Volt, prima masina electrica ce va fi produsa de Chevrolet incepand cu finele acestui an, a fost deghizata intr-un Cruze la Salonul Auto de la Geneva, pe care il puteau conduce cei interesati. Desi a fost foarte scurta, experienta cu Volt/Cruze a fost cel putin la fel de interesanta ca prima sedinta de la scoala de soferi.
Inca de la inceput, oficialul Chevrolet care se ocupa cu asta mi-a spus ca voi avea maximum 15 minute cu masina, asa ca eram pregatit sufleteste ca va dura putin, foarte putin. In fapt, am mers doar cinci minute, cu tot cu explicatii si cu „Hello” si „Nice to meet you!”…
De cum am vazut masina mi-a atras atentia conectorul la reteaua electrica pus inestitic si aparent artizanal pe aripa, deasupra semnalizarii. E primul indiciu care tradeaza masina electrica de sub hainele lui Cruze.
In interior, singurul element care-ti atrage atentia in mod bizar este un buton mare, amplasat pe bord, care asigura oprire de urgenta in caz de probleme (probabil incendiu – n.r.). Ai zice ca e un buton de autodistrugere al masinii dupa cum arata….
Oricum, asta nu e un element specific doar masinilor electrice, ci tuturor automobilelor experimentale. Deci si masinile pe benzina sau motorina aflate in teste ca prototipuri au asa ceva in dotare.
In fine… urc, pun contactul, se aprind martorii din bord, rasucesc cheia la maximum, se aude un scurt bazait si gata.
„S-a ars?!? „, imi trece scurt prin minte…
Nu!, „asa face toate”. Practic, acel bazait te anunta ca motorul totusi a pornit. Nu vibreaza deloc, nu-l auzi, turometrul sta la 0 rotatii pe minut. Deci trebuiau sa gaseasca totusi o metoda prin care sa te anunte ca esti gata de plecare, nu?
Masina are aceleasi comenzi ca una automata. Deci doua pedale – acceleratie si frana – si un schimbator de viteze specific cutiilor de viteze automate, doar ca acesta e conectat la un reductor, avand practic o singura treapta de viteza.
Ma pun in miscare nerabdator sa vad cum se simt 160 de Cai Putere electrici si cuplul de 320 Newton-metri disponibil instant, de la 0 rotatii pe minut.
Oficialul Chevrolet care era cu mine in masina mi-a taiat-o repede: „Vom merge prin parcare, pana in capat, pentru ca masina nu e omologata pentru circulatia pe drumurile publice”.
Zic Ok… Bine macar ca parcarea respectiva era goala si am putut atinge un varf de 70 kilometri pe ora.
Senzatia pe care o ai de la punerea masinii in miscare si pana spre 70 km/h e foarte interesanta pentru ca sunetele specifice unui automobil obisnuit sunt inexistente. Poate tocmai de aceea cei 160 de Cai Putere mi s-au parut a fi vreo 100. Mai simplu spus, la orice masina zgomotul motorului joaca un rol esential la senzatia de viteza si putere. De aceea, un esapament sport are si un efect placebo asupra celui de la volan, pe langa cei cativa Cai Putere castigati fata de o evacuare standard.
Revenind la Cruze/Volt, acceleratia de la 0 la 100 de kilometri se realizeaza in circa 9-10 secunde (pentru Volt valoarea este de 8,5 secunde, insa pe caroseria lui Cruze performantele sunt usor diferite – n.r.), deci masina e la fel de rapida ca una pe benzina cu motor de 1,6-1,8 litri.
Frana de motor e fantastica la masina asta, mai ales cu schimbatorul pus in treapta L (Low)!
Pentru cei mai putin initiati, treapta L (la orice masina cu cutie de viteze automata care are o asemenea optiune) se foloseste la plecarea de pe loc in conditii dificile pentru motor, cum ar fi in rampa sau cand masina este incarcata cu bagaje.
In alta ordine de idei, Volt recupereaza energie la franare print-un fel de dinamuri (ca la bicicleta) amplasate la roti. Recuperarea e foarte eficienta in frana de motor in treapta L. Zici ca ai apasat frana de serviciu la un sfert din putere!
De alte lucruri n-am putut sa-mi dau seama in 500 de metri si 5 minute. Deci n-are rost sa vorbesc despre autonomie reala sau despre timpul de reincarcare.
Pana la un test adevarat nu-mi ramane decat sa-ti amintesc ce spune Chevrolet, si anume ca Volt va avea o autonomie de circa 60 de kilometri cu energia din baterii, iar pentru distante mai mari un mic motor pe benzina este folosit pe post de generator.
In acest mod masina poate parcurge distante de pana la 400-500 de kilometri, rezolvand problema autonomiei limitate la care sunt condamnate masinile electrice ale momentului.
Chevrolet numeste Volt-ul masina electrica pentru ca rotile sunt actionate tot timpul de motorul electric, insa cinstit vorbind masina este o hibrida de tip Plug-In, adica masina reincarcabila la priza, care poate merge un numar relativ redus de kilometri doar cu propulsie exclusiv electrica si care utilizeaza un motor cu ardere interna ca generator de electricitate pentru calatorii mai lungi.
Deci in viata reala masina va emite dioxid de carbon, insa mult mai putin decat o masina conventionala.
Ramai pe 0-100.ro pentru a citi si alte teste cel putin la fel de inedite!