A cincea generatie Ford Mondeo s-a lasat foarte mult asteptata in Europa. Au trecut aproximativ doi ani de cand americanii au putut cumpara aceasta masina, sub numele Fusion, si pana la sosirea ei in Europa, cu numele Mondeo. In toata aceasta poveste lunga partea buna e ca, in final, Mondeo e o masina convingatoare, iar pe lista cu motorizari se gasesc doua propulsoare de top made in Romania: 1.0 EcoBoost si 1.5 EcoBoost.
Experienta pe care am castigat-o in timp cu modele Ford m-a invatat ca masinile lor au sisteme de directie precise, directe si placute pentru soferii entuziasti, ca sunt masini agile si silentioase si ca spatiul din interior este generos pentru pasageri.
Noul Mondeo vine sa reconfirme o parte din aceste valori, sa adauge unele noi, dar si sa stirbeasca putin din reputatia buna pe care si-a facut-o Ford in materie de sisteme de directie.
Concret, directia noului Mondeo este un pic moale si raportul de demultiplicare este prea mare (in raport cu celelalte setari sportive ale modelului). Astfel, senzatia este ca trebuie sa rotesti mult de volan pentru ca masina sa vireze putin. O usoara senzatie de „directie de autobuz”, pe un autoturism de clasa D. Exagerez un pic sa intelegeti unde bat. Daca ar fi fost vorba despre un model Citroen, Renault sau Toyota, nu m-ar fi mirat aceste setari ale directiei. Dar ele vin din partea Ford, ale caror directii stateau in clasamentul meu personal imediat sub Porsche (1) si BMW (2).
Am sesizat diferente notabile intre modul in care se comporta Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 CP, cu o caroserie sedan cu hayon, si Ford Mondeo 1.5 EcoBoost 160 CP, cu o caroserie break, in sensul ca break-ul pare mult mai coerent, iar directia mai aproape de ceea ce stiam eu ca e Ford in stare. Pe scurt, noul Mondeo a fost facut sa fie break. Sau poate or diferi setarile de la diesel la benzina, iar caroseria sa nu aiba importanta. Nu stiu. Tocmai de aceea va recomand cu caldura sa mergeti sa conduceti masina, la orice dealer vreti, astfel incat sa cumparati exact ce va place. Eu doar va atrag atentia asupra unor aspecte pe care le-am observat.
Mergand mai departe, suspensiile noului Mondeo sunt de vis! Suspensiile precise ii confera masinii o agilitate incredibila pentru dimensiunile sale. O filtrare excelenta, o tinuta de drum ferma si, mai ales, o silentiozitate care ar face orice model premium din segment sa se simta rusinat. Daca alegi si geamurile laterale duble, laminate, atunci confortul acustic exemplar te va insoti pana spre 200 km/h. Toate Ford-urile Mondeo conduse in Spania erau echipate cu asa ceva, deci foarte bine antifonate.
Practic, toate setarile mecanice ale lui Mondeo te lasa cu senzatia unei masini capabile sa suporte motoare mult mai puternice, spre 300 CP sau mai mult. Atat de bine e facut si reglat.
Spatiul oferit de noul Mondeo pasagerilor sai nu e mare. Este urias! Iar ergonomia… exemplara. Se simt accente Volvo si Mercedes-Benz in habitaclu. Spre exemplu, inaintea schimbatorului de viteze se afla o zona aerisita, cu spatiu de depozitare, cum au toate modelele Volvo lansate in ultimii zece ani. Sa nu uitam ca Ford a detinut marca Volvo.
Instrumentele de bord combina niste cadrane analogice cu ace virtuale, plus informatii utile pentru sofer frumos organizate. La fel, se simte o oarecare inspiratie Volvo aici, dar si Mercedes-Benz.
Din pacate, tot ce are de oferit Ford (deocamdata) pe Mondeo sunt niste finisaje ornamentale din plastic, fara lemn sau aluminiu, ceea ce arata ca marketing-ul a vrut totusi sa tina costurile sub control si sa atenueze din senzatiile Volvo si Mercedes-Benz.
Nici exteriorul nu iti fereste mintea de comparatii. Grila radiatorului aduce cu ce vedem la Aston Martin (si ea o fosta marca a Ford), iar spatele si silueta laterala sunt de inspiratie Jaguar XF si Tesla Model S.
Motorul diesel de top, 2.0 TDCi de 180 CP, se misca mai bine decat cel 1.5 EcoBoost pe benzina, de 160 CP, insa acesta din urma ofera niste reactii acustice mai placute. Dieselul pare antifonat exagerat, astfel ca nu stii niciodata ce turatie are masina doar ascultad motorul. In cazul propulsorului pe benzina primesti note sonore mai precise si, in cazul in care esti genul de sofer pentru care sunetul natural al masinii conteaza, atunci singura alegere ramane 1.5 EcoBoost.
In ceea ce priveste consumul, diferenta dintre EcoBoost si TDCi este de circa un litru/100 km parcursi, evident, dieselul fiind mai economic. Fata de cifrele anuntate de Ford, drumurile de munte din Spania au reusit sa scoate diferente foarte mari. Vorbesc de un consum real mixt de circa 8,4 litri/100 km pentru TDCi 180 si 9,6 litri/100 km pentru EcoBoost 160. Pe drumuri normale sunt convins ca se poate mult mai putin decat atat.
Mondeo vine cu tehnologii care iau fata concurentei, iar cand spun asta ma gandesc la centurile de siguranta spate cu airbag-uri integrate, SYNC II, faruri integrale cu LED, plus o motorizare hibrida care poate tine motorul pe benzina oprit jumatate din timpul sau distanta parcurse.
Acestea fiind spuse, Mondeo impresioneaza prin silentiozitate, agilitate, spatiu, tehnologie si design in egala masura in care te face sa-ti fi dorit motoare si mai puternice si un sistem de directie mai precis.
Mondeo porneste de la 24.300 euro in Romania (lista pret AICI), iar incepand cu lunile ianuarie-februarie il puteti conduce si voi la dealerii Ford din tara.