Volkswagen ID.3 este foarte diferit de celelalte mașini electrice de pe piață, iar în acest material veți înțelege de ce. În esență este vorba despre 1) un interior simplificat și aerisit; 2) încărcare foarte rapidă; 3) baterii climatizate 4) dinamică excelentă asigurată de distribuția optimă a maselor și de roțile motrice spate.
După cum bine știți deja, mă număr printre primii clienți de ID.3 din România. Am urmărit cu mare atenție acest model încă din faza în care a fost prezentat camuflat, iar informațiile erau puține.
Sunt jurnalist auto din 2007 – adică 14 ani în care am acumulat experiență și am învățat la ce să mă uit la o mașină.
Practic, am învățat să-mi dau seama foarte repede care sunt mașinile care au potențialul de a revoluționa industria auto și care nu. Totodată, am învățat să-mi dau seama repede care sunt modele WOW, care sunt „de umplutură” – acolo, să fie – sau care au potențialul să devină eșecuri comerciale.
Volkswagen ID.3 e special
De la bun început mi-am dat seama că ID.3 este o mașină care va schimba fundamental industria auto, dar și marca Volkswagen, plus toate celelalte mărci ale Volkswagen Group. Aici nu e vorba doar de ID.3 ca model în sine, ci și de platforma sa tehnică, numită MEB – o platformă electrică modulară care poate fi adaptată la un număr mare de caroserii.
Un exemplu de marcă „din afară” care va folosi platforma MEB este Ford – ei vor lansa, în 2023, primul lor model electric fabricat în Europa, care are la bază platforma Volkswagen.
Ajungem iată în punctul în care vreau să vă explic punctual diferențele constructive dintre ID.3 și „restul lumii”. Din foarte multe puncte de vedere ID.3 fixează standardele foarte sus.
Interior simplificat
Interiorul simplificat este o caracteristică fundamental diferită între ID.3 și restul modelelor direct concurente. E nevoie de proiectare de la zero (hardware și software) pentru a crea un interior atât de aerisit și cu atât de puține butoane fizice.
Majoritatea mașinilor electrice din aceeași categorie de preț sau dimensiuni sunt încă pline de butoane fizice. Multe dintre aceste automobile seamănă foarte mult cu mașinile pe combustie lansate înaintea lor.
La ID.3 interiorul este schimbat fundamental. Sunt păstrate doar butoanele fizice esențiale, cum sunt geamurile electrice. Iar butoanele la care umbli rar au fost eliminate, spre exemplu butoanele de climatizare. Cei mai mulți dintre noi lasă climatizarea pe AUTO, 22 sau 23 de grade Celsius. Și așa rămân setările luni de zile sau poate chiar un an.
Ei bine, de ce să vezi mereu toate acele butoane pe care nu le folosești? Exact asta s-au întrebat cei de la Volkswagen când au proiectat această mașină.
O poveste Apple
Volkswagen nu este Apple, dar modul în care este gândit un produs, la un moment dat, seamănă mult.
Steve Jobs, când a proiectat iPhone împreună cu echipa lui, i-a întrebat pe ingineri și designeri cum să facă un telefon să aibă butoane doar atunci când utilizatorul are nevoie de ele. Să nu arate telefonul ca un BlackBerry, plin de butoane, ci să arate ca ceea știm că azi se cheamă iPhone. Sau „smartphone”. Sunt convins că n-a fost ușor să proiecteze primul iPhone, dar filosofia Apple, cu iPhone, a schimbat definitiv modul în care arată un telefon mobil din acel punct încolo.
O parte din această poveste s-a întâmplat și în procesul de proiectare al lui ID.3. Enorm de multe butoane pot fi eliminate dacă mașina e proiectată inteligent de la început.
De exemplu, din meniu poți seta ca scaunele și volanul să fie încălzite automat, în funcție de temperatura exterioară. La fel și încălzirea geamurilor. Deci… de ce să am butoane pentru aceste comenzi când ele pot fi eliminate, iar funcțiile lor automatizate?
Desigur, în meniu există posibilitatea unor așa-zise setări manuale, în caz de nevoie. Dar ideea care rămâne este că inginerii Volkswagen au avut curaj să automatizeze multe funcții și să elimine astfel multe butoane la care șoferul umblă rar.
Volkswagen ID.3 – fast charge
Primele semnale de înaltă performanță vin de la bateria de Voltaj Înalt (High Voltage) și de la sistemul de încărcare. ID.3 poate fi încărcat cu puteri de până la 125 kW.
În cazul mașinii mele puterea de încărcare este limitată la 100 kW. Dar rețineți valoarea: 100 kW. Majoritatea mașinilor electrice rivale, din aceeași categorie de specifiații și preț, se încarcă de obicei cu mai puțin de atât. De regulă în jurul a 50 kW, deci la jumătate.
Încărcare mai rapidă înseamnă timp mai puțin petrecut la încărcat, cu ocazia drumurilor lungi. Vorbim, așadar, de un sistem de încărcare foarte performant și de o diferență de tehnologie uriașă dintre ID.3 și unele modele rivale.
Bateria Litiu-Ion
Toate aceste performanțe de încărcare n-ar fi fost posibile fără o baterie de bună calitate. Are garanție 8 ani sau 160.000 km. Foarte important, bateria este climatizată cu lichid, asemenea unui motor termic. Lichidul răcește bateria vara sau în timpul sesiunilor de încărcare rapidă, când bateria are tendința să se încingă. De asemenea, același lichid încălzește bateria iarna, când temperatura ambientală este mai scăzută.
Grație bateriei sale climatizate, ID.3 promite fiabilitate sporită în timp și pauze scurte pentru încărcare. Unele mașini din aceeași categorie n-au baterii climatizate – o diferență importantă între ID.3 și „restul lumii”.
Volkswagen ID.3 RWD – „tracțiune spate”
Un alt diferențiator puternic între Volkswagen ID.3 și restul lumii vine de la sistemul de roți motrice spate (RWD – Rear Wheel Drive). În popor i se mai spune și „tracțiune spate”, deși este greșit. Această soluție constructivă se numește „propulsie” – atunci când roțile motrice sunt cele din spate.
Nu doar roțile motrice sunt cele din spate, ci și motorul electric se află tot acolo. Deci nu există cardan, precum în cazul mașinilor pe combuste cu motorul în față și roți motrice spate.
Vă reamintesc că bateria mașinii se află este „în burta”, adică în podea, sub locurile pentru cei 5 pasageri.
Având această dispunere, centrul de greutate este coborât, iar mașina se simte foarte manevrabilă. Îți dă încredere când o conduci.
RWD vs. FWD
Fiindcă roțile spate sunt cele motrice, cu cât accelerezi mai puternic, cu atât mai bună este aderența. În fazele de accelerare masa mașinii se mută spre spate. Adică beneficiază de apăsare suplimentară fix roțile care asigură propulsia.
La o mașină cu roți motrice față aderența se pierde mult mai repede la accelerare. Cu cât mai energică accelerarea, cu atât mai puțină este aderența pentru că masa… greutatea, „pleacă” de pe roțile din față. Ele rămân astfel cu o apăsare mai redusă pe sol, deci aderență mai scăzută.
Pe scurt, construcția cu roți motrice spate îi asigură lui ID.3 un avantaj net în fața multor competitori actuali și viitori. Este o construcție tipică mașinilor de înaltă performanță. De aceea Porsche 911 are roți motrice spate (sau tracțiune integrală), nu roți motrice față (sau tracțiune integrală).
