Interesul pentru masina electrica Tesla Model 3 este urias, dovada ca in doar trei zile numarul de precomenzi a depasit 276.000, fiind mult peste cele mai optimiste asteptari ale companiei. Primele masini vor fi livrate spre final de 2017, primii europeni isi vor primi masinile in 2018, iar multi abia in 2019. Masina electrica al carui pret de pornire este de 35.000 dolari in SUA pune insa uriase provocari companiei lui Elon Musk care trebuie sa poata sa produca atat de multe vehicule. Anul trecut Tesla Motors a produs 50.000 de masini.
Model 3 este prezentata ca primul vehicul electric accesibil publicului larg, pretul putand scadea la sub 30.000 dolari in SUA dupa aplicarea subventiilor. Atuul tine mai ales de autonomie, care este de 350 km la versiunea de baza, mult peste majoritatea modelelor electrice din piata care au in general sub 150 km.
In 31 martie, cand masina a fost lansata oficial, Elon Musk a anuntat incantat ca 115.000 de persoane si-ai rezervat Model 3. De atunci s-au adaugat inca 160.000 de persoane care au depus un avans de 1.000 de dolari. Avansul este rambursabil, astfel ca cei care se razgandesc nu isi pierd banii.
In Europa este de asteptat ca primele masini sa ajunga abia in 2018 si putem estima ca pretul de pornire va fi de 35.000 euro din care se vor scadea subventiile guvernamentale care in multe piete sunt in jurul a 5.000 euro, cu maxime in Norvegia, unde pot trece de 10.000 euro.
In SUA pretul de pornire este 35.000 dolari, insa Elon Musk anticipeaza ca pretul mediu de vanzare va fi 42.000 dolari fiindca multi vor alege versiunile de echipare mai bogate sau varianta cu autonomie mai mare.
Pentru Tesla Motors marea intrebare este insa daca va putea produce atat de multe masini in conditiile in care compania a produs in istoria sa 110.000 unitati, din care 50.000 anul trecut. Fabrica din Fremont (California) trebuie extinsa si, concomitent, uriasa fabrica de baterii din Nevada – asa-numita Gigafactory- trebuie sa fie gata si apoi sa inceapa productia de baterii pentru aceste masini electrice.
Acesta mega-fabrica detine cheia intregului proiect, fiindca trebuie sa isi creasca puternic productia de baterii pentru ca masina sa poata fi vanduta la pretul promis. Investitia pentru Gigafactory este de 5 miliarde dolari, productia ar trebui sa demareze in 2017, iar maximul sa fie atins in 2020. Tesla Motors a avut afaceri de 4 miliarde dolari anul trecut, aspectul ingrijorator fiind insa ca pierderile au fost de circa 900 milioane dolari.
Numarul urias de precomenzi reprezinta, fara indoiala, un urias vot de incredere pentru Elon Musk, insa ar putea fi si un blestem in cazul in care Tesla nu va reusi sa livreze masinile in intervalul promis. Daca amanarile vor fi mari clientii se vor satura si isi vor retrage rezervarea.
Surse: Wall Street Journal, AFP