Anul trecut s-au lansat mai multe modele de masini electrice, insa vanzarile nu au mers grozav fiind de sub 50.000 de unitati pe plan mondial dintr-un total de 50 de milioane de automobile. Masina electrica este inca dezavantajata de autonomia mica si de costul extrem de mare de achizitie, insa un numar semnificativ dintre cei care au testat astfel de automobile s-au adaptat rapid la autonomia redusa si au programat incarcarile astfel incat sa nu ramana cu masina in drum, scrie Financial Times care a publicat cateva articole interesante pe aceasta tema.
Este prea devreme sa avem date oficiale complete pentru 2011, insa se pare ca pe plan mondial s-au vandut sub 40.000 de masini electrice, dintre care in doar doua piete s-a ajuns in jurul a 10.000 de unitati: Japonia si SUA. In Germania s-a depasit valoarea de 2.000 de unitati, Franta a fost aproape, iar in Marea Britanie si Norvegia s-a depasit valoarea de o mie de masini. Ca modele, Nissan Leaf si-a gasit cam 20.000 de clienti, Chevrolet Volt sub 10.000. modelele Citroen si Peugeot cam 3.000 iar cel al Mitsubishi, sub 3.000.
Cifrele sunt insa modeste daca ne gandim ca masinile electrice au sub 0,1% din piata totala, insa pot fi explicate prin pretul mare de achizitie (chiar si peste 30.000 de euro), dar si prin autonomia redusa (sub 150 km). in plus, fata de aceste dezavantaje previzibile, 2011 a venit cu probleme neasteptate: mai intai probleme cu distributia si apoi cu componentele pentru Nissan Leaf din cauza cutremurului japonez din martie, dar si probleme de imagine din cauza incendiilor izbucnite din senin la bateriile lui Chevrolet Volt.
Nu e de mirare, noteaza FT, ca multe voci din piata considera ca vom mai astepta ani buni pana ca masinile electrice sa devina raspandite, mai ales ca pretul de achizitie ramane foarte mare chiar si cu cele cateva mii de euro oferite de guverne. In plus, producatori mai mici precum Think sau Aptera au dat faliment, dovada ca pentru companii fara traditie este greu sa supravietuiasca vanzand masini electrice.
Financial Tmes vine insa si cu concluzii pozitive: o serie de oameni care au testat masini electrice mai mult timp au reusit sa se adapteze autonomiei limitate si isi concep programul in asa fel incat sa nu ramana cu masina in drum. Astfel, testele facute in Germania pe versiuni electrice de Mini au aratat ca soferii s-au putut descurca incarcand masina de trei ori pe saptamana, in special acasa.
Seful diviziei de vehicule electrice a Ford spune ca autonomia redusa a fost considerata de cei care au testat masinile electrice ca fiind o problema mult mai putin grava decat se credea, Pe de alta parte, jumatate dintre cei care detin un Nissan Leaf conduc zilnic sub 30 km, deci nu ar trebui sa aiba vreo problema de autonomie, iar acesti clienti sunt constienti de posibilitatile masinii si o folosesc doar la calatorii scurte.
2011 a fost anul testelor de amploare cu masini electrice, de la unele in care automobilele incercau sa traverseze tari in care exista doar cateva statii de incarcare, pana la turnee extinse de prezentare, cum a fost cazul primei masini electrice Rolls Royce.
Cu siguranta ca 2012 va aduce vanzari mult mai bune pentru masinile electrice fiindca mai multe marci aduc pe piata noi modele care se vor lansa pe un numar de piete care acum nu au parte de ele. Asadar, peste un an este posibil ca vanzarile de masini electrice raportate sa depaseasca nivelul anecdotic din prezent.
0-100.ro a testat mai multe modele de masini electrice in 2011; Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV, Mini E, smart fortwo ED, Opel Ampera sau Chevrolet Volt.
Aici puteti citi o analiza detaliata despre planurile celor mai mari tari pentru a pune pe sosele masinile electrice.