Cine a condus mașini cu roți motrice spate cred că înțelege foarte bine ce spun.
Să sintetizez: interior aerisit, proiectat hardware și software de la zero; încărcare foarte rapidă; baterie climatizată; roți motrice spate – acestea sunt principalele atuuri constructive ale lui ID.3 față de restul „lumii” automobilelor electrice.
Pe măsură ce va trece timpul vor apărea noi modele care cu siguranță îi vor face competiție mai puternică lui ID.3, însă deocamdată este imbatabil pentru că pune toate elementele de mai sus într-un pachet complet, cu un preț de pornire de circa 30.000 Euro (cu tot cu TVA și fără niciun fel de stimulent eco).
Realizarea acestui clip a fost posibilă cu sprijinul Volkswagen România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).
Citește și…
- Mașină electrică în 2021. Unde încarc? Cât costă?
- Volkswagen ID.3 și primele drumuri lungi. Concluzii
- Volkswagen ID.3. Livrarea. A treia mașină electrică în familie
72 comentarii
Fata de Tesla, Volkswagen cu tot Id-ul lor este in epoca de piatra a masinilor electrice. Au procedat exact ca asiaticii care incearca sa copieze, au cumparat niste masini Tesla, le-au dezmembrat, au ramas cateva luni cu gura cascata, si cand au reusit sa o inchida, s-au apucat vartos sa copieze, dar pana la urma a iesit to o copie palida.
Autonomia nemtilor e slaba fata de Tesla, iar softul este rudimentar, sunt cu ani lumina in urma americanilor.
N-as da zeci de mii de euroi pe porcaria asta, cu care risti sa ramai in drum oricand.
cred ca trebuie sa vezi cum ramai cu tesla in mijlocul drumului. e plin de videouri pe net. iar autonomia e tot pe acolo. si nu uita ca tesla e mult mai scumpa. in romania nu primesti inca 10k euro discount.
Gresit – in momentul asta primesti discount – se poate achizitiona prin teslounge – oamenii tocmai au deschis 🙂
Gresit! Nu se poate achizitiona, doar se poate finanta
Asteptam H2! Pana atunci cu actualele electrice sunt bani si resurse aruncate pe apa sambetei.
H2-ul nu se va întâmpla. Deja e de foarte mult timp, Toyota și Daimler au avut mașini cu H2, dar nu prind.
Și mai sunt și aspectele tehnice.
1. Pilele de hidrogen nu produc suficientă putere. Dacă ai nevoie de o putere mare temporară (ca să accelerezi… să zicem), ai nevoie de o baterie extra care să-ți poată da respectiva putere. Regenerative breaking – nu e posibil doar cu H2. Tot îți trebuie acea baterie.
2. Ca să produci H2, se consumă o grămadă de energie. Pilele de hidrogen, de asemenea, au un randament mai mic decât stocarea de energie în baterii. De ex. la o baterie Li-Ion eficiența e de 99%. Încarci o baterie cu 100 kWh, scoți din ea 99 kWh. Asemenea eficiență nu va fi atinsă niciodată pe lanțul cu hidrogen: consumi energie să produci H2, pilele au eficientă 40-60%, etc. ceea ce scade eficiența pe tot lanțul de stocare al energiei.
3. Hidrogenul trebuie stocat la presiuni mari. Nu vrei ca rezervorul de H2 să-ți fie afectat în caz de accident. Sincer.
4. Hidrogenul explodează. Bateriile ard. E o diferență. Plus că la baterii, există noi formule chimice care fac ca bateriile să nu mai fie inflamabile. (e.g. Solid State Baterries care elimină cu totul electrolitul).
Astfel încât vine întrebarea: care e problema cu mașinile electrice? Timpul de încărcare? Tesla are nevoie de 22 de min pentru a ajunge la 80% SoC. ID3 are nevoie de 30 de min. Cât vrei? 5 minute? A făcut Bjorn Nyland test pe ~800km(Porsche vs Model 3) și a ajuns cu 2 minute mai devreme cel cu Tesla. Regulile: mergi legal (maxim 10km/h peste limita de viteză) și te oprești când ai nevoie (e.g. să mergi la baie, să mănânci, să te plimbi). 2 minute la ~ 800km!!!
Bani aruncați pe apa sâmbetei: zi-le asta celor de la 1. Tesla (no comment) 2. VW 3. Daimler – nu mai fac nimic pentru ICE-uri, zic că vor avea numai EV-uri 4. Ford care face fabrică de 1 miliard în Germania pentru producția de EV-uri. 4. Amazon – și-au comandat o flotă de nu știu câte dubițe electrice 5. Volvo (Polestar) 6. Apple 7. Sony… Ordinea e complet aleatoare. Dar tu știi mai bine decât toți cei menționați mai sus. Eu zic să te duci pe un post de CTO la oricare din cei de mai sus. Să le spui că aruncă banii inutil.
Du-te si spune-le si nemtilor teoriile tale. Fraierii si-au propus ca program de tara sa re-electrifice toata Germania si sa treaca transporturile pe baza de H2.
Vezi ca ministerul sporturilor din DE are in utilizare de cativa ani niste Hyundai-uri pe H2 si n-au sarit in aer!
Toyota si Honda produc in USA masini pe H2 si sunt folosite foarte bine (n-a sarit niciuna in aer)! I asi citeste https://automobiles.honda.com/clarity-fuel-cell si https://www.toyota.com/mirai/!
Daca vrei te pun in legatura cu un fabrican malaesyan care produce H2 sub forma solida.
Mai schimba si tu site-urile pe care le urmaresti, sau schimba provider-ul!
Mdap… deci Mirai a fost produs în număr de 11.000 din 2014 până în 2020. Nu pe lună, nu pe an, număr total de mașini vândut world-wide, în toți cei 6 ani de producție.
Lasă-mă cu blah blah blah-ul corporatist al nemților de genul: facem o strategie ca peste 30 de ani să avem o strategie. Strategia lui Musk a avut 3 linii: „Build sports car. Use that money to build an affordable car. Use that money to build an even more affordable car.” Până acum strategia asta în 3 linii le-a dat-o tuturor peste nas. Strategia nemților e corporatistă 100%. Am destule din astea la serviciu ca să le miros din prima. Prima măsura a nemților: „Measure 1: A better framework for the efficient use of electricity from renewables”. Bullshit corporatist. Strategie „a la Musk” ar fi fost: 1) Build renewables 2) Better storage solutions. That’s it! Apropo: că tot vorbim de nemți: știi că DHL și-a făcut propriile dubițe electrice. Ups!
Cât despre H2 care explodează: uite aici https://www.electrive.com/2019/06/11/norway-explosion-at-fuel-cell-filling-station/
Se pare că nu înțelegi nimic: Nu produc H2 solid. Temperatura la care hidrogenul devine solid e -259C (ca referință -273.15 e zero absolut). Produc un fel de burete care reține H2 și pe care-l eliberează când e încălzit. Asta poate rezolva (parțial) o problemă din toate celelalte menționate de mine (și anume stocarea). Nu rezolvă problema producerii H2, nu rezolva problema eficienței pilelor, etc. Totul se reduce la eficiență: Cineva îmi produce curent electric, vreau să merg cât mai mult cu el (cât mai eficient). Opțiunea 1) Produs curent electric, folosit pentru produs H2, stocat, convertit H2 în electricitate, învârtit motor este muuult mai ineficientă decât opțiunea 2) produs curent electric, stocat în baterii, învârtit motor.
