la bord și o baterie de 58 kWh (capacitate netă). Niciodată, până acum, n-a stat parcată mai mult de 2-3 zile.
Fenomenul de pierdere a energiei din baterie, în staționare, este adesea semnalat de utilizatorii de Tesla. Fiindcă modelele acestei mărci sunt răspândite, iar Tesla se bucură de atenție deosebită, cumva s-a încetățenit ideea că bateria unei mașini electrice se descarcă atunci când staționează mai mult timp.
Tesla și restul lumii
Explicația este simplă și se găsește în documentațiile tehnice ale mașinilor electrice. Concret, în manualul de utilizare al unei Tesla Model 3 (pagina 184) vei găsi informația că mașina poate pierde circa 1% din baterie pe zi (24 ore). De ce? Fiindcă anumite calculatoare nu se opresc niciodată, ci mai degrabă „dorm” sau „hibernează” (sleep). Acest lucru presupune un oarecare consum de energie. Această soluție inginerească permite pornirea mai rapidă a sistemelor mașinii și a tabletei atunci când șoferul intră în mașină.
„Restul lumii”, adică ceilalți producători auto, inclusiv Volkswagen-ul de față, au ales soluția tehnică prin care calculatoarele mașinii se opresc complet după ce mașina este încuiată și se scurg circa 15 minute. Astfel, este evitată pierderea de energie din bateria de mare voltaj. Dar apare inconvenientul că, la fiecare pornire a mașinii, sistemele (în special tableta multimedia) vor reacționa mai lent în primele 30 de secunde după descuierea automobilului (faza de boot).
Acest mic test de staționare, de 6 zile, arată că nivelul de încărcare al bateriei se păstrează. Dar mai arată și că autonomia poate fi diferită, cu același nivel de încărcare al bateriei. Dacă se schimbă condițiile meteo, recalcularea autonomiei se face la descuierea mașinii.
Volkswagen ID.3 parcat 6 zile
Mașina din micul experiment, parcată 6 zile, a menținut un nivel de încărcare al bateriei de 63%. Autonomia inițială era 195 km, la 15 grade Celsius.
Cu ocazia revenirii la mașină, autonomia afișată (estimată) era 193 km – deci foarte aproape de valoarea cu care a fost lăsată parcată (195 km). Dar, în decurs de câteva secunde după descuiere, autonomia a fost recalculată la 169 km. De ce? Pentru că temperatura exterioară a devenit 1,5 grade Celsius.
Dacă temperatura ambientală ar fi fost aceeași, autonomia estimată n-ar fi fluctuat deloc.
Așadar, în cazul de față, o diferență de 13,5 grade Celsius (în minus) a făcut ca autonomia să scadă cu 26 km. Recalcularea autonomiei, desigur, se poate face și invers (în plus) dacă se îmbunătățește vremea față de condițiile de referință.
Cel mai important este ca software-ul mașinii să evalueze corect condițiile actuale. Contează mediul (vremea), drumul (regimul de viteză, elevația) și stilul de condus. Luate în calcul toate, cu un algoritm bun, estimarea autonomiei reale devine foarte precisă.
Multe dintre mașinile electrice care au versiuni de software aflate la început estimează eronat autonomia. Este și cazul Toyota bZ4X care apare, scurt, în acest clip. Însă prin update-uri constante de software devine tot mai precisă estimarea distanței ce poate fi parcursă.
- Unde am încărcat mașina electrică în 2022 și ce urmează în 2023
- O zi cu mașina electrică
- Test baterie mașini electrice DEKRA pe Volkswagen ID.3 cu 50.000 km la bord
- Rabla Plus 2023: prag de 75.000 Euro ca mașinile electrice să fie eligibile
- Unele mașini electrice sunt mai scumpe în România. De ce?
