Acasa Dacia Dacia Sandero, inclusa pe lista celor mai poluante diesel-uri Euro 6 din Europa. Un raport independent someaza autoritatile europene sa ia masuri impotriva constructorilor auto

Dacia Sandero, inclusa pe lista celor mai poluante diesel-uri Euro 6 din Europa. Un raport independent someaza autoritatile europene sa ia masuri impotriva constructorilor auto

de Vlad Barza

Dacia Sandero (sursa - Dacia)

Dacia Sandero a fost inclusa in lista „Dirty Thirty” a celor mai poluante diesel-uri europene in functie de emisiile de oxid de azot, raportul intocmit de ONG-ul Transport and Environment cuprinzand modele precum Ford Focus, Range Rover Evoque sau Nissan Qashqai. Desi testele facute de autorittaile franceze, germane si britanice au aratat ca in trafic emisiile de NOx sunt mult mai mari decat in laborator, autoritatile nu au luat masuri impotriva companiilor. Mai mult, sunt semne care arata ca si la alte companii – nu doar la Volkswagen – ar putea exista dispozitive de pacalire a testelor de emisii, dar autoritatile nu fac investigatii suplimentare.

Lista cu 30 de modele cuprinde 20 de marci si se refera la masini diesel Euro 6 si la emisiile de oxid de azot. Cifra de referinta fata de care se raporteaza valorile diverselor modele reprezinta limita maxima legala de emisii NOx stabilita pentru masinile diesel Euro 6: 80 mg/km.

In testele de sosea, Sandero II 1.5 dCi 66 kW a avut emisii de 12,8 ori mai mari fata de limita de 80 mg/km, iar la SUV-ul Renault Kadjar emisiile au fost de 13 ori, respectiv 14 ori mai mari (motorizarile 1.5 dCi si 1.6 dCi). In lista sunt incluse modele precum Ford Focus, Jaguar XE, Mazda6, Mercedes-Benz Clasa S, Opel Mokka, Porsche Macan si Skoda Octavia III.

In total sunt 20 de marci, Renault avand patru modele in lista, iar Opel si Mercedes-Benz avand cate trei. Noua dintre modelele din lista au fost omologate de Marea Britanie, in timp ce Germania si Franta au omologat cate sapte modele.

Autorii raportului spun ca ar vrea sa preseze statele UE sa ia masuri impotriva constructorilor auto care incalca normele de emisii. Desi scandalul Volkswagen s-a declansat in toamna lui 2015 si desi testele din cateva tari au aratat discrepante mari, autoritatile nu au facut nimic, iar companiile auto au scapat nepedepsite.

Cateva modele din lista de 30 de diesel-uri (sursa T&E)

Ministrii transporturilor din tarile UE se intalnesc saptamana aceasta la Bruxelles pentru a discuta viitoare masuri, iar cei de la Transport and Environment spun ca acestia nu trebuie sa lase industria auto sa scape „basma curata”. Autorii raportului spun ca agentiile nationale care au omologat diesel-urile „murdare” ar trebui sa isi asume si sa raspunda pentru acordul dat.

ONG-ul spune ca modul de omologare trebuie sa devina mai strict si mai transparent, astfel incat constructorilor auto sa nu le fie usor sa ignore regulile. Raportul spune ca, desi nu sunt dovezi ca si alti constructori au folosit mecanisme de pacalire a emisiilor (precum la Volkswagen) sunt semne ca ar putea exista si alte mecanisme in piata.

Insa, pentru a vedea daca si alte companii pacalesc testele, trebuie sa se intreprinda investigatii aprofundate. Autoritatile ar trebui sa aiba mai multa drepturi, sa poata retrage omologarile si sa ordone recall-uri.

Lasa un comentariu