Nu zice nimeni că nu există viitor pentru H2. Doar că nu în mașini. Cât despre schimbat sursa, mulțumesc de sfat, dar se pare că tu ești cel dezinformat (auzi la el: H2 solid… wow… this is a new level).
in acest moment H2 se produce exclusiv din hidrocarburi iar consumul energetic la producere este fabulos, mai mare decit energia data de H2. Atita vreme cit nu vom avea energie nucleara de fusiune pentru electroliza apei si celule de combustie pe hidrogen, hidrogenul va fi o gluma buna si, vai, extrem de costisitoare. Care consuma mai multe resurse decit produce. Apelam deci la OTHER PEOPLE MONEY. Iar pentru chestia aia cu H2 solid ar trebui sa mai treci o data prin scoala.
Ti se pare ca exista ceva cu randament peste 100%? Evident ca energia folosita poentru producerea H2 e mai mare decat energia lui, oare la o centrala termica pe gaz sau carbune unde randamentul e sub 50% daca e nou-nouta cum e? Sau la centrala atomica daca nu folosesti apa incalzita la altceva, te mai chinui sa o si racesti
Mai citeste si https://us.yahoo.com/finance/news/nikola-announces-hydrogen-fuel-cell-132927914.html. pentru o informare corecta si de actualitate!
Eu nu am reusit sa configurez ID.3 la 30 mii EUR – pretul mentionat in articol.
Cea mai ieftina varianta a fost 34 mii EUR. Pretul incepe de la 31.400 si se pare ca adauga automat pachetul City in valoare de 2500 EUR.
prezentul arata ca masinile electrice sunt deocamdata inca niste jucarii scumpe si chinuite in existenta lor … cutiute tot mai mici si mai aiurea … toate migreaza spre automat … iar masinaria decide ea ce-ti-ari place si ce ti se potriveste … de fapt (adica) constructoru’, care pretinde bani pe chestiile astea …
Sigur ca toti migreaza spre automat. Automat in sensul ca daca vrei lasi clima pe 22 grade si incearca masina sa iti faca 22 grade constant sau daca vrei tu neaparat sa tot dai ON/OFF ai si posibilitatea aceasta.
La fel si cu cutia automata…tot auzi oameni ca ei vor sa aiba control. Pai tu ca om schimbi viteza cam in 0.7 secunde (cei mai buni piloti) pe cand masina schimba in 0.1 secunde. In plus, majoritatea masinilor cu cutie automata au si optiunea de secvential (te lasa sa schimbi tu manual vitezele) deci nu vad de ce unora le lipseste ambreajul si sa tot frece acolo maneta in cutia de viteze…
Constructorul nu a impus continutul dar s-a bucurat sa ofere conditii „deosebite” la achizitionarea masinii.
Sau poate nu e achizitionata, ti-au dat-o la usa garajului.
Vezi că avem pe site și materiale cu Ford, dacă ai ceva cu Volkswagen 🙂
https://0-100.ro/2020/11/18/test-drive-ford-puma-st-2020/
P.S. Vrei să-ți dau contractul de leasing pe mail?
Incearca tractiunea pe spate la munte iarna pe zapada si gheata si apoi sa ne povestesti daca scapi intreg.
Cica eficienta tractiunii spate, bla, bla. Autorul nu pomeneste de BMW, care a introdus sistemul xdrive la aproape toate modelel, cererea tractiunii integrale fiind foarte mare. Nu pomeneste de probleme de stabilitate pe carosabilul umed sau cu zapada si gheata. El ne explica ce buna e solutia asta si cat de eficienta este. Pentru impartialiltate ar trebui sa prezinte avantajele si dezavantajele acestei solutii. In mod sigur, nu imi voi achizitiona niciodata o masina cu tractiune spate.
Autorul are BMW i3 de peste 2 ani, 60.000 km. Tot cu “tracțiune spate”.
Și acest ID.3.
Ghici ce, nu-și va cumpăra niciodată mașină cu roți motrice față pentru sine. A avut în trecut, nu mai vrea.
Asta nu înseamnă că mașini cu tracțiune față sunt proaste, ci doar inferioare.
Oricum, este remarcabil ca:” În fazele de accelerare masa mașinii se mută spre spate.” Asta s-o fi invatat la cursul de fizica jurnalistica? Mare lucru mecanica asta!
de ce in unele tari are pompa de caldura si in alte tari nu are?
cum afecteaza asta autonomia?
Dezamagitor de slab acest video. Timp pierdut, iar comparatie cu „restul lumii” este exagerata. Nici o mentiune de Tesla la care gasesti aceleasi lucruri: incarcare rapida, layout instrumente revolutionar, etc. Cat despre tractiunea spate remarcile sunt bune dar nicidecum ceva revolutionar. Restul lumii o foloseste demult chiar daca nu exclusiv electric. Felicitari pentru achizitie, cred ca despre asta era vorba in acest material.
Cand nu vor mai costa masinile electrice o mana un picior si un rinichi, ca statului roman nu ii pasa sa dea subventii mai mari de 10 mii euro avand in vedere ca o masina electrica e cu peste 15 mii de euro peste o masina cu ICE la ce ofera ala, vorbim de confort si autonomie, si cand statul va face o infrastructura de incarcatoare, si cand nu se ca mai polua pentru niste baterii de un EV, cat polueaza o masina cu ICE in 3 ani, poate atunci se va merita o EV
Pana atunci e praf in ochi si mult marketing agresiv si sponsori pentru niste situri precum 0-100 care numai laude aduc la adresa EV-urilor
Nu e chiar asa… Da, EV nu au autonomie si chiar daca unele au sistem de incarcare rapid, trebuie sa te organizezi bine inca de la inceputul drumului, sa-ti faci planul unde opresti ca sa incarci si sa te rogi ca statia aceea de incarcare sa functioneze si sa fie libera. Pentru drum lung este discutabil EV deocamdata. In schimb pentru drumuri scurte…Am un VW e-UP. L-am luat pe firma si dupa ce am scazut TVA si cei 45.000 RON + 6.500 (rabla clasic) -2.000 (cat am dat pe o rabla), am ajuns la ~11.500 EUR cost de achizitie al unei masini electrice. Da, e o masina mica dar e ideala pentru oras. In oras (Cluj-Napoca) consuma 20 KWh iarna (merg cu caldura, porniri in viteza etc). Passatul 4 motion 2.0 TDI pe care il mai detin, consuma 10-11 litri motorina in oras. Si ca sa-ti fac un calcul rapid: 20 KWh costa cam 13-14 RON pe cand 10 litri de motorina costa 50-55 RON. Ca sa fiu corect am sa iti dau si cifrele pentru consumul extern. 12 KWh la masina electrica respectiv 5.5-6 la cea pe combustie.Iar vorbim de 8-9 RON vs ~30 RON. Daca mai pui ca EV nu are fltru de motorina, ulei la motor, ulei in cutia de viteze automata (apropo are o singura treapta de viteza), faptul ca electrica franeaza pana la un anumit nivel pur electric cu regenerare de energie electrica (deci uzura mica placute frana), rezulta intretinere mica.
bani, bani, bani…subventii, luat din buzunarul unora si bagat in fitele altora. Nu ar fi mai cinstit sa lesam EV-urtile sa evolueze in stilul lor si sa devina mai eficiente, mai economicoase, mai dezirabile. Maximul de subventie ar fi la lipsa taxelor de medie sau la primariile locale. Plus parcari gratuite pentru el (Ev, nu hibride). Restul…sa-si traiasca traiul cum vor dori.