23 comentarii
Cam abrupt scade autonomia cu temperatura. Deci daca te prinde noaptea pe drum exista riscul sa ramai fara curent mai repede decat ai calculat…
Pai cu masina electrica nu se pleaca noaptea la drum. Nu numai ca mai frig, dar trebuie sa mai aprinzi si farurile 🙂
Mașina electrică este vrăjeala pentru ca peste câțiva ani sa ni le ia pe celelalte și sa ne limiteze și controleze deplasările.O sa va convingeți,timpul este in fata.
Asta nu este degeaba.
https://jurnalul.ro/bani-afaceri/guvern-plan-verde-rutier-interdictii-parcari-orase-923785.html
Wow, cata inteligenta =)))))
Presupun ca nu crezi in covid, pamantul e plat, votezi cu aur, etc
Niciuna,stai liniștit și casca ochii
Si tu cascandu.i ce faci in plus? O sa mergi cu caruta? Cum te feresti?
Ce tantalau ești :)))
Faptul ca nu pierde energie semnificativ in 6 zile de stat este un lucru bun. Din cate stiu acesta este si un atu recunoscut a tehnologiei Li-ion in general fata de vechile tehnologii de acumulatori. Pana una alta daca tii masina nemiscata 3 luni si o gasesti cu bateria descarcata nu e vina producatorului, sa fim seriosi – nu aveai nevoie de masina, taxi si rent-a-car sunt solutiile rentabile pt tine.
Cat priveste scaderea autonomiei cu temperatura si termicele au consum mai mare la 0 grade fata de 20 … aici ramane de vazut la care din ele este scaderea procentuala mai mare – aici banuiesc ca o analiza ar arata ca electricele sunt mai slabute.
Faptul ca pierde energie este un lucru ne-bun. Nu poate fi un atu, decat in comparatie cu alte tehnologii actuale, dar daca asta e tot ce se poate, e grav. In comparatie cu motorul termic e foarte grav. bateria Li-Ion este departe de a fi solutia finala. E bine ca avem osolutie de etapa dar ne asteptam la o solutie mai curata, mai usoara si mai ieftina. In 10-20 de ani tehnologia Li-Ion va deveni mai toxica pentru planeta decat hidrocarburile.
BMSul va consuma energie ca sa protejeze bateria daca temperatura iese din parametrii operationali. Probabil ceva de genul -20 – 40 C. Dar temperatura optima pentru a extinde durata de viata a bateriei este cel mai probabil undeva intre 10 si 30 C. Daca poti sa tii masina in priza, limitata la 80%, este de preferat. Exceptand cazul in care ai de gand sa o folosesti atat de des incat nu va apuca 8 ani.. 🙂
Inapasevedeinvers – pacat ca nu sant multi care sa inteleaga acesr lucru. Daca se va mentine decizia de interzicere a masinilor noi cu motoare termice incepand cu 2035, etse posibil ca dupa cativa ani sa ajunga la concluzia ca masinile electrcie nu sant chair asa de eco cum vor unii sa creada. Plus multe alte probleme indirecte care vor apare prin interzicerea masinilor cu motoare termice.. Din punctul meu de vedere ar trebui lasate sa mearga in paralel, Cine vrea motor termic isi masina cu motor termic, cine vrea electrcia sau pe hidrogen sau ce o mai apare in urmatorii ani isi cumpara masina respectiva.
Merg în paralel până în 2035. Ai 12 ani să te lămurești.
Incepand cu 2035 nu se vor ma comercializa masini noi cu motoare termice, deci singurele masini disponibile care vor iesi de pe banda de productie vor fi cele electrice. Dupa care isi vor da seama ca materia prima pentru baterii devine cam scumpa iar modalitatea de extragere a materiei prime si productie a bateriilor nu este asa de eco.
„Merg in paralel pana in 2013” .. aceeasi comunisti, expriomare corecta gramatical dar fara nici o legatura cu adevarul sau scopul intrebarii de mai sus… „Ai 12 ani sa te lamuresti”… Ca ce? Ca iti iei electrica vrei-nu-vrei?
