Waymo, companie din grupul Alphabet, a anuntat ca in cateva luni va lansa in orasul Phoenix din statul Arizona un serviciu de transport cu masini autonome in care nu va sta nimeni pe locul soferului, iar pasagerii vor sta in spate. Declaratiile au fost facute la Lisabona de seful Waymo, John Krafcik, care spune ca suntem in fata unui moment istoric. Google testeaza de un deceniu masini autonome si a investit peste un miliard de dolari in tehnologie, insa pe drumurile publice mereu era un sofer de test care sa intervina la nevoie.
Waymo va incepe testele in cateva zone din Phoenix in cel mult cateva luni si vrea sa extinda disponibilitatea serviciilor pe o suprafata de 600 kmp in jurul orasului.
Cei care vor sa testeze vor putea chema aceste masini printr-o aplicatie (de tip ride hailing), iar seful Waymo spune ca nu este vorba de o simpla demonstratie, ci de „o noua faza pentru Waymo si pentru istoria tehnologiei”.
Arizona este printre statele americane care au fost foarte receptive la aparitia masinilor autonome, dovada fiind si autorizatia acordata Waymo pentru teste extinse pe drumurile publice, In plus, vremea calda face din acest stat unul potrivit pentru aceste teste care sunt mult mai complicate cand afara ploua sau cand este ceata.
Pentru inceput pasagerii vor sta pe locurile din spate alaturi de un angajat al Waymo, insa apoi vor fi singuri in masina. La inceput calatoriile vor fi gratuite, dar apoi se vor introduce si tarife, Waymo sperand sa ajunga pe termen mediu sa obtina venituri importante.
Faptul ca Waymo lanseaza aceste servicii arata ca Google are incredere mare in tehnologie, mai ales ca atunci cand o masina autonoma va fi implicata intr-un accident, imaginea acestor masini autonome ar avea de suferit.
Google a insistat in ultimii ani pe ideea ca masina trebuie sa fie complet autonoma si ca soferul nu trebuie sa faca nimic, in timp ce companiile din industria auto sustin ideea ca soferul trebuie oricand sa poata interveni, in caz de nevoie.
Diverse studii arata ca majoritatea soferilor nu au curaj sa se suie intr-o masina autonoma, iar autoritatile de reglementare nu au inca proceduri despre cum sa determine ca un vehicul este suficient de sigur incat sa fie lasat sa se conduca sigur.
Surse: Reuters, CNN
1 comentariu
Ramane problema responsabilitatii … pe care vad ca nici o autoritate nationala sau de alta natura nu vrea sa o apuce „de coarne”… parca in Anglia au inceput sa miste ceva.
Imi amintesc ca acum vreo cateva luni seful Ford a venit cu o lista foarte mare de probleme etice la care a spus ca nu industria auto trebuie sa raspunda ci societatea, iar industria sa implementeze (exemplu clasic : daca masina are de ales intre a accidenta grav/mortal un pieton care a trecut ilegal si a accidenta foarte usor pe cei din masina lovindu-se de alte masini sau de un stalp CE TREBUIE SA ALEAGA? ++ care sunt limitele de accidentare). Omul a spus ca industria auto poate implementa oricare din variante, dar nu e corect ca cineva din industria auto sa decida ce e mai etic. Mi s-a parut super corect.
Cred ca industria auto ar trebui sa faca un Task Force cu intrebari concrete cu care sa mearga catre autoritatile din ele mai dezvoltate piete (USA, China, UE, Japonia) si sa ceara raspunsuri. … altfel sa anunte ca isi declina orice responsabilitate in cazul accidentelor cauzate de masini autonome.
Si uite asa ajungem iar la politica, mai concret la degradarea clasei politice care nu e in stare sa se adreseze problemelor reale ale societatii, iar condusul autonom este una din ele.