Pacaleala. Nu faceti greseala s acredeti ca iesiti cu ceva castigati cumparand astfel de masini. Sunt inca fite. Totale. Am facut eu greseala asta si nu ma felicit. Nici macar reduceri nu mai primesc (cum erau cand am luat-o). Iar cu poluarea ramane cum am stabilit. O mutam de colo colo precum caram si tona de baterii de colo colo.
Cum muti poluarea de colo colo? Daca eu am panouri fotovoltaice sau o eoliana sau o microhidrocentrala? Ce poluare produc cu masina?
Ai? Eu nu am. Locuiesc intr-un oras, in centru. Dar daca mai adaugam si „solarele” ieseam si mai necastigator (financiar vorbind). Tocmai ce s-a luat decizia in belgia ca energia produsa de solarele individuale nu mai pot fi stocate in sistem si ca de fapt platesti energie mult mai scumpa la cumparare. Merci.
Dupa cum ziceam…fite. Daca n-ai ce face cu banii dai in stanga si dreapta sa te dai „verde”.
Reclama deșantata pt VW. Majoriatea acestor inovatii sunt reduceri de cost, cu impact negativ asupra ergonomiei si experientei de condus. Dar sunt prezentata ca fiind un mare salt inainte, si , ca urmare, justificare pentru un pret ridicat.
ID.3 e reusit, dar e cam mult sa spui ID.3 si restul lumii. VW incearca sa intre pe o piata inca nedezvoltata a masinilor electrice si o face cu incercari destul de reusite. Ar fi corect sa spui daca clipul e platit sau nu de VW. Eu nu fac comparatie cu Tesla, ca ar fi o gluma, fiind clase diferite. Insa au si altii electrice in aceaasi clasa cu ID.3: Renault, Kia, Nissan, hyundai, Volvo. Nu stiu daca VW e peste, dar daca e, nu e cu mult peste.
Da sunt foarte bune, fac coloana in trafic.
Intre Brasov si Sibiu, coloana, se vede in fata un Papuc cu remorca, cand depasesc ce sa vezi un VW ID incurca circulatia si nu Papucul, care fiind incarcat si cu remorca nu putea depasii. VW-ul mergea la „consum”
Toate comentariile sunt “ observații “ ale unor cetățeni care , din păcate , n-au avut ocazia sa “ zburde “ cu o ciudățenie’ de ev…și opiniile sunt strict subiective și preluate , VW prin ID-uri deschide o noua era in domeniu ….singurul impediment real este cel al stațiilor de realimentare care vor fi greu de susținut dpdv al raportului profit/ investiție 🆗 conduc o electrică de peste 2 ani și in fiacare zi ma bucur de ea , dar am priza normala in curte și o raza de 50 km extra urban ‼️
Prima problema a masinilor electrice este si va ramane in continuare timpul de incarcare. Eu evit sa intru intr-o statie de alimentare clasica atunci cand pompele sunt ocupate (adica cele ~ 3-5 minute de asteptare sunt deja inacceptabile). Imi imaginez statii electrice deja ocupate pentru urmatoarele 2- 3 ore… Acest impediment este mult redus in cazul celor ce locuiesc la casa / isi pot alimenta masina in fiecare seara. A doua problema este necesitatea pastrarii unui regim calm de condus, cu viteze scazute la drum intins, pentru a atinge o autonomie cat mai mare si a reduce timpii morti (de incarcare). Parerea mea este ca Dacia Spring va fi intr-adevar ceva diferit, plasand-o intr-o liga diferita de „restul lumii”, unde, cu tot respectul pentru experienta ta de jurnalist auto, cred ca se gaseste si id3. Pana la incarcarea instantanee (ori foarte rapida), cred ca succesul masinilor electrice va fi asigurat de pretul scazut, ce poate fi obtinut doar renuntand la autonomie si motoare puternice, evident ca tinta va fi masina de oras/naveta – this is the way 🙂 – in opinia (mai putin importanta a) mea dar si a unor producatori precum Renault (prin Dacia) si Mazda (eh, aici cu „ieftin” chiar nu am nimerit-o).
In momentul in care timpii de incarcare nu vor mai fi o problema, abordari Tesla si Ford, cu AI bine dezvoltat, motoare duale si performanta salbatica, vor intra cu adevarat in lumina reflectoarelor. Sunt convins ca, pana atunci, si Volksvagen va face pasi semnificativi in aceasta directie. Poate insa vom fi atat de norocosi incat aceasta abordare sa nu mai fie necesara, prin aparitia unor retele de transport public regional/inter-regional/global de nivel inalt, care sa ne faca sa ne multumim cu banala trotineta electrica pentru feliuta neacoperita 🙂
Din punctul meu de vedere lucrurile sunt simple:
1. Familiile care au nevoie de 2 masini vor opta pentru una electrica – de oras si drumuri scurte si una clasica pt drumuri lungi,
2. Incarcare super rapida la masini cu autonomie de 1000 km nu cred ca se va putea atinge… Pur si simplu o masina cu 1000 km autonomie are nevoie de o baterie enorma de ~150 KWh. Chiar si la o priza de 150KW putere ai nevoie de o ora pt incarcare. 150 KW putere este extrem de mult. Singura solutie viabila (din punctul meu de vedere) ar fi sa existe statii unde sa iti schimbe bateria in 2 minute. O dai pe cea descarcata si iti pune una incarcata…
Poti sa faci un lucru si 50 de ani…daca nu stii sa il faci este degeaba. Asta apropo de experienta ta in presa auto.
Fara suparare dar oricine putea sa scrie aceasta reclama ce o faci la ID3. Ar fii fost corect din partea ta sa si mentionezi asta. Am condus toate electricele de pe piata iar atuu urile pe care le mentionezi tu aici sunt niste bullshit-uri! Si alte electrice de pe piata au interior aerisit, si alte electrice au puterea pe spate. Ori nu ti-ai facut bine temele ori ai facut reclama in cel mai nesimtit mod posibil, si anume sa minti.
Ar fii onest din partea ta sa modifici articolul asta si sa treci date reale, daca tot te lauzi ca esti jurnalist. Fii fair si recunoaste ca e reclama platita.
VW e o firma mare. Nimic de zis. Legenda. Dar ei tre sa pluseze mult ca sa spele din reticenta pe care o am fata de ei.
Din cauza a ceea ce au facut. Unele dovedite, altele doar banuite.
Reticentele mele pornesc de la capitalul de imagine urias pe care il au si si-l cultiva in continuare si la ce „mici marsavii” se dedau:
1. cand Loganul nostru a aparut piata din Germania a tinut neaparat sa-l faulteze (parca de ADAC) cu celebra poveste cu Loganul rasturnat si cu roata de rezerva folosita, Acolo cred ca e mana industriei auto din DE si in ea VW cred ca are un cuvant greu de spus (doar o banuiala)
2. acu cativa ani a fost dovedit in DE ca ADAC a pus VW pe primul loc in topul masinilor cu o spaga inimaginabila: oricum era pe locul intai dar sa fie mai mare diferenta fata de pluton. ??? WTF ??? asta inseamna sa fii mafiot, sa faci arogante.
