Acasa Siguranta Auto Ce concluzii putem trage din primul accident mortal in care a fost implicata o masina Tesla cu „pilot automat”

Ce concluzii putem trage din primul accident mortal in care a fost implicata o masina Tesla cu „pilot automat”

de Vlad Barza

Tesla Autopilot (sursa - YouTube)

La finalul saptamanii trecute o stire a facut senzatie pe internet. Pe o autostrada din SUA un sofer de Tesla a murit dupa ce masina s-a izbit de remorca unui camion. Soferul nu era atent la drum pentru ca masina era in modul „Autopilot” in care se conduce aproape singura, insa de data aceasta software-ul nu a detectat remorca. Tesla scrie in manualul masinii ca Autopilot nu inseamna ca masina se conduce singura, insa cei mai multi nu citesc. In plus, Elon Musk a prezentat cu atat de multa incantare tehnologia incat cei care au instalat-o o considera mult mai buna decat este in realitate. Intrebarea este insa daca e normal ca o tehnologie aflata in faza beta sa fie prezenta la discretia a mii de soferi dornici sa-i afle limitele.

Joshua Brown, in varsta de 40 de ani, a murit in data de 7 mai dupa ce masina sa Tesla Model S s-a izbit la viteza mare de o remorca pe o autostrada din Florida. Se pare ca soferul se uita la unul dintre filmele cu Harry Potter in acel moment, dar cu siguranta masina Tesla era pe modul Autopilot care ii da vehiculului un grad sporit de autonomie.

Software-ul este gandit sa „vada” „toate” „obstacolele” de pe drum si sa puna frana in caz de pericol. De data aceasta, insa, nu a existat nicio reactie si masina s-a lovit de remorca inaltata a unui camion, cei de la Tesla spunand ca, din cauza ca remorca era alba si soarele batea din fata, soft-ul nu a detectat-o si cabina masinii a fost „rasa”.

Sistemul Autopilot, lansat in octombrie 2015, functioneaza datorita unui software ce foloseste camere video, senzori, radare, GPS si harti pentru a „vedea” ce se intampla in jurul masinii. Automobilul detecteaza alte masini si franeaza pentru a evita coliziunile, putand sa schimbe si banda de rulare daca soferul apasa semnalizarea. La destinatie masina „scaneaza” zona din jurul ei, detecteaza un loc de parcare si poate sa parcheze singura.

Imediat dupa lansarea primei variante soferii au vrut cu entuziasm sa vada ce poate si au pus pe YouTube filmulete in care masina era subiectul unor situatii limita.

Autoritatea de siguranta a traficului NHTSA a deschis o ancheta pentru a vedea exact ce s-a intamplat, insa incidentul ridica probleme legate de viitorul masinilor care se conduc singure. Peste 10 companii testeaza pe sosele masini autonome si calendarul este ca intre 2022 si 2025 sa fie lansate primele modele, evident si daca autoritatile le vor omologa.

Cei care nu vor sa auda de masina condusa de un software spun ca accidentul este o dovada ca tehnologia este foarte periculoasa si ca masina autonoma reprezinta o idee stupida. Sustinatorii masinilor autonome spun ca Tesla a avertizat clientii ca Autopilot nu face masina autonoma, ci este un sistem de asistenta a soferului. Ei dau ca exemplu numeroasele sfaturi din manualul Tesla care spun ca omul nu trebuie sa-si ia niciodata ochii de la drum sau mainile de pe volan.

Apoi sunt alte cateva zeci de avertismente, de la cele legate de faptul ca sistemul nu ar trebui folosit noaptea, pe ploaie, pe ninsoare sau cand soarele bate puternic din fata. Insa, in general, posesorii nu au chef si timp sa citeasca avertismentele si vor sa testeze la maximum limitele unei tehnologii „cool”.