Am citit de doua ori articolul, mare teapa sant masinile electrice. Dar stiti cum este, fraier nu e ala care cere….
Dacă mai citești încă o dată, de două ori… cine știe ce iese?!
CE ne impune ca pana in 2035 sa renuntam la masinile cu ardere, pentru a limita poluarea dar ceilalti 7,4 miliarde ce fac? Deasupra Comunitatii Europene vom avea aer curat iar in rest va fi poluare?! Vom trai in “laguna curata a Europei Unite”.. SF
Poluarea va ocoli UE, ai sa vezi. Iar fabricile din UE unde se vor construi baterii pt. masinile electrice sant eco toate. Bine, vor consuma o cantitate foarte mare de apa dar asta nu nici o legatura cu ecologia :).
Din experienta proprie: Tesla Model 3 (2021), tinuta nemiscata afara 2 saptamani intre -5 si 5 grade: 2% pierdere. Fara sentry mode, dar cu verificat din cand in cand prin aplicatia de mobil.
Imi place cum toti smecherii cu electrice fac misto de ceilalti cu un aer” inteligent”, desi e clar ca masina electrica este o involutie d.p.d.v al soferului \ proprietarului… evident, masina electrica este clar viitorul, dar ar fi bine sa va temperati „avantul”…. tre’ sa fii cel putin paritinitor (ca sa nu zic prost) sa crezi ca masina electrica în forma tehniologica disponibila aztazi este la fel de comoda ca cea cu motor termic…
Babaieti, aia care tot comentati aiurea la cei care nu sunt de acord cu masinile electrice (ca sosoaca, ca aur ca nu covid ca-s analfabeti si alte cele), oamenii isi spun parerea si eu sunt de acord cu ei intr-o anumita masura: poi in momentul cand peste 50% din masinile din Europa vor fi electrice, cam ce credeti ca va fi cu infrastructura electrica?…ca tot o dati cu masinile electrice-s viitorul; pe bune? poi nu vor face fata retelele electrice; iar ca sa le modernizeze, vor fi necesari bani muuuulti, si ghiciti unde se vor vedea costurile? in pretul curentului; deci despre ce vorbim? plus ca incalzirea globala si alte chestii, aere conditionate la greu, pompe de caldura, toate vor necesita curent; mai adaugam si masinile electrice..Panourile solare sunt inca departe pentru a suplini si pe deasupra iti trebuie tarlale de pamant multe ca sa faci productie , si iar aici ii problema ca nu mai poti cultiva pamantul/agricultura ca pui panouri sa produci energie…masinile electrice nu sunt solutia; asta este parerea mea; poate cele pe hidrogen, desi si ala consuma combustibili solizi, curent in varianta cu electroliza..deci eu zic ca mai incet cu pianu pe scari..Plus asteptatul la coada la incarcat…paote imi spuneti si mie cum va fi pe autostrazi, in occident(ca la noi nu are rost sa ne gandim inca) cand veti sta la incarcat baterii…cam cate hectare de pamant vor avea statiile de incarcare ?
Corect. Vin vremuri grele pentru cei care privesc cu frica drobul de sare… 🙂
Ca fapt divers, sunt aprox. 250 de milioane de masini inmatriculate in UE. Pana vor ajunge electricele la 50% mai trec 20 de ani
YO – intr-o buna zi vor intelege unii si ce ai spus tu dar pana atunci trebuie sa se loveasca de toate aceste aspecte. Ca fapt divers, am auzit, nu stiu cat de corecta este informatia, ca un mare producator auto se gandeste sa isi mute productia de electrice in India, este mai ieftin sa produca acolo si sa importe masinile in UE decat sa continue sa le faca in Italia. Daca este asa, atunci problemele pe termen lung, cel putin pentru Italia vor fi mai mari si de alta natura. Dar sant sigura ca ecologistii din UE vor veni cu o solutie pt cei care isi vor pierde locurile de munca.