3. declinul diesel, probabil ca urma oricum, dar asa cum s-a intamplat a fost legat de gatul VW (ghinion) si atarna f greu in constiinta colectiva. Pt ca a fost dovedita o afacere f urata, minciuna pura cu testele de gaze – ceea ce lumea nu putea sa creada. (Daca venea din RO nu din USA scandalul, eram considerati doar corupti si nici macar romanii nu prea se lasau convinsi)
Greseli uriase de atitudine de la o legenda cu asa capital de imagine, fata de care are totusi si uriase responsabilitati. Asa ca nu conteaza doar cu cati KW incarca bateria sau alte detalii ingineresti. Sunt convins ca sunt f buni tehnic. Asta e baza de start nici nu discut. Apoi …
Buna Adrian,
Am citit cu interes articolul (la fel si pe cele precedente despre masinile electrice si destep ID.3-ul tau),dar, din pacate, cred ca esti mult prea optimist in legatura cu cat de special e modelul asta. Da, pentru VW o fi important (e prima lor platforma electrica, dezvoltata de la zero pentru vehicule electrice si nu adaptata), dar pentru cumparatori nu e chiar asa o inovatie si nici nu iese chiar asa de bine la comparatia cu alte electrice.
Sa le luam pe rand:
1. interiorul simplificat -> daca pentru producator e clar o reducere de costuri (mai putine materiale in/pe bord, mai putine cabluri prin spatele bordului, mai putine actuatoare, relee etc.) pe care incearca sa o mascheze prin marketing agresiv („interior aerisit”, automatizarea totala prezentata ca un mare plus), pentru cumparatori nu e deloc bine ca se renunta la controlul simplu , clasic al functiilor din habitaclu. Lasand deoparte reducerea drastica a ergonomiei si cresterea riscurilor de accidente cauzata de „ingroparea” functiilor in spatele unor meniuri pe ecran (cu raspuns tactil aproape zero), pe termen lung ecranul ala care controleaza tot nu e altceva decat un „single point of failure”, care cand se defecteaza face ca tot automobilul sa fie gata de dat la casat. In loc sa poti repara relativ usor un buton sau un circuit care s-a defectat, esti la mana lui VW (sau a oricarui alt producator care adopta stilul asta, ca deja s-au inmultit), care peste 6-7 ani o sa spuna ca nu mai fabrica ecranul respectiv, sau ca nu mai este suportata versiunea software pe care o ai tu etc. Bineinteles, orice reparatie sau upgrade se va face pe bani multi doar la VW, pentru ca avand totul controlat prin software VW va putea restrictiona usor ce service-uri pot face reparatii (inevitabil, orice mica componenta reparata va avea nevoie de „activare” in software). E similar cu ce se intampla acum cu Apple, care da in judecata in stanga si in dreapta service-urile de telefoane care indraznesc sa repare iPhone-uri in loc sa le lase la cosul de gunoi si sa indrume clientii sa cumpere altul. La masini, asta se va traduce prin costuri mari pe termen lung (daca ai de gand sa tii masina pana pica de tot) sau la scaderea pretului de revanzare (lumea o sa stie ca un VW din asta la 7 ani vechime implica bani multi dati pe reparat software).
Evident, functiile la care umbli rar (alea cateva) pot fi mutate in software, dar climatizarea, geamurile, stergatoarele (inca nu la VW, dar Tesla e deja pe drumul asta) trebuie sa ramana pe controale fizice, pe care sa le poti actiona fara sa-ti iei ochii de la drum. Eu pot comuta pe dezaburire doar intinzand mana si rotind un buton, pentru ca am feedback tactil si stiu exact cat trebuie sa rotesc butonul. Daca vreau mai cald sau mai rece (indiferent de motiv), pot regla temperatura fara sa ma uit la butoane, pentru ca stiu exact unde sunt in bord si ce trebuie sa apas/rotesc. Mai mult, feedback-ul tactil imi spune instant daca am apasat/rotit sau nu butonul, spre deosebire de ecran, la care trebuie sa ma uit sa verific daca a inregistrat comanda.
2. Fast Charge -> aici e cu dus si intors, adica te ajuta sa poti incarca repede, dar nu e chiar asa avantajos sa incarci cu puterea maxima de fiecare data. Facand din nou paralela cu telefoanele, o baterie expusa la cicluri de fast charge (amperaj maxim de fiecare data) se va degrada mult mai repede decat una incarcata doar ocazional cu fast charge si in rest cu incarcare mai lenta (nu neaparat din aia de 10-12 ore, dar una de 22 kW sau 50 kW).
3. Bateria climatizata -> aici nu e nicio noutate, nu a inventat VW nimic. Inca de la prima generatie de Nissan Leaf s-a dovedit in practica faptul ca o baterie fara sistem propriu de climatizare se degradeaza foarte rapid si nu rezista pe termen lung. VW foloseste aceleasi baterii ca toti ceilalti (sunt doar cativa producatori de celule Li-Ion automotive) si doar le impacheteaza in ce masina au nevoie. Chiar si softul de management al bateriei e dezvoltat de producatorii de celule si VW (si ceilalti producatori auto) modifica pe ici pe colo cativa parametri, dar in marje relativ restranse.
4. RWD („tractiune spate”) -> daca pentru soferii mai „viteji” RWD inseamna sportivitate, pentru marea majoritate a soferilor o masina cu tractiune fata este mult mai sigura. Argumentul ca se lasa masina pe spate si creste tractiunea la RWD (respectiv, scade la FWD) e valabil doar daca faci „liniute” la semafor. La orice plecare normala ai suficienta tractiune incat sa nu fie probleme, mai ales ca la masinile FWD ai motorul deasupra rotilor, care asigura suficienta greutate pe puntea fata.
In conditii de aderenta redusa (ploaie, noroi, zapada, mazga) RWD te poate invarti intr-o fractiune de secunda daca nu esti atent, in timp ce FWD e mai „iertator” si te scapa din multe belele. Iarna, faptul ca ai tractiune pe rotile directoare e un mare avantaj, mai ales daca nu ai rabdare (chiar si 2-3 zile, uneori) sa se curete drumurile.
In afara de cativa entuziasti care pot conduce in siguranta masini puternice cu RWD si cativa cocalari care cred ca pot conduce RWD dar, de fapt, nu se pricep (si-i vedem la stiri infipti in garduri, stalpi sau, din nefericire, in alte masini), restul de 90% din soferi sunt mult mai castigati si mai in siguranta cu FWD. Ca o anecdota, am vazut mai demult pe cineva care punea lanturi pe rotile din fata ale unui BMW Seria 1 din prima generatie, care e RWD 🙂 Asta ca sa-ti dai seama ca sunt oameni care nu stiu si pe care nici nu-i intereseaza care roti sunt antrenate de motor.
Ca o concluzie, ma bucur ca esti incantat de masina ta, dar mi-e teama ca suferi de sindromul tuturor celor care si-au luat masina noua: trebuie sa-ti justifici investitia si ti se pare ca masina ta e cea mai buna 🙂 Da, pentru tine este (cel mai probabil) cea mai buna masina, ca de aia ti-ai luat-o. Dar asta nu inseamna ca ID.3 e vreun etalon in industrie sau vreun model revolutionar despre care vor citi nepotii pe Wikipedia (sau cum se va mai chema atunci). E doar un alt EV: ceva mai bun decat modelele de acum 5-6 ani si sigur mult mai slab decat cele care vor aparea peste inca 5-6 ani.
Excelent punctat. Subscriu 100%!
Total de acord cu BBM. Un comentariu echilibrat, si toate punctele atinse sunt adevarate.