Tesla a numit acest software „Autopilot”, denumire aleasa cu grija ca sa sune bine si sa te duca cu gandul la pilotul automat din aviatie, care ghideaza aeronava pe aproape tot zborul. Insa, la Tesla, pilotul automat nu inseamna masina autonoma si cel aflat la volan trebuie sa fie mereu atent si nu trebuie sa astepte ca masina sa il duca la destinatie.

Trebuie inteles faptul ca Autopilot nu transforma masina intr-una autonoma, ci este un sistem foarte avansat de asistenta a soferului. Si alte companii auto au astfel de sisteme, insa le-au dat nume mult mai „cuminti”. De exemplu Volvo denumeste aceste optiuni “semi-autonomous tech” sau „park assist pilot”, Mercedes-Benz vorbeste despre „driver assistance” si „drive pilot”, iar Toyota are „safety sense”. Trebuie spus ca pe o scara de la 0 la 4 referitoare la gradul de autonomie al masinii, Autopilot este clasat la categoria 2.

Tesla a dat mesaje contradictorii clientilor care au instalat Autopilot. Pe de-o parte exista zeci de avertismente si soferilor li se spune ca nu trebuie sa ia mana de pe volan si nici ochii de la drum. Pe de alta parte, Elon Musk iese public si spune ca in doi ani o Tesla se va putea coduce singura de la est la vest in SUA si ca tehnologia este deja mult mai buna decat soferii „umani”.

Cei care si-au cumparat masini Tesla si au pus Autopilot sunt fani ai tehnologiei si vor sa testeze totul. Asadar nu este de mirare ca imediat dupa lansare au aparut clipuri nebunesti in care tehnologia era testata la maximum in cele mai periculoase ipostaze. Oamenii nu prea au timp sa citeasca manuale lungi si sunt tentati sa incalce regulile.

Apoi se pune intrebarea daca o tehnologie despre care chiar compania Tesla Motors spune ca este intr-o faza beta, ar fi trebuit pusa pe masini de serie. Dupa accidentul mortal din Florida unii au spus ca Tesla ar trebui sa limiteze ce poate face Autopilot, cele mai radicale voci spunand chiar ca ar trebui ca soft-ul sa fie dezactivat un timp, fiindca este cu adevarat periculos.

Accidentul mai arata si ca tehnologia autonoma mai are mult pana sa fie perfecta si aici chiar trebuie sa vorbim despre perfectiune fiindca daca un singur element nu functioneaza intr-un anumit moment, atunci se pot produce accidente mortale.

Sustinatorii masinilor autonome spun ca oamenii sunt de vina pentru accidente si ca drumurile vor fi 100% sigure cand toate masinile de pe sosele vor fi autonome si vor comunica intr-o retea uriasa. Atunci nu va mai fi nevoie sa ne bazam doar pe senzori, fiindca un vehicul va stii unde sunt toate celelalte din jur si va comunica instant cu ele. Foarte multi dintre soferi sunt sceptici ca un astfel de scenariu este plauzibil.

Ce este Autopilot

Dupa un update anuntat la inceput de an, software-ul Tesla Autopilot nu permite masinii sa depaseasca viteza legala cu mai mult de 8 km/h in zonele locuite si pe drumurile care nu au separator de sens, software-ul nepermitand nici luarea curbelor cu viteza excesiva.

Cele patru componente ale Tesla Autopilot sunt:

  • 1. Un radar frontal cu raza lunga care „vede” la departare, chiar si prin ceata sau ninsoare (cu performante mai scazute pe vreme rea).
  • 2. Camera video cu sistem de recunoastere a imaginilor: poate „citi” semne de circulatie si semafoare, identifica pietonii si functioneaza precum un sistem auxiliar care ajuta radarul frontal.
  • 3. Sonar ultrasonic de 360 de grade cu raza lunga – stabileste un fel de „invelis” protector in jurul masinii, aceasta putand lua singura diverse decizii, in functie de ce este in jur. Masina recunoaste daca pe sosea este un caine si stie sa se opreasca la bariere pe autostrada.
  • 4. Sisteme GPS si date despre traficul in timp real.

Surse: Guardian, Financiale Times, The Verge

Lasa un comentariu