Subscriu si eu la ce a spus BMM. Sanatate!
As mai adauga ca tractiunea pe fata este mai eficienta pe electrica.
Pe o masina clasica (ICE), franele sunt facute cu discuri ventilate pe fata si discuri simple sau tamburi pe spate …. pentru ca trebuie preluata mai multa energie pe fata decat pe spate (la franare greutatea se duce pe fata). Logica simpla (fizica de clasa a 9-a) spune ca se poate recupera mai multa energie de la rotile din fata decat de la cele din spate. In consecinta o masina electrica cu motor pe fata recupereaza la franare mai multa energie decat una cu motorul pe spate. Rezultatul este o atunomie mai buna a masinilor electrice cu motor pe fata.
Un alt exemplu, pentru cine nu este de acord: orice Tesla doar cu motor pe spate, desi este mai usoara, are autonomie mai mica decat varianta ei cu tractiune integrala, mai grea, ceea ce demonstreaza ca motorul de pe spate, oricat de puternic ar fi nu recupereaza cat ar trebui.
Parerea mea e ca VW a facut o greseala de conceptie punand motorul pe spate, dar poate ca marketingul lor a considerat ca acceleratia mai viguroasa va conta mai mult pentru clienti decat autonomia. Si daca e asa tot consider ca au facut o greseala – daca vorbeam de autonomie de 800 km in loc de 900 poate era asa, dar acum vorbim de o masina cu care nu poti sa mergi 300 km la nivel de autostrada.
Subscriu si eu comentariului lui BBM
ID3 e interesant, cel mult, dar Kona, spre exemplu, e la alt nivel 🙂
De Tesla n-are rost sa vorbim, e injusta comparatia.
Hyundai tocmai a dat-o in bara cu Kona … recheama un service 82 000 de masini sa le inlocuiasca complet bateriile din cauza riscului de incediu.
Pana acum singurii producatori generalisti (Tesla nu-i generalist) care au de mai multi ani masini electrice si nu au avut probleme grave sunt Renault (cu Zoe in Europa) si GM (cu Volt in SUA) si Nissan (cu Leaf prin toata lumea). Poate nu sunt la performatele celorlalti, dar probabil ca au avut rabdarea sa faca lucrurile mai asezat … si sa puna siguranta inaintea performatelor.
Se pare ca Hyundai, cu Kona facuse un salt inainte … dar acum vedem pretul.
De asta sunt cirmuspect la ID3, sa vedem cateva sute de masini zburdand prin Europa, fara probleme de genul asta si poate o sa-mi recastige increderea … ca dupa scandalul Diesel Gate in care au demonstrat ca pot sa minta, cu greu o sa-i mai cred.
Cel puţin, la cutiuţele astea electrice nemţii nu mai pot înşela mapamondul cu nivelul de poluare.
Bravo, BBM! Individul a facut o reclama nesimtita masinii, felicitari pentru explicatii.
Nu stiu unde e pretul ala de 30k euro, azi am primit oferta de la dealer, varianta de 58kwh(Pro), ~36k euro. Cu rabla + rabla plus = 25k si putin euro(pt ca iti baga pe gat nu stiu ce pachet, fara de care nu poti comanda). Pana si gluma aia de versiune cu baterie de sub 50 ajunge la ~34k. Si ai o autonomie la 130km/h de sub 250km(in conditii ideale).
Bani pt care primesti o gluma de interior: te apuci cu mainile de par ca sa schimbi ceva la climatizare
butoane tactile pe volan, pe care habar nu ai daca le apesi sau nu(sau unde sunt)
materiale proaste la interior(c’mon, pana si renault-ul scoate materiale mai bune)
Si cu toate astea, as fi luat-o daca as fi stiut ca puteam sa amortizez investitia. Insa de diferenta de 5-6k euro fata de o corolla hybrid de ex:
Primesc o autonomie relativ mica la mers pe drum lung(ca trebuie sa fiu nebun sa dau 35k euro pe o masina doar sa o plimb 20km in oras)
Primesc un cost de incarcare cam egal(chiar mai mare) decat un ICE. Aici intervine faptul ca absolut nimeni cand o sa plece la drum lung nu o sa stea sa incarce la AC cu 11kwh(cam 5 ore), iar pretul incarcarii DC pe 50kwh(deci in 99% din cazuri nu o sa stai mai putin de o ora) la noi e 1.9 lei/kwh, deci cam 35-40RON/100km la un drum lung. Iar asta cu incarcatul gratis, e adevarat, insa nu mai tine foarte mult, iar de diferenta aia de bani trebuie sa faci muuuuulti km sa amortizezi(bani pe care ii dai oricum in timp, nu la cumparare). In plus, majoritatea statiilor gratis sunt ori ocupate, ori limitate ca putere de incarcare.
Nu zic ca ideea de masina electrica e rea. E viitorul, fie ca vrem sau nu. Dar ca sa fie rentabila, adevarul e ca nu avem nevoie de autonomie uriasa. Ci avem nevoie de statii de putere mare, la un cost decent(nu 2lei/kwh). Ceea ce nu o sa se intample in urmatorii ani pentru ca si acele statii sunt scumpe si necesita amortizare/mentenanta/servicii. Also, avem nevoie de timpi de incarcare mai mici. Nu poti ca la fiecare 2-3 ore conduse sa faci pauza minim o ora sa incarci. Deocamdata diesel-ul/hibrid-ul mi se pare cea mai ok alegere.
Dintre toate modelele electrice una singura as cumpara: Smart EQ. De ce? Fiindca e masina de oras. Masina electrica nu se poate folosi pe distante lungi, iar pt. oras o masina mica ca Smart e de ajuns. Usor de parcat, loc sufcient pentru o sacosa de cumparaturi, autonomie sufucenta pentru citeva drumuri.
@NEA CAISA Corect, de acord, dar…. si masinuta aia de oras…. daca stai intr-un bloc inghesuit, intr-un cartier inghesuit, intr-un oras caraghios de inghesuit (de zici cam suntem Hong-Kong si efectiv nu avem spatiu unde sa ne intindem), asa cum din pacate stau cam toti romanii blestemati sa traiasca intr-o tara deformata de comunism…. unde o incarci ?
Ca eu la job de exemplu am doua statii, dar sunt private, ale unei alte firme din cladirea de birouri. Si nu ma duc zilnic la mall sa o incarc acolo (oricum, am un mall departe, nu e ca si cand l-as avea in spatele casei) – ma duc la mall maxim o data pe luna, in rest fac aprovizionarea de la Mega.
Stiti cum arata spatiul din fata blocului ? In curand oamenii vor pune masinile pe verticala, sau le vor parca la marginea orasului si vor veni acasa pe jos, ca nu mai este loc nici sa treaca o pisica.
Unde o incarc, deci ? Din pacate, asadar, eu cred ca masina electrica nu prea se potriveste cu felul in care traim noi aici in Romania. Poate in viitor, peste 20 de ani, sau mai mult… dar pana atunci nu cred.
În acest articol sunt surprins ca te vad asa de incantat ca are tracțiune ( propulsie) spate. Hmmm, aștept momentul de ploaie, zăpadă, gheata și sa te vad când ai nevoie de demaraj mai puternic. Probabil vei avea noroc ca sistemele de siguranță nu te vor lăsa să te răsucești. Dar… Nici sa pleci liniștit nu te vor lăsa. Va fi ceva de genul,, în pas de melc”.
Am experiență destulă cu toate tipurile de mașini. Peste 400 de modele conduse în 14 ani.
În ordinea preferințelor (pe testate, nu povești cu mere și pere, povestite de băieți la bere):
Tracțiune integrală, cu accentul pe spate (Porsche, BMW).
Roți motrice spate (propulsie): Porsche, BMW, Mercedes.
Tracțiune integrală cu accentul pe față (Ford, Volkswagen, Renault, Hyundai, KIA).
Roți motrice față de la un brand care știe ce face (Ford, Audi, Volkswagen, KIA).
In tot ceea ce se scrie observ comentarii legate permanent de tracțiune spate, durată de încărcare , preț,poluare. Unele observații sunt corecte altele nu. O să vă spun concret.
1. Daca vrei o mașină electrică ideal este sa stai la casă.Incarcarea te costă puțin 12-13 lei/100 km
2. Tracțiunea spate e mai plăcută la condus. In condițiile în care de 3 sau chiar 4 ani avem o săptămână cu zăpadă maxim 2 nu vad un impediment.
3 conduc un i3 model sport și am 70.000km. nu am investit nici un.leu în el,îl am de nou,nu plătesc impozit,parcări în centru,primii 50.000km am încărcat gratuit nu din zgârcenie să ne înțelegem ci pur și simplu stația de încărcare e la 200 m de locuință.
4 Am mers numai cu cauciucuri de vară pe care le am schimbat la 60.000(singura investiție de altfel daca o pot numi așa)
4 Am luat o strict pentru oraș. Este mașina perfecta.Am făcut un singur drum până la Sibiu unde am încărcat o singură dată. Am făcut cu o ora mai mult față de o mașină pe combustie având bateria de 94 ah. Dar placerea de a conduce a fost maximă.
Am scris toate aceste mici detalii nu din dorința de a combate opiniile altora ci de a evidenția faptul că cei care își cumpără mașini electrice o fac cu un scop bine definit nicidecum pentru a arăta altora ceva anume sau a se lăuda cu o achiziție de acest fel. Sper sa se înțeleagă exact ceea ce-am vrut să spun.
Din păcate vw id. 3 nu impresionează prea mult.
Doar 2 puncte le vad eu peste un deja depășit bmw i3.
Încărcare rapida (125 vs 50) și range.
Tracțiune spate și controlul tracțiunii = i3
In rest… Pana și schimbătorul e copiat de la i3.
No self driving tricks
Software inca in curs de actualizare.
Diesel gate care atârnă încă greu în decizia de cumpărare.
Adica iar dau vina pe programatori ca nu știu ce chestie nu merge(cum au făcut și la diesel gate) și nu pe management.
Nu mai vorbesc de Tesla ca nu am condus.
Masinile electrice actuale sunt compromise de 2 lucruri: pret si autonomie. In SUA si in vestul Europei nu mai exista problema statiilor de incarcare; dar cumparatorii tot acuza aceste 2 probleme. Inteleg de ce spui ca este important ID3, un model mass market de la cel mai mare producator de masini din lume este o confirmare a viitorului electric in auto. Revolutionar mi se pare Porsche Taycan, care surclaseaza orice Tesla, il vad ca pe un Mercedes S din lumea masinilor cu combustie interna, care ne arata cum vor fi EV mass market peste 10 ani, cu baterii solid state care ar trebui sa fie disponibile pana atunci viitorul arata minunat. ID3 este numai un mic pas in fata.
Interiorul simplificat nu este un plus. Din contra. La Taycan au mers pe ideea unei electrice care ofera un interior similar unei ICE. Chiar se bat cu caramida in piept la faza asta. Si e corect asa. Tesla zici ca e o masina coreana din anii 90. In interior – precizare pentru fanii Tesla
O masina electrica cu baterie medie are din start un bagaj de 230000 km, adica in procesul de fabricare se consuma combustibil conventional echivalent a 230000 km parcursi cu o masina pe benzina cu 7.5 l/100 km. Plus energia conventionala folosita la producerea curentului electric consumat (hai sa admitem generosi 50% conventional-neconventional la producerea energiei electrice). Fara a tine cont de energia consumata la reciclare. Nimic despre materialele scumpe si deficitare folosite la fabricare, despre tehnologiile poluante acolo unde se extrag mineralele necesare
Bateria asta are garantie 160000 km. Si o luam iar de la capat?
Vreau și eu sursa informațiilor despre cei 230.000 km (link), te rog.
Mulțumesc!
@Adrian, tin minte ca am citit la un moment dat un articol in care aparea numarul ala de 230.000 km ca echivalentul de poluare al unui EV fata de un ICE cand se lua in considerare poluare totala (constructie + costuri cu combustibil), doar ca nu mai stiu nici eu link (asa cum, probabil, nici Florin nu o sa poata sa-l dea, desi informatia e deja parte din „folclor”). Bineinteles, calculele era „alese” astfel incat numarul ala sa fie cat mai mare si sa indice un avantaj clar pentru masinile pe benzina (probabil ar fi preferat chiar alea pe motorina, doar ca a aparut DieselGate intre timp). In mod convenabil, toti fanii motoarelor termice omit faptul ca si tot ce e sub capota la un ICE tot din materiale poluante e facut, ca doar nu avem blocul motor din piatra si furtunele din canepa. Evident, per total bateria de Li-Ion e mai poluata, dar diferenta nu e nici pe departe asa de drastica.
Din punctul meu de vedere, o masina electrica e clar necesara in oras, chiar si cu aceasta poluare suplimentara la constructie (din cauza bateriilor) pentru simplul motiv ca nu polueaza deloc in exploatare. Adica, nu emit noxe care sa ne intre in plamani si asta face viata in oras mult mai sanatoasa si mai placuta.
Din pacate, la momentul asta masinile electrice se adreseaza clasei de mijloc spre sus, din doua motive: preturile mai mare decat la un ICE comparabil si dorinta oamenilor de a avea o masina potrivita pentru cat mai multe din scopurile uzuale. Desi multi merge predominant in oras si ar putea folosi lejer un ICE, alea 5-6-10 ori pe an cand au nevoie de autonomie mai mare cantaresc mult in decizia finala si atunci se re-orienteaza spre un ICE. In cel mai fericit caz aleg un hibrid, care tot e mai bine pentru mersul in oras. Bineinteles, daca isi permit 2 masini pe gospodarie, de obicei varianta aleasa e 1 x EV + 1 x ICE.
Ca sa ajungem ca masinile electrice sa fie macar 20-30% din vanzarile de masini noi e nevoie ca pretul lor sa scada drastic (sa fie maxim 2000-3000 de euro in plus fata de un ICE comparabil) si sa aiba autonomii de macar 400 km (ca sa stii ca poti merge macar 250 km cu o incarcare in conditii deosebite: iarna cand e foarte frig sau cu masina incarcata cu oameni si bagaje). Cu diferenta actuala de pret si cu autonomiile actuale obtinute doar in conditii ideale (doar soferul in masina, bateria pre-conditionata, temperaturi 15-20 de grade afara si condus „batraneste” cu coloana de masini in spate – apropo de comentariul de mai sus al lui TDV) putem spera ca in 5 ani abia vreo 10% din masinile noi sa fie electrice. Probabil inca vreo 30% o sa fie plug-in hibride si restul o sa fie in continuare ICE (cu mild-hibrid, ca asa vor cere normele de poluare).
Uite aici, de la cineva bine documentat și care știe ce vorbește:
https://youtu.be/6RhtiPefVzM
Puțin prea lung videoul pentru informația prezentată. In rest au fost informații utile dar aș simți ca sunt mai bine informat dacă la comparațiile făcute sunt date si exemple, nu doar la general clasă si model similare.
Eu personal nu găsesc interiorul atractiv din cauză ca sunt obișnuit cu „butoane” și tot ce este „ecran” îmi dă până acum impresia ca îmbătrânește foarte repede, in 5 ani arată mult mai vechi decât un design clasic.
Asta cu consumul imi pare rau sa iti spun dar tine de sofer si de stil de condus. Eu personal am reusit sa scot consum sub ce da producatorul atat la EV cat si la ICE. Am un VW e-UP cu care am scos iarna 10.5 KWh/100 km pe un drum de 140 km total. Capacitatea bateriei este de 32 KWh utili (din 36 cat are declarat). Deci 32/10.5 = 3.05*100 = 305 KM as fi putut sa merg cu ea IARNA desi constructorul da maxim 260 in conditii optime. Desigur, am pornit caldura mai rar imbracat bine (voiam sa vad cat pot sa scot). Apoi, la intoarcere, cu caldura pornita tot timpul pe 22-23 grade am scos 12.5 KWh consum cam la 0 grade temperatura exterioara. Si asa as fi avut autonomie de 256 KM…
Apoi, la un VW Passat B7 2.0 TDI 177 HP, am reusit sa scot 3.1 consum mediu pe un drum de Vatra Dornei – Cluj-Napoca. A fost recordul personal absolut si iarasi, cifra sub ce da constructorul. In alte incercari am mai reusit 3.3 iar 4.2 era chiar „usor” sa scot. Pentru consumul de 3.1 pot sa spun ca nu prea mai ai o placere sa conduci ci mai degraba un stres constant cu deciziile astfel incat sa nu ajungi sa franezi si sa nu fie nevoie sa accelerezi brutal. Cu aceeasi masina, (VW Passat TDI) am scos 12 litri consum pe drumul Oradea – Cluj-Napoca chiar cand am achizitionat-o (am vrut sa vad ce poate). Un drum pe autostrada Elvetia – Romania am scos 5.1 cu mers constant la 130-140 km/h.
In concluzie, consumul este super discutabil si tine de stilul de condus, conditiile meteo/trafic, etc. Pe de alta parte, daca tot timpul trebuie sa conduci stresat de consum, cred ca nu mai ai nicio placere sa conduci si mai bine iei trenul sau autobusul :).
Buna Calin,
Evident ca depinde de talpa fiecaruia ce consum scoate masina. E la fel si al EV si la ICE, doar ca la ICE e mult mai simplu de revenit la capacitate 100%, asa ca nu ai presiunea asa de mare.
Dupa cum ai zis si tu, e mai stresant sa mergi tot timpul la consum. Ori, la EV, cel putin deocamdata, aproape orice drum in afara orasului implica automat si un stres legat de autonomie: unde sunt statii de incarcare pe traseu, cate prize au, daca e vreo priza disponibila cand ajungi, ce putere ofera priza etc. La ICE, datorita unor zeci de ani de avans al infrastructurii de alimentare, nu stai niciodata sa te gandesti unde este o benzinarie pe traseu, ca oricand gasesti una la maxim 2-3 km. In plus, autonomia mai mare inseamna ca alimentezi mai rar si alimentarea in sine dureaza putin (daca nu vrei sa stai sa bei o cafea, dureaza maxim 10 minute sa opresti la benzinarie, sa alimentezi, sa platesti si sa pleci inapoi la drum), ceea ce la drumuri lungi se aduna.
@Florin Oprea:
De asta ce zici? Cam dă în cap teoriei propagate de tine, este?
https://youtu.be/6RhtiPefVzM
Chiar ieri am văzut un ID.4 prin Pipera, cu numere de Germania.
„Cei mai mulți dintre noi lasă climatizarea pe AUTO, 22 sau 23 de grade Celsius. Și așa rămân setările luni de zile sau poate chiar un an.”
Am râs, jurnalist auto zici?
Cred ca in 2021 grupul VW in Europa va bate pe departe toti ceilalti producatori auto ca numar de masini electrice vandute ( ID3, ID4, Enyaq, etc.). Dar in 2022 va fi mai greu in special pe SUV-uri: Tesla va avea GiGa Factory Berlin cu Model Y produs local, Hyundai tocmai a lansat ioniq 5 o masina mai eficienta si competitiva fata de ID4.
Deci ID3 este un i3 mai modest?
Poate fi și așa. ID.3 este un i3 mai modest la materiale și tehnologia de construcție, dar este mai practic, mai spațios, are autonomie mai mare, se încarcă mai repede și poate avea tehnologii care pe i3 nu există (monitorizarea unghiurilor moarte, volan încălzit, condus autonom Level 2).
Sunt niște mașini similare din unele puncte de vedere, foarte diferite din alte puncte de vedere și per total complementare.
Ambele sunt două mașini electrice foarte bune.
Buna,ce parere aveti de Hyundai Ioniq 5?
Bună!
Deocamdată vorbim de niște poze frumoase alături de niște specificații promițătoare.
Să vedem realizarea finală: cât costă, comportamentul real al mașinii.
Mai avem cel puțin 1 an până acolo.
Deocamdată cei de la Hyundai sunt ocupați să înlocuiască bateriile a 82.000 mașini KONA Electric și IONIQ din cauza pericolului de incendiu.
Pentru Ioniq 5 au inceput vanzarile in vest cu livrare peste patru luni,pretul 43000 euro varianta de baza,plus editia speciala care ajunge la 56000 in Franta,59000 in Germania
Bag de seama ca industria auto a luat-o pe urmele industriei farmaceutice, face experimente pe consumatori, care mai si platesc scump pentru asta. Adica apar masini clar recomandate pentru oras, locuinta la curte, drumuri scurte, cumparate ca a doua masina, incarcate acasa sau la servici; pe cand masini care se recomanda numai pentru urcat dealuri, mers la mare sau la munte sau la market, zi sau noapte?
Eu am o masina cu motor termic, consuma putin, merg cu ea peste tot, nu ma uit la indicatorul de combustibil din 10 in 10km, pot sa fac un plin orinde pe drum, in 10 minute, nu conteaza ca e vara sau iarna, zi sau noapte (apropo, autonomia declarata la aceste electrice, cum este daca pleci iarna, seara, la un drum de 500km? la fel daca ai pleca vara, dimineata, fara AC? ca mai mergi si cu faza lunga, cu caldura, cand ajungi?, daca ai treaba la Timisoara o zi si pleci din Bucuresti, iti iei concediu? cat, 4,5 zile?
NU se anunta ca in anul precedent s-au vandut sa zicem 3 masini electrice si anul aceata s-au vandut 7 masini, se anunta ca vanzarile au crescut cu 50%, 100%, 200%, fata de anul precedent, smecherie.
Iar prin cumpararea lor ca a doua masina de catre unii, ce s-a rezolvat dpdv al poluarii, mai nimic; adica merg 150 km in oras electric si la sf. de saptamana si in concedii 300-700 km termic? eu in acest caz i-as pune sa aleaga, masina cu motor termic sau trec la electric, pentru ce da statul 10000 euro daca poluarea nu se reduce, subventionam noi producatorii auto straini…. ca romanesti nu sunt?
KIa va scoate la vara modelul CV pe platforma Ioniq 5,dar cu baterii mai mari si preturi similare,sunt peste ID3 si ID4.